۰ نفر

وزیر بهداشت: مردم نگران تحریم‌های دارویی نباشند

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۰۳
کد خبر: 393300
وزیر بهداشت: مردم نگران تحریم‌های دارویی نباشند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت آمریکا در حرکتی ناجوانمردانه راه های اصلی دسترسی ما را به دارو مسدود کرده، گفت: داروهای اساسی را بدون هیچ دغدغه ای تا پایان سال و حتی سه ماهه اول سال ۹۹ برای همه گروهها داریم، مردم نگران نباشند چرا که ما برای کشورمان از طریق راههای فرعی دارو را تأمین می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سعید نمکی که برای شرکت در همایش تقدیر از بهورزان نمونه کشوری به مشهد آمده بود، در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز دور هم جمع شدیم تا از بهورزان نمونه سراسر کشور تقدیر کنیم، آنها از ارکان اصلی نظام سلامت و توسعه خدمات بهداشتی درمانی کشور هستند که توانسته اند مرگ و میر گروههای آسیب پذیر را به یک دهم قبل از انقلاب کاهش دهند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ما قرار است از این زیرساخت به عنوان یکی از اصلی ترین ریل‌های نظام سلامت استفاده کنیم، به عنوان مثال در ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت، توسعه پزشکی خانواده و طرح ارجاع از ظرفیت بهورزان استفاده می شود.

وی نگاه غالب در وزارت بهداشت را تقدم پیشگیری بر درمان عنوان و اظهار کرد: تقدم درمان سرپایی بر بستری هم از دیگر تاکیدات ما در وزارت بهداشت است و در صدد هستیم برای ارتقای شغلی و تحصیلی اقدام کنیم.

نمکی گفت: احتساب سالهای تحصیل در سابقه کاری بهورزان از مسائلی است که پیگیری میکنیم و در اجرای طرحهایی مانند هر خانه یک پایگاه سلامت که هم اکنون در سه استان کشور آغاز شده با محوریت بهورزان است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: قصد داریم ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را در نیمه دوم امسال برای عشایر کوچ رو آماده کنیم که جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری آنها را پوشش می‌دهد.

وی موضوع وجود ذرت‌های آلوده در بازار را تکذیب کرد و گفت: این ذرت‌های آلوده از قبل وارد کشور شده بود، اما ما اجازه ورود آنها به هیچ سیستم و چرخه ای را ندادیم و محکم پای این قضیه ایستادیم حتی برای صنایعی مانند الکل سازی هم اجازه استفاده ندادیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تحریمهای دارویی آمریکا، بیان کرد: تحریم دارویی آمریکایی ها بر خلاف تلاشی که برای تکذیب این موضوع در مجامع بین المللی دارند، وجود دارد اما به لطف خدا و همت همکاران و تجاربی که در سال‌های دفاع مقدس داشتیم تا این لحظه اجازه ندادیم مردم برای تأمین هیچ داروی اساسی دچار تنگنا و مشکل شوند.

نمکی با بیان اینکه دولت آمریکا در حرکتی ناجوانمردانه راه های اصلی دسترسی ما را به دارو مسدود کرده، اظهار کرد: داروهای اساسی را بدون هیچ دغدغه ای تا پایان سال و حتی سه ماهه اول سال ۹۹ برای همه گروهها داریم، نگرانی وجود ندارد و ما برای کشورمان از طریق راههای فرعی دارو را تامین می‌کنیم.