۰ نفر

ثروت و درآمد ۳۵۰۰پزشک زیر ذره بین سازمان مالیاتی رفت

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبر: 392469
ثروت و درآمد ۳۵۰۰پزشک زیر ذره بین سازمان مالیاتی رفت

مدیرکل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان نزدیک به ۳۵۰۰ نفر از پزشکانی که هنوز از کارتخوان استفاده نمی کنند را شناسایی کرده و بررسی تراکنش­های بانکی و ثروت و درآمد آنها را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی و مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور درباره میزان دقیق رقم فرارهای مالیاتی در کشور گفت: ما هنوز به عدد دقیقی در این خصوص نرسیده ­ایم. زیرا تا پیش از این داده­های اقتصادی مورد نیاز سازمان امور مالیاتی برای پالایش در اختیار ما قرار نمی­ گرفت. اخیرا در چند ماه اخیر با پیگیری­هایی که انجام شد و کمکی که مجلس شورای اسلامی کرد، مسیر دسترسی به این داده ­ها هموار شد؛ لذا در حال حاضر در حال طراحی سامانه های هوشمند برای بررسی این اطلاعات هستیم.

مدیرکل دفتر بازرسی و مبارزه با پولشویی در مورد اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی در شناسایی فرار مالیاتی 300 هزار نفر با درآمدهای میلیاردی تصریح کرد: ما فعلا بر اساس بررسی تراکنش­های بانکی و گردش مالی افراد در کشور که اخیرا بانک مرکزی دیتاهای آن را در اختیار ما قرار داده است، به شناسایی بیش از 300 هزار نفر در کشور رسیدیم که با وجود داشتن درآمدهای میلیاردی، نیمی از آنها پرونده مالیاتی ندارند. پیش ­بینی ما این است که مابقی آنها هم به رغم داشتن پرونده مالیاتی، مالیات حقه را پرداخت نکرده­ اند. اکنون نیز در حال پالایش دقیق هستیم تا مالیات آنها را محاسبه کنیم. ضمن آنکه این تعداد، رقم نهایی نیست و ما همچنان در حال بررسی آمار و اطلاعات هستیم.

برخورد سازمان با پزشکان فراری از مالیات محکم‌تر و شدیدتر از گذشته است

خانی در پاسخ به نوع برخورد میان پزشکانی که به قانون تمکین کردند و کسانی که کماکان تمایلی به استفاده از کارتخوان ندارند گفت: سازمان نزدیک به 3500 نفر از پزشکانی که این قانون را اجرا نکردند، شناسایی کرد و بررسی تراکنش­های بانکی و ثروت و درآمد آنها را در دستور کار قرار داد. دیتاها در حال جمع ­آوری است. پزشکان باید پاسخگوی فعالیت­های اقتصادی خود باشند. با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کنونی کشور، برخورد نظام مالیاتی با فراریان محکم‌تر و شدیدتر از گذشته است. بر این اساس با خاطیان نیز مطابق مقررات برخورد می­شود.

خانی گفت: سازمان در مقایسه با گذشته، فعالیت­های رسانه ­ای و اطلاع رسانی خود را به صورت چشم­گیری افزایش داده است. شک نکنید با توجه به شرایط اقتصادی ویژه کشور، همان طور که اعلام شد سه هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارد، اگر در سایر موارد هم مستندات کامل شود، به صورت رسمی و علنی اعلام خواهد شد.

سه هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارند

وی در مورد شیوه تخطی این تعداد از وکلا از قانون تصریح کرد: ماده 186 قانون مالیات­های مستقیم بیان کرده است در هنگام صدور یا تمدید مجوز فعالیت باید از نظام مالیاتی استعلام شود که احتمالا این اقدام صورت نگرفته است. لازم به ذکر است ما دیتاهای خود را از سایت کانون وکلا استخراج کردیم و این 3 هزار وکیلی که اصلا پرونده مالیاتی ندارند، مستند، دقیق و با ذکر اسامی افراد است.

خانی تاکید کرد: بخشی از این فرارهای مالیاتی ناشی از عدم اجرای صحیح قوانین است. نظام مالیاتی در چند ماه اخیرکار روی این موضوع در سطح افکار عمومی و دستگاه­های اجرایی متولی مدیریت فعالیت­های اقتصادی را شدت بخشیده است.

خانی تاکید کرد: پس از کامل شدن اطلاعات، این اتفاق خواهد افتاد. زیرا بنای سازمان، فرهنگ­سازی و هشدار دادن است. به طور قطع تا پایان سال زیرساخت­ها و طراحی سامانه­ های هوشمند تحلیل اطلاعات تکمیل می­شود. در این مسیر متناسب با پالایشی که انجام می­دهیم، اطلاع ­رسانی نیز خواهیم کرد.