۰ نفر

سخنگوی دولت؛

قاچاق و واردات غیر قانونی 2میلیارد دلار کاهش یافته است/ وزیر کشاورزی استعفا نداده است

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 391071
قاچاق و واردات غیر قانونی 2میلیارد دلار کاهش یافته است/ وزیر کشاورزی استعفا نداده است

سخنگوی دولت به بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها، توقیف فیلم خانه پدری و شایعه استعفای وزیر کشاورزی واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت مصوبات جلسه را تشریح کرد. او گفت: یکی از مصوبات ما سامانه جامع مدیریت تضامین و شیوه کار آن بود که تصویب شد و مسئولیت آن با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. این سامانه به نحوی تعریف شده که تمام شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مورد تضامینی که اتخاذ می‌کنند، باید از چهارچوب‌هایی پیروی کنند که بار مالی مشخص آن در آینده هم مدنظر قرار گرفته شود. این مصوبه تصمیمی منطقی است، بار مالی برای سال‌های آینده را پیش‌بینی‌پذیر کرده و از بار مالی اضافی نیز پیشگیری می‌کند.

سخنگوی دولت گفت: مصوبه دیگر ما در ارتباط با تجارت اموال فرهنگی و تاریخی و هنری بود. ما قانونی داریم تحت عنوان قانون حفظ آثار ملی؛ ماده ۱۷ آن قانون به این امر می‌پردازد. مقداری بی‌سامانی وجود داشت و در این زمینه به شیوه‌های شبه قاچاق و نیمه قانونی،  قاچاق صورت می‌گرفت و راه درروی آن زیاد بود. این آثار به صورت نیمه قانونی یا شبه‌قانونی گاهی به فروش می‌رفت. این دستورالعمل وقتی در هیئت دولت تصویب شد، هم شیوه حراج در آن مشخص شده و هم خود اموال تاریخی و فرهنگی و هنری مجاز در آن مشخص شده و چگونگی مجوز گرفتن نمایشگاه‌های موقت و دائمی در آن مطرح شده است.

اهم صحبت‌های او به نقل از خبرگزاری ها از این قرار است: 

*شرایط شرکت‌ها و افراد متقاضی هم در این آیین‌نامه آمده و زمان مجوز هم پنج‌ساله در نظر گرفته شده که این امر متناسب با عملکردشان انجام شود. تجارت در این زمینه‌ هم می‌تواند وجود داشته باشد منتها قطعا باید از قاچاق و غارت منابع فرهنگی، تاریخی و هنری عظیمی که در اختیار مردم است جلوگیری شود.

* لایحه معلولیت توسط دولت به مجلس ارائه شده و به تصویب رسید و در جلسات اخیر هیئت دولت آیین نامه های اجرایی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

* امروز کمک هزینه ارتقا کارایی افراد دارای معلولیت به میزان شدت و نوع معلولیت و عملکرد آنها مشخص شد. کارفرماهایی که افراد معلولی را به کار گیرند به آنها کمک خواهد شد و بخشی از مزد این افراد به کارفرماها پرداخت می‌شود.

* در مجموع امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان دولت برای اجرای قانون جامع معلولیت اعتبارات اختصاص داد، در مرحله اول ۱۳۰۰ میلیارد اعتبارات اختصاص داده شد و در کنار حق بیمه معلولان به کارفرمایان پرداخت می شود که به اشتغال معلولان کمک می کند.

* علاوه بر این آیین نامه اجرای آموزش های رایگان برای افراد دارای معلولیت در دولت به تصویب رسید.

*دو گزارش در دولت قرائت شد، اول گزارش هایی در مورد صادرات و واردات، سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ واردات کالاهای مصرفی ۳۱.۲ درصد کاهش داشته است و از حدود ۶ هزار ردیف تعرفه فعال، ۱۵۲۴ ردیف تعرفه تاکنون وارداتش ممنوع شده که این امر در راستای کمک به تولید داخلی اقدام خوبی است. علاوه بر این گزارش داده شد قاچاق و واردات غیررسمی به میزان دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

*{با اشاره به مشکلات تنگی تنفسی در برخی مناطق کشور } در سال ۹۱، ۹۲ سی هزار نفر مبتلا به بیماری های تنگی تنفسی بودند که در طول سال‌های گذشته مطالعات در مورد علل این مشکل افزایش یافته است، 10 عامل احتمالی شناسایی شده اند. با بررسی های میدانی مشخص شد گیاه «کّنار کاکتوس» که گیاه خوش ترکیبی است و سرسبزی بسیار خوبی دارد در برخی مناطق کاشته شده و عامل برخی مشکلات تنفسی است. با توجه به شرایط اقلیمی واکنش افراد به این درخت متفاوت است. در منطقه خوزستان این عامل اصلی موجب تنگی تنفس بسیاری از هموطنان شده بود که دستور هرس سالیانه داده شد. مقرر شد شهرداری‌ها همکاری‌های لازم را انجام دهند. وزارت بهداشت و درمان مکلف شد از بیماران قلبی مراقبت خاص داشته باشد.

رعایت حقوق شهروندی در آئین‌نامه‌های دانشجویی

* بحثی هم در مورد آیین نامه های دانشجویی در جلسه هیئت دولت مطرح و تاکید شد حتما با وزیر علوم و بهداشت با تشکل های دانشجویی مراوداتی داشته باشند، از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور هم خواستیم در این زمینه مشارکت داشته باشند و قطعا حقوق شهروندی و مسائلی که مورد نظر دانشجویان است در این آیین نامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

*آیین نامه قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس تصویب و در هر جلسه دولت یک بخش آن تصویب می شود. امسال دولت 1300 میلیارد تومان در مرحله اول برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان تخصیص داده است.

واکنش به بازداشت رئیس سازمان جنگل‌

*{ در پاسخ به سوالی درباره بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها} بازداشت ایشان را تایید می‌کنم، اما اتهام وی به دوره پیش از مسئولیت فعلی اش مربوط می شود و در این زمینه اجازه دهید که دادگاه کار خود را انجام دهد.

وزیر کشاورزی استعفا نداده است

*{ درباره استعفای وزیر جهاد کشاورزی}: با آقای حجتی نیز در این خصوص صحبت کردم، وی استعفا ندادند؛ همه ما دچار گرفتاری هایی می شویم؛ کار کردن در وزارتخانه با این همه مشکلات  و پاسخگویی به مردم سخت است؛ وی نسبت به مسائل کشاورزان حساس است و دلسوزانه عمل می‌کند و تصمیماتی که اتخاذ می کند به نفع جامعه کشاورزان است؛ سیاست های آقای حجتی در حوزه کشاورزی، جزو سیاست های موفق کشور است.

قضاوت درباره خانه پدری به وزارت ارشاد واگذار شود

*{درباره توقیف اکران فیلم خانه پدری}: نمی خواهم قضاوت کنم اما رسانه رشته من است. کیانوش عیاری کارگردان برجسته ای است که این مسائل اجتماعی را بیشتر کار می کند. برش زدن به این مسائل و پرداختن به آسیب های اجتماعی برای حل آن است.  

*فکر می‌کنم بهترین راه این است که قضاوت و تصمیم‌گیری در مورد فیلم‌ها را به نهاد تخصصی خودش یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کنیم این بهترین تصمیم است بگذاریم خود وزارت ارشاد بگوید که این فیلم قابل اکران است یا خیر.

*اگر تصمیم گیری را از حوزه های تخصصی به سایر حوزه ها ببریم با نوعی آشفتگی روبرو می شویم. صحنه ای در این فیلم است که بگوییم که مثلاً به اعتبار ما لطمه می زند اما بردن این فیلم‌ها به حوزه‌های غیرتخصصی به اعتبار ما بیشتر لطمه می زند.

با مرگ البغدادی داعشیسم تمام نمی شود

*با مرگ بن لادن در دولت قبلی آمریکا، آیا القاعده تمام شد؟  قطعا با کشته شدن رهبر داعش، داعشیسم تمام نمی شود؛ داعشیسم یک جریان است که بر پایه سیاست غلط مداخله گرانه در منطقه شکل گرفته است، از یک سو با حمایت برخی دولت های استبدادی در منطقه داعشیسم در منطقه و از طرفی در نتیجه غارت چپاول ثروت کشورهای منطقه رشد کرده است.

*کماکان که این سیاست ها وجود دارد، این اتفاقات هم رخ می دهد؛ در آستانه انتخابات ها چنین اقدامات نمایشی صورت می گیرد، هر چند مبارزه با  تروریسم و قاتلان انسان های بی گناه را نیکو می دانیم، اما اگر بخواهیم مبنایی نگاه کنیم باید باتلاق رشد داعش را خشک کنیم که بخشی از این باتلاق در سیاست های دولت آمریکا قرار دارد.

*{در باره نشست آستانه و موضع ایران}: مواضع ما در این باره مواضع چهار ماده ای است که برای سوریه ارائه دادیم و مشکل باید سوری –سوری حل شود و نیروهای نظامی سوریه در مرزها مستقر شوند، به نگرانی ترکیه نیز در مورد فعالیت تروریسم پاسخ داده شود، در نهایت موضع و راه حل ما همان پیشنهاد چهار ماده ای است و به سهمان سمت هم حرکت خواهد شد.خوشحالیم که مبارزه با داعشیسم با اقدامات دولت سوریه در ادلب به طور جدی دنبال می شود و بخشی از ناآرامی های خاورمیانه و شمال آفریقا از ادلب است و بسیار مهم تر از مرگ رهبر داعش است.

*{ر پاسخ به سوالی درباره جدایی شهرری از تهران}: در این باره بحثی در دولت صورت نگرفته است.

یارانه ثروتمندانی که شناسایی می شوند حذف می شود

*حذف یارانه ها قانون مجلس است و  اجرای این قانون به اندازه وسع دولت است وسع به معنای تشخیص دولت نسبت به ثروتمند بودن افراد است؛ بارها اعلام کردیم که گستردگی قانون با شرایط فعلی کشور و با شرایط شناسایی یارانه بگیران امکانپذیر نیست که یارانه ۳۰ میلیون نفر را حذف کنیم، اما به تدریج یارانه ثروتمندانی که شناسایی می شوند، حذف می شود.

*برخی حذف ها ناشی از اتفاقات شناسنامه ای بود که در برخی مناطق نگرانی هایی ایجاد کرد، قبل از تعطیلات جلسه ای مشترک با سازمان هدفمندی یارانه ها و معاونت رفاه وزارت تعاون برگزار شد که به شکل منظم و هماهنگ تر پیش برود و این اطمینان را می دهم که این حذف حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.

*{در پاسخ به سوالی درباره برکناری یکی از مدیران کل وزارت بهداشت در ارتباط با پرونده شبنم نعمت زاده}: اطلاعی ندارم.