۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کسری بودجه 200هزار میلیارد تومانی برای سال99/ دولت 10هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 391039
کسری بودجه 200هزار میلیارد تومانی برای سال99/ دولت 10هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کسری بودجه در سال 99 به حدود 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید، گفت: در حال حاضر دولت 10هزارمیلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است که این کار اقدامی تورم‌زا خواهد بود.

اقتصادآنلاین-صبا نوبری؛ وحید شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه امسال دولت با حدود 150هزارمیلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد شد، گفت: قرار بود این کسری بودجه از محور 4 کانال تامین شود که در حال حاضر از 3 کانال صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی و فروش اوراق بدهی تامین می‌شود.

وی افزود: شنیده‌های من حاکی از این است که دولت بیش از 10هزارمیلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است. قرار شد از مسیر مولدسازی داریی‌های دولت هم بخشی از این کسری بودجه جبران شود که به دلیل نبود سازوکار مناسب از این مسیر درآمدی نصیب دولت نخواهد شد.

شقاقی معتقد است استقراض از بانک مرکزی اقدامی تورم زا است و مولد سازی دارایی‌هایی دولت هم به دلیل فراهم نبودن سازوکارهای لازم انجام شدنی به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس ادامه داد: بودجه عمومی سال 98 دولت با حدود 448هزارمیلیارد تومان بسته شد که در بازنگری به 386هزارمیلیارد تومان رسید؛  اگر بودجه برای سال آینده حدود 20 تا 25درصد افزایش یابد بودجه سال 99 باید حدود 500 هزار میلیارد تومان تنظیم شود.

شقاقی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال درآمدهای مالیاتی دولت حداکثر به 130هزارمیلیاردتومان برسد، خاطرنشان کرد: برای سال 99 اگر 200هزارمیلیارد تومان سهم درآمدهای مالیاتی دولت باشد که البته جهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد و بعید می‌رسد که این رقم محقق شود، به همراه درآمد حاصل از فروش 50هزارمیلیارد تومان اوراق بدهی و سایر مسیرها درآمد دولت در سال 99 در نهایت به 300هزارمیلیارد تومان خواهد رسید که با توجه به بودجه 500هزارمیلیارد تومانی حدود 200هزارمیلیاردتومان کسری خواهد داشت.

این کارشناس افزود: مگر اینکه دولت برای جبران این کسری بودجه بخواهد اوراق چاپ کند که با این کار انباشت اوراق امسال و سال آینده به 130هزارمیلیارد تومان خواهد رسید و چیزی به فروش نخواهد رفت.

وی در خصوص ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید گفت: این کار هم اقدامی زمانبر است و در شرایط فعلی که با کاهش درآمدهای نفتی، مالیات تنها گزینه موجود برای کسری بودجه است این تعلل پیش آمده در ارسال لوایح مالیاتی توسط دولت به مجلس هم جای سوال دارد.

شقاقی در پایان یادآور شد: در شرایط فعلی که پیش بینی می‌شود دولت در سال 99 با کسری بودجه 200هزارمیلیاردی مواجه شود قیمت نفت باید به بشکه‌ای 200دلار برسد تا این کسری جبران شود و این درحالیست که در سال آینده قیمت هر بشکه نفت از 60دلار بیشتر نخواهد شد.