۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه،

هزینه‌های جاری دولت بازبینی می‌شود/ تشکیل کمیته بازبینی خدمات دولتی

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵
کد خبر: 390619
هزینه‌های جاری دولت بازبینی می‌شود/ تشکیل کمیته بازبینی خدمات دولتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به انتظار عمومی برای کاهش هزینه‌های جاری دولت گفت: کمیته‌هایی در سازمان برنامه برای بازبینی خدمات در راستای ارائه خدمات بهتر و ارزان تر دولتی به مردم ایجاد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، چهاردهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به ریاست محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور معاونان و مدیران و نیز روسای برخی از سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در محل سازمان مذکور برگزار شد.

 

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان در جلسه مذکور اظهارکرد: در برنامه اصلاح ساختار بودجه، از دیدگاه‌های مجامع دانشگاهی و مجموعه علمی کشور استفاده کردیم تا آنچه به تأیید می‌رسد و نهایی می‌شود، برگرفته از دیدگاه‌های کارشناسی و متقن باشد.

وی افزود: در نهایت، این دیدگاه‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور به تأیید خواهد رسید و ما بر همان اساس، اصلاح ساختار بودجه را به پیش خواهیم برد.

نوبخت تصریح کرد: در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در کنار استفاده از ظرفیت مالیاتی کشور، باید در اندیشه خلق منابع جدید مالیاتی نیز باشیم تا هم در بخش درآمدهای پایدار منابع جدید را تعریف کنیم و هم از ظرفیت یارانه‌های پنهان استفاده بهینه داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: مهم‌ترین بخش اصلاح ساختار بودجه، بخش اصلاح هزینه‌ها و انجام هزینه‌کرد‌ کارآ است که شامل اصلاح خود بودجه هم خواهد بود.

وی از احساس مسئولیت همکاران مجموعه سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان‌های وابسته و نیز سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها هم قدردانی کرد.

بر‌پایه این گزارش، در این جلسه حمید پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی در مورد فعالیت‌های کمیته بازبینی هزینه‌ها ارایه کرد و گفت: در این کمیته بر اصلاح ساختار اداری کشور، بر فراگیری فن‌آوری اطلاعات و سامان‌دهی سامانه‌های خدمت‌رسانی به مردم و ارباب‌رجوع در دستگاه‌های اجرایی کشور در روند انجام امور تصریح شده است.

در این جلسه مژگان خانلو رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور هم گزارش کاملی از روند تدوین عملکرد شرکت‌های دولتی و بودجه آنها ارایه کرد و اعلام نمود که سازمان مذکور در موعد مقرر قانونی، گزارش عملکرد و بودجه شرکت‌ها را تقدیم خواهد کرد.

گزارش مذکور حاکی است که در این جلسه، تعدادی از معاونان و مدیران سازمان، دیدگاه‌های کارشناسی خود را ارایه کردند.

لایحه دوسالانه بودجه ۱۳۹‌۹ و ۱۴۰۰ پانزدهم آذرماه، به مجلس ارسال می‌شود

در سازمان برنامه و بودجه کمیته‌هایی تشکیل شد و دفاتر این سازمان در دستگاه‌ها مامور شدند تا خدماتی را که از سوی دولت به جامعه ارائه می‌شود، بازبینی کنند که آیا می‌شود خدماتی که ارائه می‌شود از سوی دولت پرداخت نشود و یا اینکه خدماتی را که دولت پرداخت نمی‌کند، دولت پرداخت کند، موارد این چنینی بررسی شد و کمیته‌ها گزارشی تهیه کردند و پیشنهاد‌هایی دادند که می‌شود در دستگاه‌های موجود و نظام‌های اداری اصلاحاتی ایجاد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در چهاردهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشورگفت: آنچه که کمیته‌ها ارائه کردند صرفا کار کارشناسی و پیشنهاد تخصصی است و گزارش‌های تهیه شده نهایی نیست و پیشنهاد می‌شود بر روی این گزارش ها مقدماتی و غیر قابل استناد قید شود.

وی افزود: با دستگاه‌ها رایزنی می‌کنیم زیرا باید نظر کارشناسی دستگاه‌های ذیربطی را که قرار است اصلاحاتی صورت گیرد، مد نظر قرار دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گقت: پانزدهم آذر، لایحه دوسالانه بودجه مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مجلس ارسال می‌شود که در این لایحه، ریالی از منابع فروش نفت برای امور جاری، صرف نخواهد شد.

نوبخت در حاشیه چهاردهمین جلسه ستاد بودجه افزود: دو دستور کار در جلسه ستاد بودجه وجود داشت؛ ابتدا بودجه شرکت‌ها که تا پانزدهم آبان باید گزارش آن به مجلس ارسال شود در چهار محور، ارزیابی عملکرد گذشته شرکت ها، وضعیت جاری، پیشنهادی برای بودجه آینده و ارزیابی آثار بودجه در شاخص‌های کلان مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات بودجه ۳۸۳ شرکت با رسیدگی دقیق برطرف و گزارش مربوطه آماده ارسال به مجلس شد.

وی افزود : دستور کار دیگر این ستاد، بررسی گزارش کمیته بازبینی هزینه‌ها بود چرا که برای اصلاح ساختار بودجه، باید در هزینه‌ها اصلاحات انجام شود و همچنین، چون منابع نفتی از بودجه جاری جدا می‌شود باید منابع جدیدی جایگزین مشخص شود.

نوبخت تاکید کرد: برای اصلاح هزینه‌های دستگاهها، باید وضع موجود دستگاه‌های اجرائی از نظر ردیف ها، برنامه‌ها و تعدد سازمان‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و البته نظرات کارشناسی که در این خصوص مطرح شده است تا کنون نهایی نشده است و باید پس از طی مراحل دقیق کارشناسی و ستادی، به دولت و سپس به مجلس برای نهایی شدن ارسال و تبدیل به قانون شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به برخی نگرانی‌هایی که اصلاح هزینه‌ها در دستگاه‌ها ایجاد کرده است ،گفت: با خبر شدیم برخی دستگاه‌ها تلقی کرده اند که پیشنهادات قطعی شده است و نگرانی‌هایی دارند، اما هنوز در این خصوص هیچ چیز قطعی نشده است.

وی افزود: به همه مسئولان دستگاه‌های اجرائی، مخصوصا سرای قوای مقننه و قضاییه اظهار می‌دارم که این‌ها پیشنهادات اولیه است و این پیشنهادات در جلساتی، تلفیق خواهد شد و از پیشنهادات دستگاه‌ها برای تعیین شکل نهایی اصلاح دستگاه‌ها و قوا، استفاده می‌شود و بدون توافق قانونی، قابلیت اجرا ندارد.

نوبخت گفت : پانزدهم آذر هم لایحه بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که منابع فروش نفت در بخش جاری آن دیده نشده، به همراه یک سند اجرائی که بودجه همه دستگاه‌ها در آن دیده شده است و همچنین یک برنامه کلی عملیاتی دوساله، به مجلس ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: در کنار این ها، سه برنامه دوساله نیز به مجلس می‌رود، ابتدا برنامه عمرانی به دلیل اینکه نوعی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است اجازه داریم منابع حاصل از فروش نفت را در آن ببینیم، برنامه دیگر، اشتغال دوساله است که در آن سالانه یک میلیون فرصت شغلی و در مجموع دو میلیون فرصت شغلی تا سال ۱۴۰۰ دیده شده است.

نوبخت ادامه داد: برنامه دیگر هم موضوع رفاهی و یارانه هاست که همه یارانه‌های بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای چه آشکار و پنهان، در این برنامه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: چون در بودجه جاری، منابع حاصل از فروش نفت وجود ندارد، نگاه جامعه جهانی به ایران بدین گونه است که اقتصاد ایران غیر نفتی است و بدون نفت اداره می‌شود و این از برکات تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه ملت ایران توسط بدخواهان اعمال شده است.