۰ نفر

آمار تراکنش‌های بانکی مشاغل به سازمان مالیاتی می‌رود

۶ آبان ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 390588
آمار تراکنش‌های بانکی مشاغل به سازمان مالیاتی می‌رود

نصب پایانه فروشگاهی و صندوق‌های مکانیزه فروش فقط مخصوص پزشکان و وکلا نیست و از ابتدای سال 1399، بیش از 50 شغل دیگر باید حتما پایانه فروشگاهی یا صندوق فروش داشته باشند.

 ضمن آنکه از سال آینده قرار است آمار تراکنش‌های بانکی مشاغل برای محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی برود. بسیاری از صاحبان مشاغل، با استفاده از روش‌های مختلف قانون را دور می‌زنند تا مالیات نپردازند. رقم فرار مالیاتی هم اعداد بزرگی بین 25 تا 40 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، برای بستن راه تخلف مالیاتی افراد، دولت ایجاد پایانه‌های فروشگاهی و صندوق‌های مکانیزه فروش را مصوب کرده که در گام نخست پزشکان را متعهد به اجرا کرده و در فازهای بعدی سایر مشاغل را دربر خواهد گرفت. با مشخص‌شدن جزئیات تراکنش‌های مالی مشاغل اما محاسبه مالیات به راحتی انجام خواهد شد، ازاین‌رو از سال آینده بالغ بر 55 شغل باید پایانه فروشگاهی و صندوق مکانیزه فروش نصب کنند.

لایحه پایانه‌های مکانیزه فروش در مجلس

کتایون تفرشی، مدرس دروس مالیاتی جامعه حسابداران رسمی ایران دراین‌باره گفت: به استناد ماده (3) آیین‌نامه اجرائی تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم مبنی‌بر تعیین مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش و بر اساس مصوبه اخیر، سازمان مالیاتی اخیرا مشاغل مشمول استفاده از صندوق فروش را اعلام کرده و لایحه پایانه‌های مکانیزه فروش نیز مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و به شورای نگهبان ارجاع شده است. او با اشاره به ایرادات شورای نگهبان و ارجاع مجدد به کمیسیون مربوطه اظهار کرد: این لایحه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به زودی در صحن مجلس ارائه خواهد شد تا پس از تصویب از سال آینده عملی و اجرا شود. تفرشی توضیح داد: استفاده از پایانه‌های مکانیزه فروش صندوق فروش اساسا به منظور تسهیل دادوستد - نظارت بر قیمت‌ها - ثبت و مستندسازی و شفافیت در مبادلات اقتصادی - تشخیص درآمدهای مؤدیان مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده بوده که انتظار می‌رود این امر باعث شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای عمومی حاکمیت از محل مالیات بر خریدوفروش کالا یا خدمات- و تسهیل و روان‌سازی کسب‌وکارها با استفاده از روش‌های مبتنی‌بر فناوری اطلاعات و ایجاد داده‌های ارزشمند (داده‌های بزرگ) شود. این کارشناس مالیاتی افزود: تحلیل و رفتارشناسی مصرف‌کننده، نیازسنجی سفارش‌گذاری کالا و خدمات - ایجاد نظام جمع‌آوری اطلاعات قیمتی کالا و خدمات، نظارت عالیه بر روند قیمت کالا و خدمات در سطح عرضه عمومی، - تشکیل پایگاه‌های اطلاعاتی آماری در حوزه تأمین و توزیع کالا و خدمات در سطح کشور، از دیگر نتایج مورد انتظار از برقراری پایانه‌های مکانیزه فروش است. به گفته تفرشی، بدون‌شک اجرای منصفانه و عادلانه حسابرسی مالیاتی مبتنی‌بر ریسک و نظارت حاکمیتی باعث خواهد شد در یک دوره نه‌چندان طولانی استفاده از کارت‌های اجاره‌ای و حساب‌های متفرقه به‌شدت کاهش یابد و شفافیت اقتصادی بر فرایند کسب‌وکار در ایران نظام‌مند شود. او به اهداف منتشرشده از نظام جامع مالیاتی و کارکردهای کلیدی نظام سامانه فروش اشاره کرد و تعدادی از آنها را به این شرح نام برد: شفاف‌سازی تدریجی مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی، تحقق اهداف دولت الکترونیکی و اقتصاد مقاومتی، ایجاد عدالت نسبی مالیاتی، مدیریت جریان مالی در نظام مالیاتی کشور و توسعه و تقویت ابعاد کنترلی و نظارتی در نظام مالیاتی.

تفرشی تأکید کرد: بر اساس مفاد ماه 169 قانون مالیات‌های مستقیم مقرر بوده که «اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند». مضافا به استناد مفاد تبصره (2) همین ماده بر استفاده مؤدیان از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه تأکید شده است.

خدمات بانکی متخلفان متوقف می‌شود

همچنین براساس ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم که توسط هیئت محترم وزیران تصویب شده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور در مدت یک سال از تاریخ لازم‌الاجراشدن مصوبه پایانه‌های پرداخت، اعم از پایانه‌های پرداخت کارت‌خوان و پایانه‌های پرداخت مجازی مانند درگاه پرداخت اینترنتی را ساماندهی کند و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی، به هر‌یک از پایانه‌های پرداخت، شناسه یکتا اختصاص دهد.

تفرشی اضافه کرد: پس از گذشت زمان یادشده، ارائه خدمت به پایانه‌های پرداخت فاقد شماره یکتا متوقف خواهد شد. همچنین به موجب تبصره این ماده بانک مرکزی موظف شده است که اطلاعات مربوط به تراکنش‌های شبکه پرداخت بانکی (شاپرک) و شبکه شتاب را به ترتیبی که سازمان درخواست می‌کند، در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. معنی دیگر این مصوبه آن است که چنانچه اشخاصی از مقررات این مصوبه تخطی یا تخلف کنند، در فرایند کسب‌وکار خود دچار مشکل خواهند شد و باید هزینه تخطی یا تخلف خود را پرداخت کنند؟! کارشناس جامعه حسابداران رسمی ایران به 55 شغلی که باید نسبت به نصب پایانه فروشگاهی و صندوق‌های مکانیزه فروش اقدام کنند، اشاره و عنوان کرد: با توجه به مفاد ماده (3) آیین‌نامه اجرائی تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر تعیین مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش و براساس مصوبه اخیر سازمان مالیاتی، مشاغلی همچون پزشکان و مشاغل پزشکی و پیراپزشکی، وکلا و مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده، دفاتر اسناد رسمی، مشاوران املاک، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودی‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه‌خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ‌تالارها، باغ‌سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم‌پزی‌ها، جگرکی‌ها، کته‌کبابی‌ها، بریانی‌فروشی‌ها و مشاغل مشابه، مرکز اقامتی از قبیل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مهمانخانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ‌ویلاها، اقامتگاه‌های بین‌راهی و متل‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه موتوری (به استثنای ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی)، آرایشگاه‎های مردانه و زنانه، آجیل و خشکبارفروشی‎ها (به استثنای مشمولان ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان)، قنادی‌‎ها و شیرینی‌فروشی‎ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها، بستنی و فالوده‌فروشی‌ها، میوه و تره‌بار فروش‎های مستقر در میادین میوه و تره‌بار، بارفروشی‌های میوه و تره‌بار، میوه‌فروشی‎ها، مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی، لوازم تحریر و نوشت‌افزارفروشی‌ها (به استثنای تولید‌کنندگان و واردکنندگان)، بازی‎های رایانه‌ای (گیم‌نت‌ها) و کافی‎نت‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس +10، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضائی که صاحبان مشاغل فوق، از ابتدای سال 1399 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورت‌حساب فروش (فاکتور) مطابق مقررات هستند. او تأکید کرد: تمام صاحبان مشاغل و حرف مذکور مکلف‌اند که از ابتدای مهرماه سال جاری، با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir نسبت به ثبت سریال استاندارد پایانه یا پایانه‌های پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی خود (کارت‌خوان‎های بانکی) اقدام کنند.