۰ نفر

زمان صدور مجوز کسب وکارها را کوتاه کنید!

۵ آبان ۱۳۹۸، ۹:۰۳
کد خبر: 390456
زمان صدور مجوز کسب وکارها را کوتاه کنید!

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار حذف مقررات دست و پاگیر، کوتاه شدن زمان صدور مجوزهای کسب و کار و حمایت مالی از کارخانه‌های با سابقه و شهرک‌های صنعتی را خواستار شد و گفت: تا زمانی که فضای کسب و کار مساعد نشود، نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی و بیکاری را حل کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اصلانی ، با تاکید بر رفع موانع فضای کسب و کار کشور اظهار کرد: واقعیت امر این است که مشکلات زیادی در مسیر کسب و کار کشور وجود دارد و هیچگاه آن طور که دغدغه مقام معظم رهبری بوده این موانع برطرف نشده و فضای کسب و کار مساعد نبوده است.

وی افزود: متاسفانه یکی از موانع در اجرای قانون است. شما ببینید قانون سیاستهای اصل ۴۴ بر کاهش تصدیگری دولت و خصوصی‌سازی تاکید دارد و می‌خواهد که دولت را کوچک کند در همین راستا بسیاری از شرکتها به بخش خصوصی واگذار شد ولی به دنبال واگذاری مشکلاتی هم پدیدار شد. امروز هپکو، آذرآب، ماشین سازی تبریز و هفت تپه نمونه‌هایی از این واگذاری ها هستند ولی چون نظارت رویشان نبوده کارگران این کارخانه‌ها با مشکلات زیادی روبه رو شده‌اند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ادامه داد: تصور ما از بخش خصوصی این بود که چون پول می آورد و سهامدار است، دقت بیشتری در راه اندازی کارخانه و خط تولید می‌کند ولی غالبا کارفرمای این کارخانه‌ها پس از واگذاری اولین کاری که کردند اخراج کارگران رسمی و نیروهای باسابقه بود و بعد اعلام کردند که می‌خواهند صادرات را گسترش بدهند.

عدم توسعه دولت الکترونیک از جمله موانع کسب و کار

اصلانی در ادامه عدم توسعه دولت الکترونیک را یکی از موانع کسب و کار در کشور عنوان کرد و گفت: تمام دولتها در کشور همیشه بر ایجاد و استقرار دولت الکترونیک تاکید داشتند ولی دیدیم که این الزام قانونی هم به درستی اجرا نشد و تنها یک اسم از آن باقی ماند تا بروکراسی‌های زائد و آزار دهنده همچنان در مسیر کارآفرینان و تولیدکنندگان بماند.

وی افزود: در کشورهای دیگر نظیر ترکیه ظرف ۲۴ ساعت همه مقدمات و بسترهای شروع یک کسب و کار در اختیار کارآفرین قرار می‌گیرد تا به سرعت برنامه خود را عملیاتی و محصولش را تولید کند ولی ما مدام سنگ اندازی می‌کنیم و فقط چند ماه طول می‌کشد تا یک مجوز کسب و کار صادر شود با چنین شرایطی طبیعی است که سرمایه‌گذار فرار کند و تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشته باشد.

کوتاه کردن فرایند صدور مجوز کسب و کار

این مقام مسئول کارگری با اشاره به سخت‌گیری‌های موجود در صدور مجوز یک کسب و کار گفت: قبلا شرکت ها برای تمدید کارت بازرگانی که به منزله تولید کارخانه بود، تنها از سازمان تامین اجتماعی و اداره دارایی استعلام می گرفتند و اگر بدهکار نبود کارت را تمدید می‌کردند. جدیدا وزارت جهاد کشاورزی را هم برای اخذ مجوز اضافه کردند. بنابر این وقتی مدام فرایند صدور مجوز را طولانی می‌کنیم نمی‌توانیم به بهبود فضای کسب و کار امیدوار باشیم.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز ادامه داد: در استان البرز یک کارخانه چراغ‌سازی راه اندازی شده که تمام چراغ‌های ماشین دو خودروسازی بزرگ را تولید می‌کند وقتی از این کارخانه بازدید کردیم از نظم و ترتیب و آراستگی کارخانه تعجب کردیم ولی زمانی که با مدیرکارخانه صحبت کردیم به ما گفت قبلا ۶۵۰ کارگر داشت که الان به ۱۵۰ کارگر رسیده و دلیلش این بود که کارخانه مواد اولیه برای تولید نداشت و چون پولش را از کارخانه‌های خودروسازی دریافت نکرده بود قادر به پرداخت حقوق کارگرانش نبود و بدتر آن به دارایی و بیمه بدهکار بود.

حذف مقررات دست و پاگیر و حمایت از شهرک‌های صنعتی

اصلانی در پایان حذف مقررات دست و پاگیر، کوتاه شدن زمان صدور مجوزهای کسب و کار و حمایت مالی از کارخانه‌های با سابقه و شهرک های صنعتی را خواستار شد و گفت: بیکاری، تورم، رکود متاثر از فضای کسب و کار کشور است و تا زمانی که این فضا مساعد نشود و قانون را به معنای واقعی اجرا نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود بر لزوم اصلاح فضای کسب و کار، ‌حذف موازی‌کاریهای غلط و برداشته شدن انحصار و موانع کار تاکید فرمودند. با وجود تلاش قوای مقننه و مجریه برای شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار، این امر تا به امروز صورت نگرفته و ادبیات مقررات‌زدایی به شیوه‌ای که در دیگر کشورها وجود دارد، در ایران وجود نداشته است. کارشناسان بر این باورند که عدم هماهنگی، عدم انسجام و وجود مصوبات هم‌پوشان و موازی، دلیل ناکامی هیات‌های مقررات‌زدایی در سالهای اخیر بوده است.