۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد؛

واردات کالاهای اساسی ۲۲درصد رشد داشته است/ فضای اقتصادی کشور رو به بهبود است

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۱۱
کد خبر: 390380
واردات کالاهای اساسی ۲۲درصد رشد داشته است/ فضای اقتصادی کشور رو به بهبود است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شاخص‌های اقتصادی کشور اعم از تولید، تجارت خارجی و اشتغال در سال جاری نشان دهنده بهبود شرایط اقتصادی با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌هایی است که کشورهای دیگر برای ایران ایجاد کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد دژپسند عصر شنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در محل استانداری این استان برگزار شد افزود: در شرایط کنونی نسبت به همین زمان در سال گذشته تلاطم خوابیده و روند باثباتی در کشور آغاز شده است.

وی ادامه داد: در تابستان امسال ۸۴۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد و در استانی مانند خراسان رضوی نرخ بیکاری جامعه روستایی به ۳.۶ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۸ درصد رسید که گویای شرایط رو به بهبود اقتصاد کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در هفت ماهه امسال با وجود همه فشارهای حداکثری و تحریم‌های همه جانبه، میزان صادرات کالا از کشور ۲۴.۴ میلیارد دلار بود و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۲۷.۵ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شد.

دژپسند افزود: میزان صادرات کالا در هفت ماهه امسال از نظر وزنی ۱۷.۷ درصد رشد داشته اما از نظر ارزشی ۱۱.۳ درصد کاهش یافت و این کاهش به دلیل اصلاح قیمت پایه صادراتی است و در غیر این صورت ارقام صادرات کالا در مدت مزبور حداقل ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل می شد.

وی اضافه کرد: واردات کالاهای اساسی به کشور نیز در هفت ماهه امسال حدود ۲۲ درصد از نظر ارزش و ۱۹ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کل واردات کالا به کشور در هفت ماهه امسال ۲۵.۲ میلیارد دلار بوده که ۸۵ درصد از این مقدار را کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مواد اولیه برای بخش تولید تشکیل داده است و این میزان  واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵.۶ میلیارد دلار بود پنج درصد کاهش داشت.

دژپسند افزود: با وجود همه شیطنت‌ها و فشارهایی که بر کشور ایران وارد شده آمارها حاکی از افزایش فعالیت‌های اقتصادی در کشور است که جهت‌گیری اقتصاد را مطلوب نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امسال روند تنزل رتبه کشورمان در بهبود فضای کسب و کار هم متوقف شد و یک رتبه نیز بهبود یافت و این در حالی است که بانک جهانی اعلام کرده بود که رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار طی چهار سال اخیر روندی کاهشی داشته و از ۱۱۸ به ۱۲۶ رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تورم ۴۲ درصد منتهی به ۱۲ ماهه در سال جاری زیاد است اما نرخ تورم نقطه به نقطه روند کاهشی داشته و به ۲۸ درصد رسیده که روند امیدبخشی است.

دژپسند با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: برخی اقتصاددانان، اقتصاد مقاومتی را به یک بسته اقتصادی محدود تنزل می‌دهند در حالی که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های درونی اما برون نگر است و قرار نیست در مسیر اقتصاد درون زا حصار به دور کشور کشیده شود بلکه ایران به انتقال فناوری و روش‌های توسعه از کشورهای دیگر نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را مبنای دستیابی به رونق تولید کنیم باید ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها از یک پویایی، هوشیاری و توانمندی لازم برخوردار باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی گفت: ذخایر معدنی و ظرفیت‌های زراعی، باغی و تجاری خراسان رضوی و طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که ابتکار استاندار این استان است به خراسان رضوی این قابلیت را می دهد که الگوی سایر استان‌ها باشد.

دژپسند وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و علاقه‌مندی آستان قدس رضوی به مشارکت در توسعه اقتصادی یادآور شد و افزود: در دیداری که با تولیت آستان قدس رضوی داشتم وی آمادگی خود را برای مصرف کردن منابع در اختیار به منظور توسعه اقتصادی و رفع موانع در این زمینه اعلام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز وارد مشهد شد و در سفر یک روزه اش به این کلانشهر از وضعیت کشف رود و پارک علم و فناوری خراسان بازدید، با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان شرکت کرد.