۰ نفر

رییس سازمان امور مالیاتی؛

طرح بخشودگی جرایم مالیاتی تا شنبه آینده تمدید شد/ زمینه برای تهیه اظهارنامه‌های پیش فرض آماده شد

۱ آبان ۱۳۹۸، ۸:۱۴
کد خبر: 389578
طرح بخشودگی جرایم مالیاتی تا شنبه آینده تمدید شد/ زمینه برای تهیه اظهارنامه‌های پیش فرض آماده شد

رئیس سازمان امور مالیاتی ایران خبر داد طرح بخشودگی جرایم مالیاتی در صورت پرداخت اصل مالیات تا شنبه آینده تمدید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، امیدعلی پارسا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در نظام سنتی مالیاتی، سازمان امور مالیاتی، اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی و اموال مردم ندارد و متکی به شواهد و خوداظهاری اشخاص است، اما در نظام مدرن؛ سازمان‌های مالیاتی به همه اطلاعات مودیان دسترسی دارند.

وی گفت: از ۱۲ سال پیش با طرح جامع مالیاتی در پی مدرن سازی نظام مالیاتی کشور بوده ایم تا به اظهارنامه‌های صادقانه برسیم.

 پارسا افزود: در این باره بستر لازم وجود نداشت و طرح جامع مالیاتی در دو گام پیگیری می‌شد که یکی از آن‌ها الکترونیکی کردن خدمات است.

وی گفت: اگرچه ابزار؛ الکترونیکی شده، اما روح و منطق حاکم بر محاسبات، سنتی است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه زمینه‌های لازم برای ارائه اظهارنامه‌های پیش فرض ایجاد شده است افزود: ۹۵ دستگاه اجرایی از جمله نظام بانکی پای کار آمده اند و ریزداده‌های خود را به نظام مالیاتی ارائه می‌کنند.

پارسا گفت: زمینه برای تهیه اظهارنامه‌های پیش فرض آماده شده است و همه دستگاه‌ها ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کنند.

وی افزود: وظیفه سازمان امور مالیاتی، تأمین درآمدهای مالیاتی کشور بر اساس اصول عادلانه با کاهش فرار مالیاتی و فساد اداری و در اختیار خزانه قرار دادن آنهاست، اما اینکه سازمان برنامه و بودجه آن را چطور مدیریت می‌کند مربوط به همان سازمان است.

 پارسا گفت: مجموع مالیات‌های ماهانه‌ای که دریافت می‌شود کمتر از نصف حقوق و مزایای شاغلان و بازنشستگان و هزینه‌های حداقلی فعلی است.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه با دقت و حساسیت، بودجه دستگاه‌های مختلف را تأمین می‌کند و سازمان امور مالیاتی به جز حکمش که مانند دستگاه‌های دیگر از خزانه پرداخت می‌شود، پرداخت‌های دیگر را از ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم تأمین می‌کند.

رئیس امور مالیاتی کشور گفت: ردیف اصلی سازمان امور مالیاتی سایر ندارد و فقط حقوق است، بنابراین ماده ۲۱۷ عملاً هزینه پرداخت مزایای کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌شود.

پارسا افزود: اختفای فعالیت، کتمان درآمد، ارائه فاکتور صوری و تشکیل شرکت صوری و کارت بازرگانی از راه‌های فرار مالیاتی است که تخلف محسوب می‌شود.

وی گفت: در سازمان امور مالیاتی، خطوط قرمز این سازمان وصول مالیات بر اساس اصول، حمایت از تولید کننده و تولید واقعی، مقابله با فرار مالیاتی و فساد اداری است.

پارسا افزود: حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارند که درآمدهای میلیاردی دارند و قابلیت دسترسی برای اخذ مالیات از آن‌ها وجود ندارد.

وی گفت: ۵۲ درصد این افراد هنوز مودی مالیاتی نیز نیستند.

رئیس امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کتمان درآمد و فرار مالیاتی جرم است افزود: این ۳۰۰ هزار نفر با بررسی ریزداده‌های بانکی شناسایی شده اند.

پارسا گفت: دستگاه‌های مختلف ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند، اما همه اطلاعات به گونه‌ای نیست که بتوان از آن اظهارنامه خارج کرد.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال نخستین خروجی را از این سامانه بگیریم و تا پایان دولت نیز مالیات هوشمند را محقق کنیم.

پارسا گفت: ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در قالب پیش نویس لایحه‌ای از طرف سازمان امور مالیاتی تقدیم وزارت امور اقتصادی و دارایی شده است که در این وزارتخانه هفته‌ای دو نشست برای بررسی آن برگزار می‌شود.

وی افزود: در اصفهان فردی با سوء استفاده از نام هزار و ۲۰۰ نفر، فرار مالیاتی داشت که با بررسی ها، مجرم اصلی بازداشت و هزار و ۲۰۰ نفر از افرادی که برای ان‌ها مشکلاتی ایجاد شده بود رها شدند.