۰ نفر

بازگشت شاخص فلاکت به تابستان 92

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 389172
بازگشت شاخص فلاکت به تابستان 92

شاخص فلاکت ایران از 54درصد در تابستان92 دوباره به رقم 53.2درصد در تابستان98 رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مرکز آمار ایران با انتشار گزارش فصل بهار سال1398 از عقب‌ماندگی شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران نسبت به اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم پرده‌برداری کرد و گزارش داد شاخص فلاکت، به‌معنای مجموع نرخ بیکاری و تورم در بهار امسال، به 48.4درصد رسیده. محاسبات مستند به آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص فلاکت در تابستان امسال به 53.2درصد افزایش یافته است.

شاخص فلاکت در پایان سال92 به 54درصد رسیده بود. این برای دومین‌بار است که شاخص فلاکت ایران در فاصله سال‌های 1376 یعنی زمان روی کارآمدن دولت اصلاحات تاکنون از مرز 50درصد فراتر رفته است. برآوردهای جهانی نشان می‌دهد میانگین شاخص فلاکت جهانی در محدوده 12درصد نوسان دارد.

اقتصاد در آیینه آمار

مرکز آمار ایران می‌گوید اگرچه رشد اقتصادی ایران در برنامه ششم توسعه 8درصد برآورد شده، اما این شاخص در پایان سال98 به منفی 4.9درصد رسیده است. تاکنون بانک مرکزی و مرکز آمار گزارشی درباره رشد اقتصاد ایران در فصل‌های بهار و تابستان امسال منتشر نکرده‌اند. با این حال، مقام‌های دولتی بدون اعلام جزئیات می‌گویند‌ رشد اقتصاد ایران در وضعیت مثبت قرار گرفته است. اما صندوق بین‌المللی پول برخلاف این نظر، پیش‌بینی کرده شاخص رشد اقتصادی ایران در سال2019 میلادی به منفی 9.5درصد برسد و سال آینده میلادی هم رشد اقتصادی ایران صفر خواهد شد.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صادرات نفت ایران پس از خروج این کشور از برجام باعث افت شدید درآمدهای نفتی شده و ارزش افزوده بخش نفت ایران را به‌طور محسوسی کاهش داده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین نرخ تورم پیش‌بینی‌شده در طول برنامه ششم توسعه 8.8درصد برآورد شده که در سال97 نرخ تورم ایران به 26.9درصد و در پایان تابستان امسال به 42.7درصد رسیده است. البته شاخص نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه ایران در پایان فصل تابستان نزولی‌شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در سال آینده در محدوده 30درصد نوسان خواهد داشت.

نشانه‌های شکاف طبقاتی

شاخص ضریب جینی در ایران، که نشان‌دهنده توزیع درآمد و شکاف طبقاتی است، نشان می‌دهد این شاخص در پایان سال گذشته به عدد0.4093 رسیده درحالی‌که در برنامه ششم توسعه ضریب جینی برای سال پایانی برنامه ششم یعنی سال1400 هجری خورشیدی 0.34 پیش‌بینی شده است. هر چه ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

رهایی بودجه از نفت

مرکز آمار ایران می‌گوید نسبت منابع نفتی به کل منابع بودجه دولت از 34.7درصد در سال96 به 28.7درصد در سال97 و نسبت درآمدهای مالیاتی به کل منابع بودجه هم از 35.2درصد به 36.2درصد کاهش یافته است. این نشانه امیدوارکننده‌ای است که نشان می‌دهد دولت تلاش می‌کند از وابستگی بودجه سالانه خود به دلارهای نفتی کم کند. یکی از سیاست‌های دولت برای 2سال آینده حرکت به سمت کاهش اثرات منفی و شوک‌های احتمالی تحریم‌های آمریکا و همچنین قطع وابستگی بودجه جاری دولت به درآمدهای نفتی است. البته دستیابی به این هدف مهم در گرو انضباط شدید مالی دولت و سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی است و این خطر وجود دارد که در صورت گشایش در چالش‌های سیاست خارجی ایران، دوباره دولت به سمت هزینه‌کردن افراطی درآمدهای نفتی حرکت کند. به‌تازگی عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است: درصورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی، بانک مرکزی نیز سیاست‌های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته، حتی‌الامکان پرهیز خواهد کرد.