۰ نفر

یارانه جاماندگان شهریور فردا با یارانه مهرماه واریز می‌شود

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۱۱
کد خبر: 388234
یارانه جاماندگان شهریور فردا با یارانه مهرماه واریز می‌شود

هر ماه به دلیل مسائلی همچون تغییر یا فوت سرپرست خانوار و عدم مراجعه به بانک برای ثبت شماره حساب، یارانه برخی افراد واریز نمی شود اما این مساله به منزله حذف از فهرست یارانه بگیران نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، با توجه به الزام قانونی و اراده دولت برای غربالگری یارانه بگیران، حذف یارانه اقشار مرفه و دهک های بالای درآمدی از «یارانه شهریور ماه» آغاز شد.

طبق اعلام رسمی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهریور ماه نام ۷۰۰ هزار نفر از فهرست یارانه بگیران پس از ۸ سال دریافت مستمر یارانه با وجود قرار داشتن در دهک های بالای درآمدی، حذف شد.

در این بین در کنار این حذف شدگان، شایعه شد که ۹۰ هزار نفر نیز «به اشتباه» از سوی سازمان هدفمندی حذف شده اند؛ افرادی که جزو قشر نیازمند به دریافت یارانه بوده اند اما در شهریور ماه یارانه ای دریافت نکرده اند.

پیگیری ها از سازمان هدفمندی نشان می دهد که این حذف شدگان به دلیل اشتباه هدفمندی نبوده بلکه هر ماه تعدادی از افراد بنا به دلایل مشخصی یارانه ای دریافت نمی کنند و در این خصوص از سوی سازمان هدفمندی نیز پیامکی را دریافت می کنند. در شهریور نیز 7300 نفر به این ماجرا اعتراض کرده بودند.

از جمله این دلایل می توان به فوت سرپرست خانوار، تغییر سرپرست خانوار و تغییر شماره حساب نزد سازمان هدفمندی اشاره کرد که افراد پیش از موعد حساب رسی برای واریز یارانه،  جهت ثبت شماره حساب به بانک مراجعه نکرده و نتوانسته اند یارانه را دریافت کنند.

در واقع، روال کار سازمان هدفمندی به این گونه است که تا پانزدهم هر ماه اقدامات لازم برای محاسبه یارانه نقدی را انجام می دهد از این رو در صورتی که افراد تا ۱۵ هر ماه برای ثبت اطلاعات خود به بانک مراجعه نکنند یارانه آن ماه را دریافت نمی کنند. اما این موضوع به منزله حذف آنها از صف دریافت یارانه نقدی نیست بلکه در ماه بعد هر دو یارانه با هم به حساب این افراد واریز می شود.

در این بین با توجه به اینکه عدم واریز یارانه به این افراد مصادف با شروع غربالگری یارانه بگیران شد، این گونه به نظر رسید که این افراد نیز از فهرست یارانه بگیران حذف شده اند در حالی که پی گیری ه نشان می دهد که وضعیت حساب این افراد مشخص شده و یارانه شهریور ماه جاماندگان در روز پنج شنبه ساعت ۲۴ همزمان با یارانه مهر ماه (صد و چهارمین مرحله از یارانه نقدی)، به حسابشان واریز خواهد شد.

لازم است تاکید شود که یارانه بگیران باید مراقب سایت ها و تماس های جعلی از سوی سودجویان که با دریافت اطلاعات هویتی و بانکی افراد، اقدام به کلاهبرداری می کنند باشند؛ تنها سامانه مورد تایید برای پیگیری یارانه نقدی آدرس  http://yaraneh۱۰.mcls.gov.ir/prs/ است.

گفتنی است؛ طی حدود ۹ سال گذشته هر مشمولی که بدون تغییر در صف دریافت یارانه نقدی بوده است تاکنون رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان یارانه دریافت کرده است.