۰ نفر

جوان‌ترین دارنده جایزه نوبل اقتصاد‌ کیست؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲
کد خبر: 388062
جوان‌ترین دارنده جایزه نوبل اقتصاد‌ کیست؟

استر دوفلو، اقتصاددان فرانسوی الاصل ساکن آمریکا که جوان‌ترین برنده جایزه نوبل اقتصاد لقب گرفته، در عین حال نخستین زن فرانسوی است که به جمع ۸۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد پیوسته است. خانم دوفلو متولد ۱۹۷۲ است و در حال حاضر ۴۶ سال سن دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، هر چند پیش از او، الینور اوستروم به عنوان اولین زن جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۹ را کسب کرد ولی خانم دوفلو تنها زن دارنده این جایزه محسوب می‌شود که در قید حیات است.

با این وجود او در گفت‌و‌گویی که با سایت رسمی آکادمی نوبل داشته، پررنگ شدن حضور او به عنوان یک زن را در جمع ۸۲ برنده مرد این جایزه را نشان دهنده مشکل ساختاری در حوزه اقتصاد دانسته که زنان را از آغاز دفع می‌کند. خانم دوفلو همچنین تغییر محیط‌های اقتصادی و مناسبات و رفتارهای رایج در آن را عاملی مهم برای جذب زنان عنوان کرده است.

استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا در ادامه این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرده که با ورود نسل جوان اقتصادددانان زن آرام آرام ترکیب جنسیتی در این رشته تغییر کند.

خانم دوفلو که متولد پایتخت فرانسه است و تحصیلات دانشگاهی خود در رشته اقتصاد را در مدرسه اقتصادی پاریس آغاز کرد. او کسب بورس تحصیلی مک‌آرتور را که ویژه نخبگان است در سال ۲۰۰۹ کسب کرد.

او در سال ۲۰۱۵ با آبیجیت بانرجی، دیگر برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۹ ازدواج کرد. آقای بانرجی که هندی الاصل است، در دوران نگارش پایان‌نامه دکترای خانم دوفلو در سال ۱۹۹۹ یکی از استادان راهنمای او بود.

رساله دکترای او به مطالعه تجربی تأثیر برنامه توسعه مدارس در اندونزی طی دهه ۷۰ برای یافتن شواهد قطعی در خصوص تاثیر تحصیلات بیشتر بر افزایش سطح دستمزد در کشورهای در حال توسعه اختصاص داشت.

خانم دوفلو در سن ۲۹ سالگی عنوان جوان‌ترین استادیار دانشگاه ام‌آی‌تی را کسب کرد و تمرکز مطالعات خود را در گرایش توسعه اقتصادی با محوریت فقرزادیی ادامه داد.

او در سال ۲۰۰۳ آزمایشگاه عملی فقر را در دانشگاه ام‌آی‌تی تاسیس کرد و از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰ آزمایش تجربی را در مورد فقر انجام داده است.

مهمترین کتاب او که به همراه همسرش نوشته و در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، «اقتصادهای فقیر» نام دارد و تلاش دارد با نگاهی انتقادی رویکردی جدید را نسبت به پدیده فقر در جهان و راه‌های کاهش آن تبیین کند.

در واقع ویژگی مطالعات برندگان امسال جایزه نوبل اقتصادی در زمینه فقر این بوده که آنها با تفکیک مسائل این حوزه به پدیده‌ها و پرسش‌های کوچک‌تر موفق شدند آزمایش‌های تجربی متعددی را در محیط‌های قابل کنترل‌تر و موثرتر با هدف شناسایی تاثیر توانمندسازی زنان و کودکان بر کاهش ابعاد وخیم فقر انجام دهند و بر این اساس به راهکارهای عملی موثر برای کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه برسند.

خانم دوفلو اولین جایزه معتبر خود در رشته اقتصاد را در سال ۲۰۱۰ و از انجمن اقتصاددانان آمریکا دریافت کرد. جایزه‌ای با عنوان «مدال جان بیت کلارک» که به اقتصاددانان برجسته زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود. موفقیت‌های پیاپی او با کسب جایزه نوبل سال ۲۰۱۹ تکمیل شد. اهداء جایزه نوبل اقتصاد سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد و در سال ۱۹۶۹ برای نخستین بار به «راگنار فریش» نروژی و «یان تینبرگن» هلندی اعطا شد.