۰ نفر

آنچه باید درباره قیمت و هزینه نصب ایزوگام بدانید

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۷
کد خبر: 387692
آنچه باید درباره قیمت و هزینه نصب ایزوگام بدانید

ایزوگام اسم دقیقی نیست، نام درست آن عایق پوششی ضدرطوبت است اما چون اصطلاحی رایج است، فعلا با آن کنار می‌آییم. مسئله مهمتر این است که اگر از پشت‌بام خانه مطمئن نیستید و نگرانید با اولین باران، لکه‌های نم و رطوبت روی سقف ظاهر شوند، بهتر است هنوز تا هوا سردتر نشده به فکر خرید یا تعویض پوشش ایزوگام خانه‌تان باشید. در این گزارش سعی کردیم همه نکاتی را که باید درباره ایزوگام بدانید جمع‌آوری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، برای خرید ایزوگام استاندارد و باکیفیت امسال باید رقمی حدود ۱۴ تا ۲۲هزار تومان به ازای هر متر مربع کنار بگذارید که با هزینه نصب آن می‌شود رقمی بین ۱۶ تا ۲۷هزار تومان. اگر بیشتر حساب کردند حتما علت آن را بپرسید چراکه قیمتشان کمی غیرمنصفانه است. اگر کار را برایتان ارزان‌تر حساب کردند، حتما به کیفیت ایزوگام یا کیفیت نصب آن شک کنید. چراکه هیچ ارزانی و هیچ گرانی بی‌علت نیست.

*** قیمت و هزینه نصب ایزوگام در سال ۹۸

هر متر مربع ایزوگام با توجه به انواع مختلفی که دارد، عموما در بازه ۱۴ تا ۲۲هزار تومان است. شرکت‌ها برای نصب ایزوگام رقمی حدود چهار تا شش‌هزار تومان برای نصب هر متر مربع در نظر می‌گیرند و خودشان ایزوگام مورد نظرتان را برایتان تهیه می‌کنند. آنها برای ایزوگام‌های ضخیم‌تر هزینه نصب بالاتری در نظر می‌گیرند.

همچنین بعضا تعیین قیمت را مشروط به بازدید می‌کنند. آنها برای نصب ایزوگام در محیط‌های بالای ۱۰۰متر مربع، به مشتری خود تخفیف می‌دهند. برای ایزوگام دیوار هرچه ارتفاع بیشتر باشد، هزینه نصب بالاتر می‌رود. همچنین بعضی نصاب‌ها کارشان را تضمین می‌کنند. آنها بعد از تمام‌شدن کار نصب، سطح را آب‌بندی می‌کنند تا خیال مشتری راحت شود. حتی بعضی سراغ شرکت‌های بیمه رفته‌اند و برای کارشان بیمه مسئولیت خریداری کرده‌اند. در صورتی که این افراد برایتان ایزوگام نصب کنند، اگر کار خوب از آب درنیاید، شرکت بیمه مسئولیت آن را برعهده خواهد گرفت.

طبیعتا کار با این نصاب‌ها هزینه بیشتری دارد. با همه این تفاسیر هر متر مربع ایزوگام ممکن است رقمی بین ۱۶ تا ۲۷هزار تومان برایتان هزینه داشته باشد. باتجربه‌ها می‌گویند در خرید و نصب ایزوگام نباید خساست به خرج داد. یک ایزوگام خوب ممکن است تا ۱۵سال شما را از خرید دوباره بی‌نیاز کند. حتی بعضی از آنها با ضمانت ۱۰ساله به مشتری عرضه می‌شوند. در طرف مقابل ممکن است یک ایزوگام بی‌کیفیت، سر سال شما را به خرج دوباره بیندازد.

*** عوامل موثر در قیمت ایزوگام

ایزوگام از نظر جنس، ضخامت و روکش به چنددسته تقسیم می‌شود که تاثیر مستقیم روی قیمت آن دارد. ایزوگام‌ها از نظر جنس ساختار، به دو دسته ایزوگام پلیمری یا دمنده تقسیم می‌شوند. ایزوگام‌های پلیمری یا BPP به خاطر استحکام بیشتری که دارند، گران‌تر هستند. این ایزوگام‌ها از ۶۰ یا ۷۰درصد قیر خالص تشکیل شده‌اند و ۳۰ تا ۴۰درصد باقی‌مانده، به مواردی مثل پلی‌استر، لایه آلومینیوم و … اختصاص دارد. در طرف مقابل ایزوگام‌های دمنده یا BOF قرار دارند که ماده اصلی تشکیل آنها قیر جامد است.

ایزوگام‌های پلیمری استحکام بیشتری دارند و انواع درجه یک آن دست کم تا ۱۵سال دوام خواهند داشت. انعطاف‌پذیری آنها بیشتر است و کمی سبک‌تر از ایزوگام‌های دمنده هستند. برای همین قیمت نسبتا بالاتری دارند. در طرف مقابل ایزوگام دمنده عمر و استحکام کمتری دارد، اما ارزان‌تر است.

ایزوگام‌‎ها بعضا پوشش آلومینیومی یا سنگریزه دارند. ایزوگام‌های بدون روکش برای محیط‌هایی که در معرض نور قرار ندارند استفاده می‌شود. جاهایی مثل دستشویی و حمام یا حتی پی‌ریزی ساختمان از این نوع ایزوگام استفاده می‌شود. ایزوگام با پوشش آلومینیومی برای دیوار و پشت بام ساختمان کاربرد دارد. این نوع ایزوگام با بازتاب نور خورشید، مانع آسیب‌رسیدن به لایه اصلی می‌شود و از طرف دیگر در فصل گرما از خانه در برابر گرمای محیط محافظت می‌کنند.

برای همین خانه‌هایی که ایزوگام با روکش دارند، خنک‌تر به نظر می‌رسند. بعضی از ایزوگام‌ها لایه پوششی مثل سنگریزه دارند که بیشتر برای زیبایی به کار می‌رود. از این نوع ایزوگام برای حیاط خانه، کف استخر یا مکان‌هایی که بیشتر در معرض دید قرار دارند، استفاده می‌شود. طبیعتا ایزوگام‌های تزئینی بیشترین قیمت را دارند، ایزوگام‌هایی با روکش آلومینیوم در رده دوم قرار دارند و ایزوگام‌های بدون پوشش ارزان‌ترین هستند. باید توجه داشته باشید که ایزوگام‌های تزئینی در بازار به سختی پیدا می‌شوند، چراکه اغلب از ایزوگام با روکش آلومینیومی استفاده می‌کنند.

ضخامت ایزوگام دیگر عامل تعیین‌کننده قیمت آن است. ایزوگام‌های موجود در بازار عموما بین دو تا پنج‌میلی‌متر ضخامت دارند. همچنین بعضی ایزوگام‌ها تک‌لایه یا چندلایه هستند. توجه داشته باشید که ایزوگام‌های نازک با انعطاف‌پذیری بیشتر، گزینه مناسب‌تری برای ایزوگام‌ کردن سطوح ناهموار و کناره‌های دیوار است و نصب آنها راحت‌تر به نظر می‌رسد. در طرف مقابل ایزوگام‌های ضخیم با انعطاف کمتری که دارند، سخت‌تر نصب می‌شوند، اما در عوض استحکام بیشتری دارند. قیمت ایزوگام‌های ضخیم و چندلایه در بازار بیشتر است.

*** در جست‌وجوی علامت استاندارد

راحت‌ترین راه برای پی‌ بردن به کیفیت ایزوگام، علامت استاندارد است. شاید علامت استاندارد، معیار کاملی برای ارزیابی کیفیت ایزوگام نباشد، اما بدون شک ایزوگامی که علامت استاندارد ندارد، بی‌کیفیت است. خرید چنین ایزوگامی باعث می‌شود مجبور شوید بعد از مدتی دوباره برای خرید ایزوگام و نصب آن پول خرج کنید. حتی اگر نصاب آن کامل حرفه‌ای باشد و بدون هیچ مشکلی آن را برایتان نصب کند. همچنین باید حسابی درباره نصاب و حرفه‌ای‌بودن آن تحقیق کنید. چراکه ۷۰درصد کیفیت ایزوگام، به نصاب آن بستگی دارد.