۰ نفر

هیات مقررات زدایی تصویب کرد؛

جزئیات معافیت مالیاتی واردات

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۹
کد خبر: 387196
جزئیات معافیت مالیاتی واردات

هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، جزئیات معافیت های مالیاتی واردات را تصویب کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در رابطه با مصوبه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک ایران در خصوص مالیات علی الحساب چهار درصد واردات کالا، تصمیماتی را به تصویب رساند.

بر این اساس؛ طبق دستورالعمل دریافت مالیات علی الحساب از وارد کنندگان، واردات قطعی کالا توسط کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات علی الحساب واردات کالا به نرخ  چهار درصد ارزش گمرکی مندرج در اظهارنامه گمرکی است.

این در حالی است که واحدهای تولیدی دارای پروانه معتبر، سازمان‌های دولت و تعاونی‌های مرز نشینان کالاهای وارداتی معاف از پرداخت حقوق ورودی ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی مشمول پرداخت مالیات علی الحساب چهار درصد نمی‌شود.

اشخاصی که طبق این تصویب نامه رتبه‌بندی اعتباری شده و در سال اخیر نسبت به تصمیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده‌اند تا میزان مجاز طبق مصوبه نیازی به پرداخت مالیات علی الحساب واردات ندارند.

این در شرایطی است که استفاده مجدد از سقف واردات مستلزم پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی‌های قطعی مالیاتی و همچنین پرداخت مالیات علی الحساب وارداتی است که قصد استفاده مجدد از آن وجود دارد.

طبق این دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ثبت درخواست استفاده مجدد از سقف واردات توسط وارد کننده در سامانه جامع تجارت میزان مبلغ واردات قبلی و مشخصات متقاضی را به صورت سیستمی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند تا پس از پرداخت و یا ترتیب پرداخت توسط مؤدی تاییدیه سیستمی مربوط در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گرفته و امکان ثبت سفارش بیش از سقف واردات فراهم شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش‌های مشمول مالیات علی الحساب واردات یا مواردی که امکان رتبه بندی اعتباری ندارند و طبق تصویب نامه، سقف واردات ۵۰۰ هزار دلاری برای آنها در نظر گرفته شده است را برای اخذ مالیات به صورت سیستمی به گمرک اعلام می‌کنند.