۰ نفر

برندگان نوبل فیزیک2019 معرفی شدند

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۵
کد خبر: 386239
برندگان نوبل فیزیک2019 معرفی شدند

کمیته نوبل ۳ دانشمند را برای تحقیق درباره کیهان و کشف یه سیاره به عنوان برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۹ معرفی کرد.

به گزارش نوبل، نیمی از جایزه نوبل فیزیک به جیمز پیبلز و نیمی دیگر به طور مشترک به مایکل مایور و دیدیه کوئلوز اختصاص یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، جیمز پیبلز برای کشفیات نظری درباره کیهان شناسی فیزیکی و مایور و کولز برای کشف یک سیاره خارج از منظومه شمسی که دور ستاره ای شبیه خورشید مدار می زند برنده این جایزه شده اند.

فیلیپ جیمز پیبلز یک فیزیکدان آمریکایی- کانادایی و نظریه پرداز حوزه کیهان شناسی است که در حال حاضر استاد دانشگاه پرینستون است. او در سال ۱۹۳۵ متولد شده و اکنون ۸۴ ساله است.

میکل مایور در سال ۱۹۴۲ میلادی در سوئیس متولد شده است. این فیزیک اخترشناس استاد دانشگاه ژنو است. او در سال ۲۰۰۷ میلادی بازنشسته شده اما همچنان به عنوان یک محقق در رصد خانه ژنو فعالیت می کند. او  در سال ۲۰۱۵ نیز برنده جایزه کیوتو شده است

دیدیه کوئلوز نیز متولد ۱۹۶۶ در سوئیس است. این ستاره شناس ۵۵ ساله سابقه درخشانی در کشف سیارات خارج از منظومه شمسی در گروه فیزیک اخترشناسی آزمایشگاه کاوندیش، کمبریج و همچنین دانشگاه ژنو دارد.

جیمز پیبلز  کیهان را با میلیاردها کهکشان و خوشه های کهکشانی بررسی کرده است. چارچوب نظریه های او طی ۲ دهه شکل گرفتند و مبنایی برای درک نوین انسان از تاریخچه جهان را به وجود آوردند.

میکل مایور و دیدیه کوئلوز کهکشان راه شیری را برای رصد جهان های ناشناخته بررسی کردند. در سال ۱۹۹۵ میلادی آنها نخستین سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف کردند. این سیاره دور ستاره ای شبیه خورشید به نام ۵۱Pegasi مدار می زند. آنها انقلابی در علم ستاره شناسی به وجود آوردند. از زمان کشف آنها تاکنون بیش از ۴ هزار سیاره خارج از منظومه شمسی  در کهکشان راه شیری کشف شده اند.

 در سال ۲۰۱۸ میلادی آرتوراشکین برای تحقیقات درباره ابداع انبرک های نوری و کاربردشان در سیستم های بیولوژیک  و جرارد مورو و دنااسترکلند برای ابداع روشی جهت ایجاد پالس های نوری بسیار کوتاه و متراکم برنده نوبل فیزیک شدند.

جایزه نوبل فیزیک نخستین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

بین ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۸ میلادی این جایزه ۱۱۲ بار به ۲۱۰ دانشمند برتر این حوزه تعلق گرفت.

در این حوزه فقط جان باردین فیزیکدان برای دوبار جایزه نوبل را دریافت کرده است.