۰ نفر

ظریف: وظیفه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی تسهیل‌گری است نه تصدی‌گری

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 385707
ظریف: وظیفه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی تسهیل‌گری است نه تصدی‌گری

وزیر امور خارجه با بیان اینکه وظیفه وزارت امور خارجه تسهیل‌گری است و تصدی‌گری نمی‌کند، گفت: سفیر ما وظیفه دارد سرمایه‌گذار را بشناسد و اطلاعات در اختیار وی قرار دهد تا وارد ایران شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خانه ملت در پاسخ به سوال محمدعلی پورمختار درباره اقدامات وزارت امور خارجه در محور قراردادن اقتصاد اظهار داشت: ما یک معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل دادیم و نامش را معاونت دیپلماسی گذاشتیم.

وی افزود: کار ما اقتصادی نیست و وظیفه تصدی‌گری نداریم؛ یکی از کارهایی که در معاونت انجام دادیم تشکیل دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی بود و مدت‌ها است که این دبیرخانه تشکیل شده و وظیفه اینجا هماهنگ‌سازی کارهای مختلف کشور در دستگاه‌های خارجی را بر عهده دارد.

ظریف ادامه داد: هر دو هفته یک بار با معاونت وزرات‌خانه‌های دیگر جلسه‌ای تشکیل می‌شود و اقدام جدید در این ستاد این است که در جلسات ستاد سفرای ایران در کشورهای مختلف را دعوت می‌کنند تا آخرین تحولات اقتصادی را ارائه دهند و از نظرات همکاران استفاده کنند؛ مخصوصا سفرای ما در کشورهای همسایه و در ژاپن و چین به تدریج دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: کار دیگری که در این مدت صورت گرفته و به کمک مجلس نهایی شد و هفته گذشته رئیس‌جمهور در آن شرکت کردند ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و همانطور که اطلاع دارید امکان ویژه‌ای فراهم می‌کند تا با همسایگان که مهمترین طرف‌های تجاری ما هستند ارتباط ویژه برقرار کنیم و با اجرایی شدن این عضویت در میانه آبان ماه کار ما  شروع می‌شود و حضور رئیس‌جمهور شروع خوبی بود.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در مورد ایرانی‌ها ما وظیفه خود را در حمایت از ایرانی‌ها انجام می‌دهیم و در مورد آنها تمام تلاش‌ها برای جلوگیری تضییع حقوقشان انجام شده و دو ایرانی خارج از کشور که از نظر ما غیرقانونی در زندان بودند برگشتند و یک ایرانی که به درخواست آمریکا در زندان بود آزاد شده است و اینها نتیجه تلاش‌های وزارت خارجه است اما چون می‌خواهیم به نتیجه برسد از تبلیغاتی کردن آنها خودداری می‌کنیم.

ظریف با اشاره به اینکه وظیفه وزارت امور خارجه تسهیل‌گری است و تصدی‌گری نمی‌کند، گفت: سفیر ما وظیفه دارد سرمایه‌گذار را بشناسد و اطلاعات در اختیارش قرار دهد تا وارد ایران شود اما وقتی وارد ایران می‌شود دستگاه‌های دیگر موظف هستند و چند صد ساعت باید صرف کنند تا مجوز بگیرند و این قسمت دیگر ربطی به وزارت امور خارجه ندارد.

وی ادامه داد: ما هر روز سرمایه‌گذار‌ها را معرفی می‌کنیم اما اینکه کار چند نفر به نتیجه می‌رسد حوزه کار ما نیست چرا که دخالت ما باعث اخلال شده و فسادآور است. البته ما در انجام وظیفه با مشکلاتی مواجه هستیم که ناشی از تحریم‌های ایالات متحده است.

وی افزود: زمانی که پیش‌بینی دولت صورت گرفت هنوز تحریم‌ها شروع نشده بود و امروز فشار حداکثری مانع اقدامات ما شده اما هنوز تلاش می‌کنیم. البته باز هم تاکید می‌کنم وظیفه وزارت خارجه تسهیل‌گری است و نه اینکه قرارداد منعقد کند.

وزیر امور خارجه گفت: اگر موردی است که سفیر ما تعلل کرده به بنده بفرمایید کما اینکه اگر مردم ایراد و اشکالی دیدند می‌توانند مستقیم به من ایمیل بزنند و شخصا پیگیری می‌کنم تا به نتیجه برسد و شما نماینده محترم هم یکبار امتحان کنید تا من پیگیری کنم و آمار را به شما اعلام کنم.

وی ادامه داد: اینکه از من تعداد و عدد و رقم می‌خواهید من به شما خواهم گفت با کدام استان‌ها جلسه گذاشته‌ایم و سفرای ما با استانداران گیلان، مازنداران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد جلسه گذاشته‌اند و محوریت تحریم‌ها و ترانزیت مورد بحث قرار گرفته است.

وی افزود: اینکه چرا پایگاه داده داخلی ایجاد نکردیم؛ ما بخش خارجی را از سفارتخانه‌های خودمان خواستیم اما پایگاه داخلی را کسی موظف نیست در اختیار ما بگذارد؛ ما درخواست می‌کنیم و اینکه گفتید قرار دادن اطلاعات کشورهای خارجی باعث جذب سرمایه داخلی به سمت خارج می‌شود باید بگویم یکی از صادرات ما بحث خدمات فنی و مهندسی است و شرکت‌ها می‌توانند با این اطلاعات در مناقصه‌ها شرکت کنند.

ظریف گفت: می‌دانید برنامه اقتصاد مقاومتی بر حوزه واردات و صادرت تمرکز دارد و ما از آغاز دولت دوازدهم این موارد را در اولویت قرار دادیم.

وی ادامه داد: امیدواریم دوستان در مجلس کمک کنند تا این وظایف را بهتر از گذشته انجام دهیم اما تاکنون هم با وجود همه مشکلات یکی از موفق‌ترین بخش‌ها معاونت اقتصادی بوده و معاون مربوطه از صبح تا شب این مسائل را پیگیری می‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که دوست دارم نماینده‌ها اطلاع داشته باشند ارائه برنامه ۲۵ ساله به چین است که نشان‌دهنده ارزش ما برای رابطه با چین است و توسط دستگاه‌های مختلف تدوین شد برنامه با روسیه به خوبی پیش می‌رود و روابط با عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و قطر با جدیت دنبال می‌شود اما برای ملاحظاتی که این کشورها دارند بیشتر به رسیدن به منافع اهمیت می‌دهیم تا پرداختن به تبلیغات.

وی افزود: کار دیگری که توجه کردیم همکاری استان‌ها است؛ ما برای استان‌ها اداره ویژه تشکیل دادیم تا مشکلات و امکاناتی که ایرانی‌های خارج از کشور می‌توانند در رابطه با آنها مشارکت داشته باشند و امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه را بررسی می‌کنیم. چندین جلسه در معاونت اقتصادی بین سفرا و استاندارها تشکیل شده است.

وزیر امور خارجه نوآوری را دیگر بخش اقتصادی تشکیل یک پایگاه اطلاع‌رسانی در معاونت دیپلماسی خواند که چند سال است برای راه‌اندازی آن طراحی و در مرحله اول راه‌اندازی شده و اطلاعات اقتصادی کشورها را در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار می‌دهد.

ظریف عنوان کرد: اطلاعات مربوط به بازارها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و در مرحله دوم که به کمک بخش خصوصی شکل می‌گیرد اطلاعات ایران را در اختیار بخش خصوصی خارجی قرار می‌دهید.