۰ نفر

مردمی که مالیات می‌دهند مطالبه‌گر می‌شوند

۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۱۶
کد خبر: 384945
مردمی که مالیات می‌دهند مطالبه‌گر می‌شوند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اشکال اقتصاد ایران قبل از دولتی بودن این است که دولت در جاهایی که نباید باشد حضور پررنگ دارد و در جاهایی که باید باشد حضور کم رنگ دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد خوش‌چهره در مراسم اختتامیه مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه‌های تهران و البرز که امروز چهارشنبه ۱۰ مهرماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد،  با اشاره به گزاره‌ «اقتصاد نفتی مانع بهبود فضای کسب و کار می‌شود» که در مرحله نهایی بین دو تیم شرکت کننده به بحث گذاشته شد گفت: اینکه چنین موضوعی در این مرحله برای مناظره انتخاب شده جای قدردانی دارد هرچند می‌شد عبارت بهتری هم برای این موضوع در نظر گرفت.

خوش‌چهره با بیان اینکه در اقتصاد نفتی دریایی از مباحث وجود دارد گفت: یکی از این مباحث، بحث اقتصاد دولتی است، اقتصاد دولتی با مداخلات دولت در اقتصاد فرق دارد، مداخلات دولت در اقتصاد متناسب با شرایط به شدت بالا می‌رود مثلاً در جنگ جهانی اول دولت‌ها بیشترین دخالت را در اقتصاد کردند به عنوان نمونه تولید خودرو به تولید تانک تبدیل یا مواد غذایی کپنی شد.

وی یکی از اشکالات اقتصاد ایران را حضور نابجای دولت عنوان کرد و افزود: اشکال اقتصاد ایران قبل از دولتی بودن این است که دولت در جاهایی که نباید باشد حضور پررنگ دارد و در جاهایی که باید باشد حضور کم رنگ دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: دولت باید در سلامت و بهداشت حضور داشته باشد، ما در مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش و ... کار نکرده زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: یا مثلاً اگر تاکید شود که دولت در حمل و نقل عمومی حضور داشته باشد به معنی این نیست که اقتصاد دولتی می‌شود، به عنوان نمونه ۷۵ درصد حمل و نقل در شهرهایی چون لندن و توکیو عمومی است، سهم مترو در لندن ۷۰ درصد است اما در ایران این رقم زیر ۱۰ درصد است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث مالیات محوری در اقتصاد کشورها اشاره و بیان کرد: ۹۸ درصد اقتصاد آمریکا و ۹۵ درصد اقتصاد اروپا مبتنی بر مالیات است، این نوع از اقتصاد ساختار را تغییر می‌دهد چون زمانی که مردم مالیات می‌دهند مطالبه‌گر می‌شوند و رفتارها تنظیم می‌شود و چون حیات و ممات دولت‌ها از مالیات است به بیشتر شدن مالیات با برداشتن موانع از سر راه بخش خصوصی کمک می‌کنند مثل کاری که ترامپ هم انجام می دهد و برخی از حرف‌های اقتصادی او اگرچه ماهیت انحرافی دارد اما درست است.