۰ نفر

معاون اول رئیس جمهور:

طرح فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده‌ایم/ منطقه ما حساس شده و هر آن می‌تواند مشتعل شود

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 384633
طرح فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده‌ایم/ منطقه ما حساس شده و هر آن می‌تواند مشتعل شود

معاون اول رئیس جمهوری گفت: طرح فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده‌ایم و آنها می‌دانند که این طرح بر ایران جواب نمی‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری صبح روز سه شنبه در آیین اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین اظهار داشت: طرح فشار حداکثری آمریکا را با یاری خدا و همت ملت بزرگ ایران و رهبری مقتدرانه مقام معظم رهبری تقریبا به شکست کشانده ایم وآمریکایی ها می دانند که طرح فشار حداکثری بر ایران جواب نمی دهد 

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت : ایران در یک شرایط مهم،  خطیر و حساسی قرار گرفته و تحریم های ظالمانه برضد ملت و کشور وضع شده است. آمریکایی ها به تعبیر خودشان فشار حداکثری را بر ملت ایران تحمیل کرده اند.

وی بیان کرد: منطقه ما حساس شده و مجموعه ای از باروت در منطقه جمع شده است که هر آن می تواند مشتعل شود و انفجار در این منطقه به وجود بیاورد و ما باید خیلی هوشیار و مراقب باشیم.  

جهانگیری گفت: در اربعین و عاشورا درس هایی وجود دارد  که باید برای به شکست کشاندن توطئه های دشمنان تبیین کنیم و به کار بگیریم.  

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: درس همدلی، همزبانی، ایستادگی و مقاومت، تاب آوری مقابل فشار از  عاشورا و اربعین حسینی گرفته شده که باید برای جامعه به خوبی تبیین شود تا بتوانیم این دوران را با یکپارچگی و انسجام ملی و همدلی پشت سر بگذاریم.

جهانگیری افزود:مطمئنا جمهوری اسلامی ایران با شرایط امروز منطقه و شرایطی که آمریکایی ها و کشورهای ضد ایرانی با آنها دست دوستی داده اند پیدا کرده اند، می تواند سربلند از این حوادث بیرون بیاید فقط باید در داخل کشور انسجام و وحدت جدی داشته باشیم

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: رویداد اربعین از این نظر در دنیا استثنایی است که جمعیت میلیونی از یک کشور در یک دوره بسیار کوتاه و محدودی به کشور دیگری سفر می‌کنند.

وی یادآورشد: ممکن است بگویند در طول سال چند میلیون ایرانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند اما در یک دوره کوتاه ١٠ تا ٢٠ چند میلیون ایرانی از مرز زمینی به کشور دیگر می‌روند. این به معنای این است که دولت زمینه‌ساز چنین حرکتی بوده و باید نشان دهد که در کنار ملت و زائرین است. خصوصا در سال‌هایی که مسایل امنیتی عراق کمی نگران کننده بود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در سال هایی که داعش در عراق حضور داشت مردمی که به عراق سفر می کردند دغدغه امنیت داشتند اما مطمئن بودند که دولت در آن مرحله هم در کنار آنهاست.  

جهانگیری با بیان اینکه دولت و مردم عراق به عنوان میزبان کار بسیار بزرگ و استثنایی در راه‌پیمایی اربعین انجام می‌دهد، گفت: این راه‌پیمایی سال‌ها در داخل عراق و میان مردم این کشور بوده و این آیین را حفظ کرده‌اند اما امروز عراق میزبان میلیون ها زائری است که از کشورهای مختلف از شرق آسیا تا کشورهای اروپایی و حتی آمریکا به این کشور سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: با فشارهایی که بر دولت و ملت عراق بوده، میزبانی از زائرین اربعین یک کار استثنایی است. باید با زبان مهمتر از زبان بنده و رییس جمهوری و یا تلفن تشکر می‌کردیم، بنابراین باید به نوعی در راه پیمایی حضور پیدا کرده و در میان مردم و زوار قدردانی مجموعه نظام، رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی سخاوتمندانه دولت و مردم عراق را بیان می‌کردیم.

جهانگیری گفت:شاید هیچ‌کس تصور نمی کرد دو کشوری که هشت سال با هم جنگیدند و مردم و دولت‌های آنها درگیر جنگ بودند، با این سرعت به جایی برسند اگر زائر ایرانی، پذیرایی عراقی را نپذیرد، موجب ناراحتی و گلایه آنها شود.

معاون اول رئیس جمهوری اقدامات مردم و دولت عراق را در میزبانی از زائران اربعین سخاوتمندانه توصیف کرد و افزود: پذیرایی آنها فقط آب و چای و غذا نیست اصرار می کنند زائران به خانه‌های آنها بروند و استراحت کنند و حتی پاهای زائرین را ماساژ دهند و به نوعی به آنها رسیدگی کنند تا خستگی زوار برطرف بشود. این اتفاقات، استثنایی است که در اربعین اتفاق می‌افتد.

معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از دولت و مردم عراق برای میزبانی اربعین تاکید کرد: از ملت ایران هم که در چهارچوب قوانین و مقررات به این کشور سفر می کنند و به نحو مطلوبی شکوه وعظمت سفر میلیون‌ها زائر ایرانی را به نمایش می‌گذارند و همه جهان شاهد آن هستند، باید تشکر کنیم.

پیام عاشورا و اربعین ایستادگی در برابر ستم است

جهانگیری با تجلیل از برگزاری مراسم جایزه جهانی اربعین گفت: اربعین در فرهنگ شیعه و اسلام یک سنت دیرینه است که برای حفظ قیام نهضت عاشورا، همواره برگزار شده و این پیام را تاکنون زنده نگه داشته و به نسل‌های مختلف منتقل کرده و همچنان تداوم دارد.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: نهضت عاشورا احیاگر ارزش ‌های انسانی و الهام‌بخش همه حرکت آزادی‌خواهی، عدالت طلبی و اصلاح امور جامعه و نجات بشریت بوده است. 

وی با بیان این که نقش تاریخی و مذهبی اربعین در فرهنگ شیعه همراه با حماسه عاشورا و یاد و بادآوری قیام عاشورا است، افزود: اربعین یادآوری آزادگی، عدالت طلبی و اصلاح دینی و ایستادگی در برابر ستم است و به همین دلیل همواره علمای بزرگ اصرار داشتند حتی در دوران سختی، غربت و فشارهایی که به آنها وارد می شده است، اربعین را با راهپیمایی زنده نگه دارند و سعی می کردند حتی شبانه از مسیرهای مختلف این پیاده روی را حفظ کرده و به نسل‌های بعد منتقل کنند. 

جهانگیری گفت: آنچه امروز اربعین را برجسته کرده و به یک منظومه بزرگ فکری، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی تبدیل کرده در واقع پیام دادن، الهام بخشیدن و آگاهی بخشیدن به مردم دنیا است زیرا مردم از اربعین پیام های مختلفی دریافت می کنند. 

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در اربعین گروه های اجتماعی مردم، ملیت‌ها و قومیت‌ها و طبقات مختلف و نسل‌های قدیمی در کنار نسل‌های جدید، ایرانی و غیرایرانی، شیعه و غیرشیعه در کنارهم قرارمی گیرند و با گفتار و رفتار پسندیده خود درس آزادگی، فداکاری و مقاومت را یادآوری و بازخوانی می کنند. 

جهانگیری بیان کرد: در راهپیمایی اربعین سنتی ترین افراد در کنار مدرن‌ترین نسل‌ها قرار می گیرند، مسن ترین افراد در کنار جوان‌ترین افراد، حتی با تفاوت‌هایی که در دین ومذهب وجود دارد را می بینیم که نشان می دهد اربعین به نمادی که پیام‌های مهمی را به دنیا منتقل می کند، تبدیل شده است؛ چنین نمادی، جمعیتی وحرکتی نیازمند فعالیت های مهم ارزشمند و ماندگار در این زمینه انجام بگیرد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: فعالیت‌های هنری و رسانه ای ، کارهای خلاقانه درباره اربعین باید انجام شود تا صحنه های این آیین را به تصویر بکشند؛ گاهی اوقات صحنه‌هایی در راهپیمایی اربعین خلق می شود که در هیچ جای دیگر جز در تاریخ و داستان ها انسان ندیده و نشنیده است.

باید تصویر صحیح از اربعین به جهان منتقل شود

جهانگیری افزود: آثارهنرمندان و افراد صاحب ذوق و استعداد می تواند پلی بین ارزش‌ها و سرمشق‌های عاشورا و اربعین و زندگی عادی و روزمره مردم برقرار کند تا زندگی خود را با پیام و ارزش های عاشورا و اربعین تطبیق می دهند و با آن همراه می شوند.

وی با تاکید بر این که نخبگان و اهل فرهنگ کشور باید تلاش کنند تصویری از علت و ضرورت آیین راهپیمایی اربعین به جامعه منتقل کنند، گفت: قلم‌ها و ذهن‌های ناسالمی وجود دارد که سعی دارند در این مسیر و حرکتی که به جهت تاریخی اتفاق می افتد، یک تصویر نادرستی از این حرکت منتقل کنند. 

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: رسالت انسان‌های مسئول این است که تلاش کنند تصویر دقیق و صحیح از راهپیمایی اربعین ارائه کنند تصویری که گویای عظمت اسلام‌ و شیعه صلح طلبی و عدالت خواهی جامعه اسلامی، فداکاری، آزادی خواهی و استقامت جامعه اسلامی را به مردم جهان منتقل کند. 

جهانگیری با قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات برای برگزاری جایزه جهانی اربعین، ابراز امیدواری کرد: تداوم برگزاری دوره های آتی جایزه جهانی اربعین در عرصه های مختلف هنری باعث شود رویداد مهم دینی اربعین را به نحو مطلوب به مردم جهان منعکس شود.

معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه این مراسم علاوه بر بازدید از نمایشگاه عکس اربعین، از پوستر فراخوان ششمین دوره جایزه جهانی اربعین در بخش فیلم، عکس و سفرنامه رونمایی کرد.

در این مراسم همچنین با حضور جهانگیری از برگزیدگان رشته های عکس،‌ فیلم و سفرنامه نویسی پنجمین دوره این مسابقات تقدیر به عمل آمد.