۰ نفر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

ایجاد 400هزار فرصت شغلی با طرح اشتغال روستایی/ انحراف 15درصدی منابع اشتغال

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 382245
ایجاد 400هزار فرصت شغلی با طرح اشتغال روستایی/ انحراف 15درصدی منابع اشتغال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 400 هزار شغل با طرح اشتغال روستایی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در مراسم معارفه علی‌اوسط هاشمی در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: از محل پرداخت منابع ارزان‌قیمت برای ایجاد اشتغال در دولت اصلاحات 900 میلیارد تومان و در دولت مهرورزی 45 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک و زودبازده پرداخت شد و در این دولت قرار شد 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود که تاکنون 1.2 میلیارد دلار برداشت شده و معادل ریالی آن برای اشتغال روستایی صرف شده است که منجر به ایجاد 400 هزار فرصت شغلی در روستاها شده است.

انحراف 15 درصدی منابع اشتغال

وی افزود: انحراف معیار در بخش اشتغال 12 درصد و در بخش طرح‌های اجراشده 15 درصد در طرح‌های اشتغال روستایی گزارش شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دشمن فشار زیادی با تحریم‌ها وارد کرد که رشد اقتصادی صفر شود، البته کمی موفق شد، اما رشد اقتصادی از رشد منفی در ابتدای این دولت متوقف شد و اکنون گرچه رشد اقتصادی صفر شده، اما روند کاهشی متوقف شده است.

شریعتمداری همچنین گفت: سهم اشتغال روستایی از 3 درصد به 25.5 درصد رسیده است و برای پایداری این نوع اشتغال نیاز به مهارت است که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه مفهوم کار و اشتغال با پیدایش استارت‌آپ‌ها تغییر کرده است، گفت:‌ اگر در گذشته یک بنگاه بزرگ مانند ذوب‌آهن را نام می‌بردیم، اکنون برخی استارت‌آپ‌ها هستند که 1.6 میلیون نفر را به صورت پاره‌وقت به کار گرفته‌اند یا استارت‌آپی وجود دارد که بدون یک ریال دارایی در ایران توانسته 600 نفر را مشغول کار کند و 20 درصد سهام خود را عرضه کرده که 20 میلیون دلار به فروش رسیده است و توانسته متخصصان فناوری اطلاعات را جذب کند و 48 نفر از ایرانیان خارج رفته را به کشور برگرداند و مشغول کار کند.

حضور پررنگ مدیران استانی سیستان و بلوچستان در سازمان فنی‌حرفه‌ای

 محمد درازهی نماینده یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم حاضر شد. علی‌اوسط هاشمی که قبلاً سابقه استانداری سیستان و بلوچستان را داشته، برخی از مدیران زمان استانداری خود را به جلسه معارفه خود آورده است که احتمالاً از آنها در سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده خواهد کرد.

هاشمی در این نشست گفت: در زمان ابتدای استانداری من، استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز محروم بود، اما با استفاده از 5 میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل گازکشی به سیستان و بلوچستان انجام شد.

رئیس جدید سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه ایران دارای بیش از 5 هزار و 400 کیلومتر ساحل است که قلمرو ما را تا شاخ آفریقا ترسیم می‌کند، گفت: باید در زمینه مهارت‌آموزی در شیلات و کشاورزی و صنعت، فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه پالایشگاه های زیادی از طریق شستا و سازمان صندوق بازنشستگی کشور و صندوق بازنشستگی فولاد در دسترس هستند، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای باید محل رجوع این صنایع و سازمان‌ها باشد که نیروی مهارت‌آموخته را برای استخدام تقاضا کند.

وی همچنین تغییر محل معارفه خود از وزارتخانه به سازمان فنی و حرفه‌ای را نوعی تکریم به سازمان فنی و حرفه‌ای دانست.

وظایف فنی‌حرفه‌ای به بخش خصوصی واگذار شود

در این مراسم همچنین میرآبی که خود را نماینده کانون آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای معرفی کرد، به جای اینکه مسائل و مشکلات حوزه مهارت‌آموزی را بیان کند،‌ مرتب از توانمندی رئیس جدید سازمان فنی و حرفه‌ای سخن می‌گفت.

میرآبی در بخشی از سخنان خود گفت: 12 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که هر تغییری که همراه با کمال باشد، به نفع کشور است.

وی همچنین گفت: طرح واگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی از سال 83 در کشور شروع شد.

میرآبی تأکید کرد: باید با واگذاری وظایف فنی حرفه‌ای به بخش خصوصی برسیم که در حال حاضر با این هدف فاصله وجود دارد.