۰ نفر

درخواست صریح ایران از آژانس اتمی

۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۲۳:۱۴
کد خبر: 381963
درخواست صریح ایران از آژانس اتمی

نماینده دائم کشورمان در پایان با اعلام اینکه حفظ وضعیت موجود در خاورمیانه دیگر به عنوان یک گزینه مطرح نیست، افزود: نادیده گرفتن حقایق میدانی در خاورمیانه نه به مصلحت منطقه و نه به مصلحت جامعه بین المللی می باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواستار ضرورت اعمال فشار مداوم بر رژیم صهیونسیتی (اسرائیل) جهت الحاق فوری و بدون پیش شرط به معاهده عدم اشاعه هسته ای شد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در شصت و سومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل و منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای، با اشاره به حمایت کامل ایران از ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، رژیم اسرائیل را مهم ترین مانع تحقق این هدف دانست و از جامعه بین المللی خواست فشار مداومی را بر این رژیم جهت پیوستن به معاهده عدم اشاعه تحمیل نمایند.

غریب آبادی در ابتدا ضمن استقبال از درج موضوع قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل در دستورکار شصت و سومین کنفرانس عمومی آژانس و با اشاره به این که ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، خواسته طولانی مدت بسیاری از کشورهای منطقه بوده و از سال 1980 تاکنون قطعنامه های زیادی در این خصوص و بدون رای گیری تصویب شده اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد به ایجاد چنین نواحی به ویژه در یک منطقه بی ثبات مانند خاورمیانه می باشد؛ چرا که فعالیت های هسته ای لجام گسیخته رژیم اسرائیل، کماکان تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن می باشد.

نماینده دائم کشورمان با ابراز نگرانی از کوتاهی های صورت گرفته در گذشته و هشدار در مورد تبعات ادامه این قصور و کوتاهی ها، گفت: اگر ما به قصور در این خصوص ادامه دهیم، کماکان شاهد پیامدهای وخیم علیه تمامیت، اعتبار و اهمیت معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای خواهیم بود. وی با تاکید بر اینکه ایران قویا معتقد است پایبندی جهانی به ان.پی.تی و نیز اعمال جهانی پادمان های آژانس، به ویژه در منطقه خاورمیانه، به طور موثری باعث ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای می گردد، ابراز امیدواری نمود که با پیوستن دولت فلسطین به عنوان یک دولت عضو به ان.پی.تی و اقدامات اولیه برای حصول به یک توافقنامه پادمان با آژانس، این توافقنامه بتواند به همه سرزمین های اشغالی فلسطین در موعد مقرر اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که همه کشورهای خاورمیانه به غیر از رژیم صهیونیستی عضو ان.پی.تی بوده و در حال انجام تعهدات خود می باشند، افزود: با این حال، این حقیقت که قابلیت هسته ای پنهانی رژیم اسرائیل یک تهدید جدی مداوم برای امنیت همسایگان و دیگر کشورهاست، از سوی برخی کشورهای خاص نادیده گرفته می شود.

سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: مایه تاسف است که رژیم اسرائیل که عضو ان.پی.تی نیست، به پشتوانه حمایت نظامی و سیاسی برخی کشورهای خاص، با گستاخی به اجرای برنامه نظامی زیرزمینی هسته ای خود ادامه می دهد و حتی قصد خود برای الحاق به این معاهده را نیز اعلام ننموده است.

 

غریب آبادی با ابراز تاسف از اینکه کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال 2015 به علت موضع گیری نامناسب برخی کشورها در حمایت از یک عضو غیر ان.پی.تی ناکام ماند، اظهار داشت: این موضوع بایستی به عنوان یک عقب نشینی جدی دیده شود که عواقب وخیمی را برای امنیت بین المللی و منطقه ای در بر داشته است. وی همچنین با تاکید بر اینکه یکپارچگی پادمان های جامع آژانس در خاورمیانه بایستی در دستورکار همه دولت ها باشد، افزود: رویکردهای گزینشی در منطقه خاورمیانه در این خصوص، بقاء رژیم پادمان های آژانس را به خطر می اندازد.

نماینده دائم کشورمان در پایان با اعلام اینکه حفظ وضعیت موجود در خاورمیانه دیگر به عنوان یک گزینه مطرح نیست، افزود: نادیده گرفتن حقایق میدانی در خاورمیانه نه به مصلحت منطقه و نه به مصلحت جامعه بین المللی می باشد.

وی با اعلام اینکه ایران اعتقاد عمیق دارد که تنها راه حل این وضعیت، اعمال فشار دائم بر روی رژیم اسرائیل برای الحاق فوری و بدون پیش شرط به ان.پی.تی به عنوان یک عضو بدون سلاح هسته ای، و قرار دادن همه فعالیت ها و تاسیسات هسته ای زیر زمینی خود تحت پادمان های جامع آژ انس می باشد، افزود: حضور خطرناک و مداوم تاسیسات هسته ای غیر ایمن رژیم اسرائیل نبایستی دیگر تحمل گردد و اولین گام در این راستا، بایستی ممنوعیت کامل و جامع ارسال همه تجهیزات، اطلاعات، مواد و تاسیسات مرتبط هسته ای در این خصوص باشد.