۰ نفر

اسحاق جهانگیری تاکید کرد؛

باید موضوع ایمنی در وسیله نقلیه جدی گرفته شود/ کمترین تردید در دولت برای استمرار طرح تحول سلامت وجود ندارد

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۱۷
کد خبر: 381171
باید موضوع ایمنی در وسیله نقلیه جدی گرفته شود/ کمترین تردید در دولت برای استمرار طرح تحول سلامت وجود ندارد

معاون اول رئیس‌جمهور از دستگاه‌ها خواست برای کاهش دو هزار نفری تلفات جاده‌ای تلاش کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس پیش‌بیمارستانی گفت: نیروهای اورژانس انسان‌های شریفی هستند که در سخت‌ترین شرایط کنار مردم هستند و امیدوارم خداوند توفیق دهد تا بهتر خدمات ارایه کنند.

وی ادامه داد: مواقعی که مردم دچار بیماری می‌شوند چه بر اثر حوداث طبیعی، چه حوادث ترافیکی اولین امیدشان به شما است. شما فریادرسی هستید که در اولین لحظات با برخورد دلسوزانه با حادثه‌دیدگان موجب تقویت روحیه و اعتماد آنها می‌شوید. مردم هر نظام و دولت مهمترین انتظارشان این است که در لحظات سخت کس یا کسانی کنارشان باشند و وقتی می‌بینند در لحظه نیاز، دستگاه مسئول حضور پیدا کرده اعتمادشان به نظام بیشتر می‌شود و این سرمایه اجتماعی کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتماد مردم به شما بزرگترین سرمایه‌ای است که دست شما است‌، گفت: مرحله اول مسئولیت حوادث با اورژانس و مرحله دوم تیم پزشکی است اما حوادثی که منجر به این اتفاقات می‌شود نیازمند راهکارهای ریشه‌ای و بنیادی است. آمارهایی که در اختیار اورژانس کشور است مشخص است در اثر چه حوادثی تلفات داریم. باید برای یافتن راهکارهای دقیق برای برون‌رفت از این حوادث تمرکز کنیم.

وی تاکید کرد: هر دستگاهی وظیفه‌اش این است که برای حفظ جان مردم تلاش کند و بین همه دستگاه‌های کشور حفظ جان و سلامت مردم اولین وظیفه است لذا آن بخشی که برعهده درمان است وظیفه خود را انجام می‌دهد اما آن بخشی که باید کاهش یابد و با برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت انجام پذیرد وظیفه اورژانس نیست. متاسفانه بالاترین تلفات در بخش حوادث‌ترافیکی چه داخل شهرها و چه در جاده‌های کشور است. زمانی تلفات ما در جاده‌ها ۲۷ هزار نفر بود. همه دستگاه‌ها به میدان آمدند و تلاش‌های ویژه‌ای انجام دادند و موفق شدند سال گذشته روند تلفات جاده‌ای روند کاهشی شود و توانستیم ۱۷ هزار تلفات ثبت کنیم. البته کنار ۱۷ هزار نفر تلفات چندین برابر آن مصدوم داشتیم و ضایعات اقتصادی آن نیز وحشتناک است اما وقتی جان افراد مطرح است بحث مسائل اقتصادی مطرح نمی‌شود.

جهانگیری متذکر شد: سردار هادیان‌فر گفتند یک برنامه تهیه شده که 2 هزار نفر در طول سال کاهش تلفات داشته باشیم. از همه دستگاه‌ها خواستم و اینجا هم می‌خواهم این اتفاق بیفتد.باید جلوی تلفات گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد:  ۵۱ درصد تلفات حین حادثه است. بیش از ۴۰ درصد در مسیر و در طول درمان است و باید هدف‌گذاری شود که در این بخش کاهش تلفات داشته باشیم. باید فرهنگ ترافیک را در کشور بالا ببریم. گاهی اوقات مردم از سختگیری پلیس ناراحت می‌شوند اما این سختگیری‌ها باید انجام شود تا بتوانیم تلفات را کاهش دهیم.

وی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز کشور گفت: هر سال از نقاط حادثه‌خیز مشخص شده مقداری برطرف می‌شود اما باید منابع بیشتری برای رفع آن اختصاص یابد. درباره موضوع ایمنی وسیله نقلیه نباید مماشات شود و باید با جدیت از ایمنی وسیله نقلیه اطمینان داشته باشیم. من زمانی که وزیر صنعت بودم پیکان را متوقف کردم و گفتم زن و بچه خودم را داخل این خودرو نمی‌گذارم چراکه ایمنی آن مشکل دارد. گفتم وظیفه دارم نگذارم هیچ زن و بچه دیگری در این خودرو بنشیند. مسئولان این بخش اکنون باید در این‌باره تصمیم گیری کنند.

جهانگیری افزود: همچنین بخشی که مربوط به درمان است باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند. قطعا آمارهای مشخصی از ابتلا به بیماری‌ها وجود دارد. اتفاقاتی که در محیط زیست می‌افتد می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها باشد از همین رو محیط زیست در این دولت به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و مهمترین دلیل آن نیز سلامت مردم بود. ما باید میزان آلایندگی شهرها را کاهش می‌دادیم و توانستیم در همه شهرهای کشور بنزین با کیفیت استاندارد بین‌المللی و گازوییل با کیفیت بالا توزیع کنیم. باید برای کاهش تلفات و بیماری‌ها با عوامل بیماری‌ها با حساسیت برنامه‌ریزی کرد.

کمترین تردید در دولت برای استمرار طرح تحول سلامت وجود ندارد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: ما در این دولت مصمم بودیم طرح تحول سلامت که مهمترین بخش ارایه خدمات به مردم است را با حداقل هزینه اجرا کنیم. خوشبختانه این طرح دستاوردهای خوبی داشت. پزشکان در مناطق محروم حضور پیدا کردند و پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد اما ما در شرایط بودجه سختی بودیم و آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند درآمد ما را کاهش دهند اما ما تلاش کردیم نفت بفروشیم و از هر طریق درآمد کشور را تامین کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: کمترین تردیدی در دولت برای استمرار طرح تحول سلامت وجود ندارد. ممکن است برخی اوقات با تاخیر دارو و تجهیزات پزشکی که نیاز مردم است مواجه شویم. امریکا به دروغ گفته ما را در تحریم دارو قرار نداده اما از هر طریقی مانع در اختیار قرار دادن دارو به مردم می‌شوند و اخلال در مسیر دارو ایجاد می‌کنند. ما به فضل‌الهی چه در بخش داخل و چه در بخش دارو موفق شدیم مورد نیاز را تامین کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز ۹۷ درصد دارو داخل کشور تامین می‌شود و تنها سه درصد از خارج از کشور تامین می‌شود. ما برای همین سه درصد میزان قابل توجهی ارز اختصاص می‌دهیم و بانک مرکزی برای تامین ارز تلاش می‌کند. ما نیز در دولت تلاش می‌کنیم تا نیازهای بخش بهداشت و درمان را برطرف کنیم و بخش بهداشت و درمان نیازهای مردم را به موقع انجام دهد تا ما دغدغه‌ای نداشته باشیم.