۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی مخاطبان اقتصادآنلاین از آینده نرخ تورم/ سیاست خارجی و داخلی، عامل اصلی تغییرات اقتصادی از نظر مردم

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 380537
پیش‌بینی مخاطبان اقتصادآنلاین از آینده نرخ تورم/ سیاست خارجی و داخلی، عامل اصلی تغییرات اقتصادی از نظر مردم

با وجود کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه، بسیاری از مردم جامعه می‌گویند که تغییری در وضعیت معیشت خود احساس نمی‌کنند. اما پیش‌بینی مخاطبان اقتصادآنلاین از آینده نرخ تورم ایران چیست؟

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ تورم به بیانی ساده عبارت از رشد پایدار سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات در اقتصاد یک کشور است که در اثر آن، قدرت خرید پول ملی کاهش می‌یابد. وقتی می‌گوییم تورم افزایش یافته یعنی سطح عمومی قیمت‌ کالاها افزایش پیدا کرده است و زمانی که از کاهش تورم صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که قیمت‌ها کمتر شده است، بلکه مراد این است که قیمت کالاها درصد کمتری افزایش یافته است.

سه نوع روش برای محاسبه نرخ تورم وجود دارد؛ تورم نقطه به نقطه که برای مثال تورم شهریور۹۸ را با سال گذشته، یعنی شهریور ۹۷ مقایسه می‌کند. دومی روشی که نرخ تورم هر ماه را با ما۶ قبل از خودش مقایسه می‌کند و سوم روشی که جامع‌تر و علمی‌تر است که نرخ دوازده ماه منتهی به ماهی که در آن قرار داریم را محاسبه می‌کند و به آن تورم سالانه گفته می‌شود. نرخی که هر ماه مرکز آمار منتشر می‌کند هم بر همین اساس محاسبه می‌شود که برای مرداد ۹۸، ۴۲ دو درصد اعلام شد.

اما طی دو ماه گذشته تورم نقطه نقطه به کاهش یافت که کارشناسان آن را امری مثبت تلقی می‌کنند و معتقدند با گذشت چند ماه دیگر این کاهش نرخ تورم خود را در افت قیمت‌ کالاهای مورد استفاده مردم نشان خواهد داد.

این در حالیست که شاخص کل تورم همچنان حدود ۴۰ درصد است اما دلیل اینکه مسئولان و کارشناسان بر کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تاکید می‌کنند این است که چون تورم سالانه میانگین تورم ۱۲ماه گذشته است و هنوز اثرات تورمی ماه‌های سال گذشته در آن مشهود است معیار خوبی برای سنجش وضع موجود نیست.

در همین راستا پایگاه خبری اقتصادآنلاین در صفحه اینستاگرام خود یک نظرسنجی ترتیب داده است تا نظر مردم را درباره کاهش نرخ تورم و پیش‌بینی آن‌ها از وضعیتش در ماه‌های آینده بپرسد.

واکنش بسیاری از مخاطبان اقتصاد آنلاین به این پرسش تعجبشان از اعلام کاهش نرخ تورم بود.

آن‌ها معتقدند که در ماه‌های اخیر و حتی پس از کاهش نرخ ارز تغییری در قیمت کالاها و اقلام مصرفیشان بوجود نیامده و حتی قیمت بسیاری از این اقلام همچنان افزایش یافته است.

برخی حتی معتقدند آمارها صحت ندارد و تنها برای آرام کردن فضای فکری جامعه منتشر می‌شوند.

گروهی دیگر که تعدادشان هم کم نیست آینده شرایط اقتصادی کشور را در گرو تصمیمات سیاسی دانسته و می‌گویند اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد یا شرایط به گونه‌ای پیش رود که تحریم‌ها برداشته و یا کمتر شوند می‌توان به کاهش تورم امید داشت. استدلال این دسته از مخاطبین تاثیراتی است که عوامل سیاسی بر روی نرخ ارز می‌گذارد و معتقدند افزایش یا کاهش تورم متاثر از وضعیت بازار ارز خواهد بود.

برخی دیگر‌ از مخاطبینی که در این نظر سنجی شرکت کردند می‌گویند تا زمان انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری شرایط اندکی کنترل خواهد شد تا مردم انگیزه بیشتری برای مشارکت در انتخابات داشته باشند اما پس از آن ما شاهد یک ابر تورم خواهیم بود.

دسته‌ دیگر از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند کاهش نرخ تورم را می‌پذیرند اما اعتقاد دارند مشکل اصلی کشور حتی با وجود کاهش تورم رکودی است که گریبانگیر وضعیت تولید و معاملات شده است. آن‌ها می‌گویند دولت باید به فکر مبارزه با رکود باشد زیرا حتی با وجود کاهش تورم در صورت ادامه شرایط موجود تغییری در وضعیت معیشت مردم رخ نخواهد داد.

در پایان می‌توان گفت که این نظرسنجی نشان می‌دهد از نظر مردم عوامل زیادی در تغییرات شاخص‌های مختلف اقتصادی دخیل هستند که حتی شاید بسیاری از آن‌ها خارج از محدوده علم اقتصاد قرار بگیرند.

اما چیزی که باید به آن توجه شود این است که به گفته کارشناسان حدود ۳تا۹ ماه طول می‌کشد تا کاهش شاخص تورم خود را در کاهش قیمت‌ کالاها نشان دهد و به همین دلیل است که بخش زیادی از مردم با وجود کاهش نرخ تورم تغییری در قدرت خرید خود مشاهده نمی‌کنند.

اما باید دید که آیا دولت با به کارگیری استراتژی‌های چند ماه گذشته خود همچنان می‌تواند به کنترل بازار ارز، نرخ تورم و به طور کلی وضعیت اقتصادی ادامه دهد یا همانگونه که برخی از مخاطبان اقتصادآنلاین پیش‌بینی کردند با هر چرخش سیاسی جدیدی اقتصاد ایران بار دیگر گرفتار تندباد حوادث خواهد شد؟