۰ نفر

رئیس قوه قضاییه:

احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است/ ضرورت ضابطه‌مند شدن استخدام‌ها

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۱۱
کد خبر: 378801
احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است/ ضرورت ضابطه‌مند شدن استخدام‌ها

رئیس قوه قضاییه گفت: احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است و این ضرورت برای همه کسانی که دستگاه را می‌شناسند احساس می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سیدابراهیم رئیسی در دیدار قضات و کارکنان دادگستری استان زنجان با بیان این که اجرای عدالت باید با حضور همه دستگاه‌های اجرایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه شکل بگیرد، تاکید کرد: باید کاملاً معلوم شود آیا فاصله طبقاتی در جامعه افزون شده یا کاهش پیدا کرده است و با شاخص‌های اندازه گیری معلوم شود عدالت بیشتر شده یا است یا خیر.

رئیس قوه قضاییه افزود: البته این‌ها کار‌های آکادمیک است و ما در این جا بحث آکادمیک نداریم؛ چراکه این بحث‌ها متعلق به دانشگاه‌ها و محافل علمی و فرهیختگان و پژوهشگران است و ما به عنوان بخش قضایی در مبارزه با فساد و اجرای عدالت ماموریت داریم.

رئیسی افزود: وظیفه همه ما امروز این است که در این گام دوم همه اجزا برای اجرای عدالت نقش ایفا کنند و همه همکاران قضایی و اجرایی سازمان و کارکنان دستگاه قضا باید در این تحول شرکت کنند.

وی گفت: هیچکس در این حرکت نباید غایب باشد و نباید عادی حرکت کند، چون از قافله باز می‌ماند بین این مجموعه باید رابطه‌ای وجود داشته باشد و با هم حرکت کند.

وی با تاکید بر این که نقطه تحولی باید کاملاً طی شود، بیان کرد: نقطه تحولی آن است که از تبیینی که مقام معظم رهبری فرمودند نواقص و مشکلات کار را ببینیم و سریع رفع شود. این که در دادگستری و سازمان‌های وابسته چه مشکلاتی وجود دارد و چه چیزی امروز دغدغه دغدغه‌مندان حزب اللهی و در صحنه عدالت است که باید رفع شود.

رئیسی بیان کرد: مردم باید احساس کنند اجرای عدالت و مبارزه با فساد می‌شود و دادگستری ملجا است. اگر کسی مورد ظلم قرار گرفت به این پدر مهربان پناه می‌برد و این پدر مهربان و دلسوز از او رفع ظلم می‌کند و او باید احساس کند این چنین چیزی اتفاق افتاده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تکریم برای قضات افزود: تکریم برای قضات، کارمندان، اصحاب دعوی و همه ارباب رجوع و تکریم همه با هم اصل مهمی است و کرامت، توجه کردن به همه کسانی است که در دادگاه حضور پیدا و احساس می‌کنند دادگستری و سازمان‌های وابسته به آن‌ها با کرامت رفتار می‌کنند.

وی با تاکید بر این که ما کرامت را یک اصل می‌دانیم بیان کرد: کرامت برای همه کسانی که با عدلیه، دادگستری و سازمان‌های وابسته ارتباط دارند حتماً باید باشد و حفظ کرامت، رفع مشکلات معیشتی و رفاهی حتماً در دستور کار قرار دارد.

رئیس دستگاه قضا کشور افزود: هر کاری که اجرای عدالت را مخدوش کند نباید انجام بدهیم و رعایت شان در گرفتن امکانات بسیار مهم است و اگر امکانی به وجود آمد باید عادلانه توزیع شود.

وی با اشاره به نحوه ارتباط همکاران با وی بیان کرد: در حال حاضر از طریق شبکه‌هایی که به صورت دیجیتال است، مطالب به من منتقل می‌شود؛ اما سامانه‌ای هم در حال تعبیه است.

رئیسی ادامه داد: نظرات عزیزانی که ارائه شده بسیار مثبت است و می‌تواند مفید واقع شود و ما هم از آن استفاده خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع پلیس قضایی، تاکید کرد: ما سال‌ها موضوع پلیس قضایی را مطرح کردیم و حتی برخی اقدامات هم انجام شده و موافقت‌هایی هم صورت گرفته؛ اما در میانه راه کار متوقف شده است. بنده به عنوان یک همکار شما در دستگاه قضایی که سال‌ها است فعالیت کرده‌ام احساس می‌کنم احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است و این ضرورت برای همه کسانی که دستگاه را می‌شناسند احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع پلیس قضایی را در دستور کار لحاظ می‌کنیم، افزود: اقداماتی هم صورت گرفته و مصرانه از سوی روسای قوه قضاییه سابق و مسئولان انجام شده؛ امابه جای روشنی نرسیده است من هم مثل شما نظرم بر آن است که ایجاد پلیس قضایی به ایجاد یک پلیس متخصص کمک می‌کند.

رئیسی ضمن تشکر از نیروی انتظامی که به دستگاه قضایی کمک می‌کند، گفت: نیروی انتظامی در کنار قضات و دستگاه قضایی خواهد بود.

وی با اشاره به صحبت نماینده کارکنان بیان داشت: اشکال ایشان را مبنی بر اینکه دادگستری به میزانی که کار می‌کند فعالیتش را برای مردم تبیین نمی‌کند را وارد می‌دانم. در زمان ورود به استان با گزارش‌هایی مواجه بودم و نکاتی را شنیدم که متوجه شدم این نقص وجود دارد درحالیکه این موضوع خلاف اخلاص نیست.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: مردم باید بدانند که مسئولان دادگستری با چه همتی تلاش می‌کنند تا زمان دادرسی را کوتاه نمایند. سازمان‌های وابسته نیز می‌توانند اقدامات خود را گزارش دهند.

وی با یادآوری دیدار مقام معظم رهبری با قضات و مسئولان دستگاه قضایی، گفت: معظم له نیز فرمودند یکی از نقص‌های دستگاه قضایی این است که به شکل هنرمندانه‌ای که عمل می‌کند به مردم گزارش نمی‌دهد؛ به نظر بنده نیز این موضوع یکی از نقص‌هایی است که باید برطرف شود.

رئیسی درباره ورود افراد بدون آزمون استخدام افزود: حتما این کار نباید انجام شود، در همه جای کشور جذب افراد باید با ضوابط باشد، لذا باید شرایطی گذاشته شود که بهترین‌ها جذب دستگاه قضایی شوند.

وی با بیان اینکه باید در دستگاه‌های دیگر نیز استخدام افراد ضابطه‌مند شود، گفت: یکی از جلوه‌های عدالت جذب در دستگاه‌های اداری کشور است. باید برای مردم شرایطی فراهم کنیم که اگر سازمانی نیاز به نیرو دارد بتواند نیروی انسانی کارآمد با شرایط مساوی را جذب نماید تا افراد بتوانند در این میدان بدوند و بهترین‌ها انتخاب شوند.

رئیس قوه قضاییه افزود: البته اگر متخصص خاصی در جایی باشد که نیاز به آن‌ها وجود داشته باشد یا برای جذب سطحی از تحصیلات یا تخصص افراد معدودی وجود داشته باشند، طبیعتا جذب خاصی صورت می‌گیرد؛ اما عموم جذب‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس در جذب، نگهداری نیرو و دادن امکانات و ظرفیت‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: بنده با این نظر کاملا موافق هستم که استخدام و جذب نیرو باید در سازمان قضایی کشور و سازمان اداری و همه جا بر اساس عدالت صورت گیرد، تا جوانان آینده ساز این کشور احساس کنند که سازمان‌های اداری عادلانه حرکت می‌کنند.

رئیسی ادامه داد: ممکن است کسی نتواند جذب دستگاهی شود، ولی از این بهتر است که در یک مجموعه اقوام و خویشان دور هم جمع شوند؛ اقوام و خویشان خوب هستند، اما بدون شک افراد دیگری غیر از آن‌ها هستند که اگر صلاحیتشان احراز شود می‌توانند با توانمندی خوب جذب دستگاه شوند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه درباره ارائه آمار گفت: در جلسات قبلی هم به این نکته اشاره کردم که آمار نشانی از عملکرد است؛ اما بدون شک تمام عملکرد را آمار نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بهره وری باید در آمار و در کیفیت و میزان عملکرد قاضی و کارمند نشان داده شود، تاکید کرد: ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. گاهی برای آنکه در یک شعبه آمار بالا رود می‌بینیم که حقوق و پرونده‌های مردم ضایع شده است که حتما این موضوع جایز نیست. ما باید بهره وری را اساس کار قرار دهیم و در کارکرد واقعی که یکی از آن‌ها آمار است توجه کنیم.

رئیسی درباره موضوع شورای حل اختلاف گفت: در این موضوع، قانون داریم، اما باز هم باید آن را تقویت کنیم. بنای ما در شورای حل اختلاف آن است که ظرفیت صلح و سازش را بیش از پیش احیا کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به بخشنامه اخیر در مورد شورای حل اختلاف، افزود: باید بتوانیم یکسری از پرونده‌های دادگستری را کم کنیم. پرونده‌هایی که با شاکی خصوصی آغاز می‌شود و با رضایت شاکی خصوصی هم ختم می‌شود را باید بتوان توسط ریش سفیدان و متخصصان ختم کرد.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند ما ایجاد صلاحیت کرده‌ایم درحالیکه اینگونه نیست و ما صلاحیت شورای حل اختلاف را احیا کردیم.

رئیسی با بیان اینکه قانون شورای حل اختلاف باید به مجلس برود، افزود: پیشنهاد اصلاحی نیز خدمت مجلس تقدیم و وضعیت کارکنان هم در ذیل این قانون روشن خواهد شد به آن معنا که خانم‌ها و آقایانی که با شورای حل اختلاف همکاری دارند در این اصلاحیه وضعیتشان روشن شده و از این شرایط بیرون خواهند آمد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: به دنبال آن هستیم طی چند ماه آینده این اصلاحیه را تقدیم مجلس کنیم تا شاید بتوان در همین دوره مجلس، این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی با یادآوری جلسه شب گذشته سران قوا، افزود: شب گذشته نیز مواردی که نیاز است از سوی مجلس به تصویب رسد را به رئیس مجلس اعلام کردم که ایشان نیز وعده داد که تلاش خواهند کرد تا در همین دوره مجلس این موارد به دستگاه قضایی برسد و مورد تصویب واقع شود.

آیت الله رئیسی گفت: هیات‌های هفت گانه‌ای به شهرستان‌های استان ارسال کردیم و در جلسات شورای عالی قوه قضاییه که در استان تشکیل خواهد شد یکسری از مشکلات را مطرح کرده و تلاش می‌کنیم این مسائل برطرف شود.