۰ نفر

وزیر اموراقتصادی و دارایی در همایش بانکداری اسلامی؛

دژپسند؛ اقتصادما، بانک پایه است/ تعداد شعب بانکى باید کاهش یابد

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۱۸
کد خبر: 377349
دژپسند؛ اقتصادما، بانک پایه است/ تعداد شعب بانکى باید کاهش یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر بخواهیم نظام اقتصادی ایران را بررسی کنیم، از منظر تامین مالی اقتصاد ایران را یک اقتصاد بانک پایه باید بدانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد دژپسند امروز در سی‌امین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به گذشت ۳۸سال از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا اظهار کرد: انتظار بود بعد از گذشت چهار دهه از اجرای این قانون، امروز کاملا این احساس شکل گرفته باشد که بانکدارى ایرانى، اسلامى است درحالیه هنوز در مورد مبانی مسئله دچار مساله هستیم و این موجب شده برخی مراجع نسبت به این قانون و عملیات بانکی به شدت منتقد باشند.

وزیر اقتصاد افزود: باید توجه داشته باشیم که فارغ از انتقادات و ضعف‌ها باید عملکرد نظام بانکی را در این شرایط پرتنش، ارج بنهیم ولی نقدها را هم جدی بگیریم.

دژپسند با بیان اینکه بانکداری اسلامی مورد توجه غرب نیز قرار گرفته است گفت: امروز بانکداری با سرعت قابل توجهی در حال تحول است و حتی بانکداری اسلامی نیز خوشبختانه مورد توجه بسیاری از نظام های بانکی کشورها قرار گرفته، به جز کشورهای اسلامی که به عناوین مختلف خود را مقید به اجرای بانکداری اسلامی می دانند، کشورهای غربی نیز به بانکداری اسلامی توجه دارند؛ به همین دلیل وظیفه ما در این عرضه سنگین تر شده است.

او ادامه داد: فارغ از قضاوت در مورد بانک‌ها، آنچه که واقعیت امروز نظام بانکی کشور است، نشان می‌دهد که اقتصاد ما بانک پایه است و در بازار سرمایه نیز تحلیلگران می دانند که تحول خوب و خاصی به وقوع پیوسته است و ما شاهد هستیم روند تحولات و فعالیت های بازار سرمایه مثبت است، ولی نقش نظام بانکی در تامین مالی چه بلندمدت و چه کوتاه مدت، نقش قالب و برجسته است و نظام بانکی متناسب با این نقش، باید خود را برای ایفای وظیفه اصلی در فرآیند رشد و توسعه آماده کند؛  اگر این رخ ندهد، به طور قطع از قافله عقب خواهیم ماند.

وی با تاکید بر حرکت نظام بانکی به سمت تحولات فناوری تصریح کرد: امروز نظام بانکی دنیا، بهره مندی از تحولات فناوری را در دستور کار قرار داده و اگر نظام بانکی ایران، بخواهد در عرصه رقابت در نظام بانکی دنیا به کرسی و رقابت دست یابد، باید به این امر توجه و اقدام کند که از بهترین فناوری های دنیا بهره‌مند شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در این میان حتما استفاده از فناوری های نو در کاهش هزینه ها اثرخواهد داشت و اگر بانکها بخواهند در خدمات فعلی محصور شوند، هزینه تمام شده خدمات آنها بسیار بالا و عملیات آنها غیر قابل رقابت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه  بانکداری اسلامی فساد در نظام بانکی را می‌زداید اظهار کرد: امروز نمی توانیم به بانکداری اسلامی به گونه ای که مطلوب ما است، دست یابیم؛ نمی توانیم بدون توجه به فناوری های نو حرکت کنیم؛ لازمه تحول در نظام بانکداری، عدم مقاومت در مقابل نوآوری بانکی است و باید حتی در مقام غواص حرفه ای بهترین ها را که قابلیت تطبیق با نظام بانکی ایران دارند را بومی سازی کرده و به کار بگیریم.

دژپسند تاکید کرد: بنابراین در مسیر تحقق بانکداری اسلامی، هم می‌توانیم وظیفه اصلی بانک‌ها در حوزه وکالت را به درستی انجام دهیم و هم نظام بانکداری را در اتاق شیشه ای قرار داده و هر گونه فساد را بزداییم.

وزیر اقتصاد مشکل دیگر نظام بانکی را سود و بهره عنوان کرد و گفت: در نظام بانکداری اسلامی این سوالی جدی است که در حال حاضر فردی که می خواهد از نظام بانکی وام بگیرد، یک فرد ریسک پذیر نیست، اگر ریسک‌پذیر بود به بازار سرمایه مراجعه می کرد؛ این فرد اگر برای تامین مالی به نظام بانکی مراجعه کرده، می خواهد که میزان سود برای او مشخص باشد؛ این در حالی است که در بانکداری اسلامی، تعیین نرخ سود بر مبنای بازدهی است و این، ریسک را بالا می برد، پس به نسبت بالارفتن ریسک، تقاضا برای وام بانکی وجود نخواهد داشت.

دژپسند همچنین ساختار مالی کشور را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: ما در نظام بانکداری باید گام‌های اسلامی شدن را سریعتر برداریم، اما متاسفانه ساختار مالی کشور مناسب نیست و نمی‌توان این موضوع را تنها متاثر از رفتار نظام بانکی کشور دانست، بلکه عوامل محیطی به انحای گوناگون در مقام فاصله دادن نظام بانکی از ساختار مورد نظر ما است.

وزیر اقتصاد گفت:  باید بدانیم که اگر بهره وری در نظام بانکی کشور پایین باشد، نمی توانیم نقش خود را به عنوان وکیل به درستی ایفا کنیم و اگر نقش خود را به درستی ایفا نکنیم، بازدهی مناسب را برای سپرده گذاران به دست نخواهیم آورد و آنچه که حق آنها است به آنها بر نخواهیم گرداند.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش شعب بانکی افزود: وکیل می پذیرد که در نظام بانکی از منابع به بهترین شکل استفاده کند، این نقش وکالت بانک‌ها است و اگر بهره وری بانکها پایین باشد، مشکل آفرین خواهد بود، بنابراین ساماندهی شعب بانکها بسیار مهم است و اگر بانک‌ها به فناوری‌های جدید مجهز شوند و پرسنل کارآمد و توانمند داشته باشند، این همه شعب برای بانک‌ها ضروری نخواهد بود.

وزیر اقتصاد گفت: البته کاهش شعب راحت نیست، اما بهره وری آنها بالا نیست و من می دانم که عوامل محیطی بسیار مقاومت می کنند که تعداد شعب کم نشود، من هم این مقاومت را احساس می کنم؛ ضمن اینکه اجرای حاکمیت شرکتی در بانکها نیز باید به خوبی صورت گیرد.

دژپسند گفت: اجرای اصول حاکمیت شرکتی به بهره ور شدن بانک‌ها کمک کرده و به حداقل سازی هزینه ها منتهی خواهد شد، بنابراین بانکها بر مبنای اصول حاکم بر عملیات بانکی کار خواهند کرد؛ خوشبختانه اکنون بانک کشاورزی اولین بانکی است که اجرای این مقوله را شروع کرده ضمن اینکه رهاسازی نظام بانکی از گوشوارهایی تحت عنوان دارایی سمی است.