۰ نفر

دادستان دیوان محاسبات کشور؛

هیچ کس جرات بازگشت از مسیر اشتباه طرح هدفمندی را ندارد

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 377092
هیچ کس جرات بازگشت از مسیر اشتباه طرح هدفمندی را ندارد

دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: بیت‌المال تنها محدود به مسائل مادی و فیزیکی نیست، اکنون باید تعاریف دیگری ارائه دهیم که وظیفه ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فیاض شجاعی امروز در جلسه شورای اداری استان در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: چرا شهیدان رجایی و باهنر در دولت جمهوری اسلامی و حکومت یادشان ماندگار شد؟ مدت ریاست و مدیریت این دو بزرگوار کوتاه بود؛ بنابراین طولانی بودن مدت خدمت آن‌ها رمز ماندگاری‌شان نبود.خدمات موثر آن‌ها به نظام در همان مدت کوتاه انجام شد که مبتنی بر اعتقادات دینی و عملیاتی کردن کارها بود. بسیاری حرف‌ها و ایده‌‎های خوبی را مطرح می‌کنند اما عملیاتی و اجرایی نمی‌شود. به طور مثال در اجرای طرح هدفمندسازی به دلیل اشتباه استنباطی در مبانی دچار اشتباه شدیم. ما در یارانه‌ها دنبال این بودیم که چگونه کشور این همه منابع دارد و یارانه ‌پنهان توزیع می‌شود، قصد داشتیم هدفمند کنیم.

وی ادامه داد: اصل طرح هدفمندی درست بود و با هدف حکمرانی بهتر یعنی نداشتن فقیر و حمایت از فقرا تنظیم شد، اما اجرای این طرح که در زمان خود انقلاب اقتصادی تعریف شد در ادامه معضل اقتصادی، سیاسی و اکنون اجتماعی شد. هدف و طرح اشتباه نبود، اجرا مسیر اشتباه را رفت، نه عمدا بلکه دیدگاه مبنایی متفاوت بود. در عمل و اجرا به سمت عدالت توزیعی برده شد و گفتند سهم همه است، در نتیجه مانع برگشت از این اشتباه شد، چون از طرح اقتصادی خارج و به سیاسی و اجتماعی تبدیل شد، هیچ کس جرات بازگشت از این مسیر را ندارد. مجلس و دولت اقداماتی در این زمینه انجام دادند اما متاسفانه هنوز کارساز نبوده است.

وی افزود: رمز ماندگاری یک فرد در حکومت اسلامی خدمات موثر مبتنی بر مبانی اسلامی و تشخیص دقیق است. ما در اسلام برای حکومت‌داری و مدیریت مبنا داریم اما کار نشده و نتوانستیم مدیریت اسلامی را در جامعه قاطی کنیم. نگاه ما به عنوان رویکرد و استنباط دیوان محاسبات این است که بیت‌المال چیست؟ ما تعریف بیت‌المال را به روز نکردیم. بیت‌المال تنها محدود به مسائل مادی و فیزیکی نیست، اکنون باید تعاریف دیگری ارائه دهیم که وظیفه ما است.ما پاسدار بیت‌المال هستیم و نمی‌توانیم بخش مهم آن را از گردونه خارج کنیم که آن بخش طلای سفید یعنی نیروی انسانی و مغز متفکر این نیرو است که آن را نادیده می‌گیریم. فردی بیان می‌کرد که ایران به قلب دنیا معروف است، زیرا ۵۷ نوع طلا در کشور وجود دارد.

دادستان دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: استاندار بیان کردند که اگر به من اختیار تام دهند، توانایی این را دارم که ۱۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشم. از نظر ظرفیت‌ها ۱۰ استان ما مانند خراسان است. در اوج گرانی، نفت و این‌که در تحریم بالاترین میزان نفت را صادر کردیم، در کشور ۱۰ استان اینگونه داریم که پتانسیلی مانند خراسان دارند، در نتیجه چه نیازی به نفت داریم و چرا نفت را سیاسی و معضل کنیم؟

وی با بیان این‌که «رویکرد ما این است که هیج توسعه‌ای در کشور محقق نمی‌شود، مگر با همکاری تنگاتنگ سه ضلع مثلث»، عنوان کرد: این مثلث، مثلث برنامه‌ریزی بوده که یک ضلع آن برنامه‌ریزی دقیق در مجلس، ضلع دوم اجرای مناسب این برنامه و سوم نظارت بوده که در آن صورت در کشور می‌توانیم امید توسعه متوازن و پایدار داشته باشیم. دستگاه‌های نظارتی و فعالان در بخش نظارت مقابل دستگاه‌های اجرایی نیستند، بلکه یک ضلع از این سه ضلع هستند. ما دستگاه ناظر موثر در تحقق امر توسعه هستیم.

وی گفت: استدلال من از بیت‌المال کلیه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی است که در جهت تحقق توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه به کار گرفته می‌شوند. بیت‌المال می‌تواند نیروی انسانی، فرصت‌ها، موقعیت استراتژیک کشور، نفت و منابع مالی باشد، همه آن‌ها مصداق بیت‌المال بوده و ما باید از این بیت‌المال صیانت کنیم. مدیری به اشتباه استنباط نادرست از قانون مرتکب تخلف می‌شود که ابتدا با روش‌های آموزش، هدایتگری، مشاوره، توجه و تذکر دادن توصیه به تقویت کنترل‌های داخلی آن‌ها می‌کنیم و اگر انجام نشد، می‌فهمیم این فرد قصد دارد قانون را نادیده بگیرد.