۰ نفر

روند کاهش تورم قطعا ادامه‌دار است

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۵۰
کد خبر: 376697
روند کاهش تورم قطعا ادامه‌دار است

سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است شرایط اقتصادی در کشور از اواخر خرداد امسال به‌ طرز چشمگیری رو به بهبود بوده است؛ به‌گونه‌ای که تورم نقطه به نقطه از حدود 52 درصد در پایان فروردین 98 به حدود 40 درصد در پایان مرداد رسیده و حدس من این است که تورم نقطه به نقطه تا پایان آبان سال جاری به حدود 30 درصد برسد.

 همچنین در 15 ماه گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه از نرخ تورم متوسط کمتر شده است که این مساله نشان می‌دهد نرخ تورم قطعا در روزها و ماه‌های آینده نرخ کاهشی به خود می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همچنین برآوردها نشان می‌دهد در ماه‌های آینده در بخش تولید و کشاورزی رشد قابل توجهی خواهیم داشت و بخش مسکن شاهد رونق خواهد بود. همچنین در بخش خودروسازی قطعا رشد مثبت خواهیم داشت و بنده امیدوار هستم در شرایطی که تولید خودرو در سال گذشته در تیراژ 700 هزار خودرو بود در سال جاری به مرز یک میلیون دستگاه برسد. از سوی دیگر تولید فلزات با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به تاثیر مخرب سیل اخیر بر اقتصاد کشور گفت‌: سیل روزهای ابتدایی سال 98، دو درصد از GDP (تولید ناخالص ملی) ایران را از بین برد که این مساله اگر در هر کشوری رخ می‌داد، تبعات سیاسی و اجتماعی شدیدی را به کشور تحمیل می‌کرد. اما زمانی که امریکایی‌ها دیدند این اتفاق هیچ آسیبی به ثبات سیاسی و اجتماعی ایران وارد نکرد، به قدرت جمهوری اسلامی ایمان پیدا کردند و از آن پس بود که شاهد یاوه‌گویی‌ها و تصمیمات احمقانه از سوی دولتمردان امریکایی بودیم که این اظهارات مدام عرصه دیپلماتیک را برای این کشور تنگ‌تر کرده است.

لیلاز در خصوص نرخ ارز و اقداماتی که برای کنترل قیمت آن صورت گرفته نیز گفت: دولت ظرف چند ماه گذشته توانست نرخ دلار را به زیر 11 هزار تومان برساند. البته به‌اعتقاد بنده قیمت دلار میل این را دارد که به زیر 10 هزار تومان بیاید ولی سیاست دولت این است که ثبات نسبی را در بازار ارز حفظ کند که این سیاست درستی است.

او با اشاره به هدف امریکا از پیاده‌سازی سیاست فشار حداکثری اقتصادی بر ایران گفت: نقطه امید امریکا در پیاده‌سازی سیاست فشار حداکثری اقتصادی بر ایران این بود که ساختار اجتماعی ایران را به فروپاشی بکشاند و انتظار داشت که در پی فشارهای اقتصادی به اقشار مختلف جامعه ایران، تجمعات گسترده‌ای در سراسر کشور به ‌وقوع بپیوندد و در نتیجه جمهوری اسلامی تضعیف شده و تن به مذاکره با امریکا بدهد؛ در حالی که به‌دلیل نیرومندی ساختار انقلاب اسلامی و اقتدار امنیتی نظام، توانستیم یک سال بحرانی و خطرناک را پشت سر گذاشته و با اصلاح سیاست‌های اقتصادی، آرامش اجتماعی پایداری در کشور برقرار کنیم و شاهد باشیم که شرایط کشور با سال گذشته که با تجمعات صنفی و کارگری فراوانی همراه بود، قابل مقایسه نباشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: به ‌نسبت سال گذشته کنار بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی، در ماه‌های اخیر شاهد بروز رویدادهای نظامی و ژئوپولیتیک مهمی در منطقه از جمله پیشرفت جبهه مقاومت در سوریه که رهاورد ائتلاف سه کشور ایران، روسیه و سوریه بود تا سرنگونی پهپاد متجاوز امریکایی و همچنین توقیف نفتکش متخلف انگلیس در آب‌های خلیج فارس بودیم که نقش موثری در تبدیل شدن ایران به قدرتی نقش‌آفرین در منطقه داشته است. لیلاز با بیان اینکه مبنای حرکت دولت باید تحقق حداکثری رفاه اجتماعی، وفاق میان مسوولان نظام و تحقق قدرت حداکثری در بخش اقتصادی باشد، گفت: اینکه تمرکز دولت تنها به‌ روی مذاکره با قدرت‌های جهانی باشد، راهبرد درستی نیست. مذاکره به این معنی است که شما بتوانید دستاوردهای علمی کشور را تبدیل به قدرت سیاسی کنید و اِلّا ماهیت مذاکره به‌ تنهایی مفهوم و ارزشی ندارد. لیلاز در پایان گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید به این نکته توجه‌ ویژه‌ای داشته باشد که زمان به ‌زیان امریکا و اروپا در حال سپری شدن است و ما به هیچ عنوان نباید برای مذاکره کردن از خود سراسیمگی نشان دهیم. اگر این نکته مهم مورد توجه قرار گیرد، قطعا با توجه به دست برتر ایران در حوزه‌های مختلف، می‌توان امتیازات ارزشمندی از طرف مقابل گرفت.