۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

چقدر طول می‌کشد تا کالاهای مصرفی ارزان شود؟

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸
کد خبر: 376281
چقدر طول می‌کشد تا کالاهای مصرفی ارزان شود؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل کاهش تورم نقطه به نقطه ثبات نرخ ارز بوده است، گفت: کاهش قیمت کالاهای مختلف زمان بیشتری نیاز دارد.

اقتصاد آنلاین - صبانوبری؛ وحید شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه گفت: در اقتصاد ایران تورم وجود دارد اما رشد تورم ماه به ماه کنترل شده است و اصلی ترین عامل آن ثباتی است که در دو سه ماه اخیر در اقتصاد پدید آمده است.

وی افزود: در چند ماه اخیر نرخ ارز نوسانات اندکی داشته است و حتی روند نوسانات آن هم کاهشی بوده است؛ به طوری که از 13کانال هزارتومان به 11هزار و 700تومان رسیده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه مهم‌ترین عامل در اقتصاد ایران که ما را به این تورم فزاینده رساند نرخ ارز بود، گفت: وقتی نرخ ارز نوسانی می‌شود با هیجانی کردن بازارها نوسان شدیدی را ایجاد کرده و به تورم دامن می‌زند. این درحالیست که باکنترل وضعیت فعلی نرخ ارز، به کاهش بیشتر تورم و ثبات اقتصادی خواهیم رسید.

شقاقی وضعیت فعلی کشور را خوب عنوان کرد و ادامه داد: باید تلاش شود که تراز ارزی کشور با ثبات بماند زیرا هرگونه تضعیف تراز ارزی کشور بازارها را هیجانی می‌کند ولی با کنترل تراز ارزی اثرات تورمی تخلیه شده و این امر باعث کاهش تورم نقطه به نقطه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با کاهش قیمت و ارز و نرخ تورم شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار نیستیم، گفت: هرگونه تغییر در نرخ ارز طی یک پروسه یکساله در اقتصاد تخلیه می‌شود و بازارها به سرعت به کاهش آن واکنش نشان نمی‌دهند. بنابراین حدود 3تا 9ماه طول می‌کشد تا این کاهش نرخ ارز و نرخ تورم خود را در کاهش قیمت کالاهای مصرفی نشان دهد.