۰ نفر

آهنگ تورم کند شد

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۲۰
کد خبر: 375900
آهنگ تورم کند شد

آخرین آمار منتشره از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم مرداد ماه کل کشور به 41.6 درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه کشور در مرداد نسبت به تیر به ترتیب 6.4 درصد و 2.2 درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مرکز آمار در بخشی از این گزارش به بررسی تورم و شاخص‌های قیمتی شهری و روستایی از سال 95 تا مرداد سال جاری پرداخت. نکته‌ای که مورد توجه است، پویایی تورم و شاخص قیمتی مصرف‌کننده است. به این صورت که در تمام 28 ماه مورد مطالعه شاخص‌های قیمتی تقریبا در تمام ماه‌ها نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

نوسانات اخیر در بازار ارز که به سایر بازارها نیز سرایت کرد، بی‌ثباتی‌های بیشتری را در اقتصاد ایجاد کرد که تاثیرش را در قدرت خرید خانوار و کوچک شدن سبد مصرفی آنها گذاشت. علاوه بر آن بالا رفتن قیمت کالاها برای جبران افزایش هزینه‌ها همچنین نااطمینانی از آینده اقتصاد، به شرایط بحرانی اقتصاد دامن زده است. با وجود روند افزایشی بیش از دوساله قیمت‌ها و شاخص قیمت مصرف‌کننده، با وجود اینکه شرایط اقتصاد کاملا تحت تاثیر فضای سیاسی و جو روانی بین‌المللی است و نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از آینده ارایه داد، اما با توجه به تجربیات، همچنین روند پویای شاخص‌های قیمتی به نظر می‌رسید در ماه‌های آتی نیز شاهد روند افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده و تولیدکننده خواهیم بود.

کاهش نقطه به نقطه

تورم نقطه به نقطه همان درصد تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. بنا به آمار، تورم مردادماه سال 1398 به 41.6 درصد رسید. این به معنای هزینه‌کرد بیشتر به میزان 41.6 درصد برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان نسبت به مرداد سال 97 است.

نرخ تورم نقطه‌ای ماه مرداد نسبت به تیر به میزان 6.4 درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده«خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات »به ترتیب 56.6 و 35.2 درصد بوده که نشان می‌دهد نسبت به ماه تیر کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

علاوه بر نرخ تورم نقطه به نقطه، نرخ تورم ماهانه نیز در سراشیبی سقوط قرار گرفت. بنا بر این گزارش نرخ تورم ماهانه مرداد‌ماه به 0.6 درصد رسید که نسبت به ماه تیر 2.2 درصد کاهش داشته است. تورم برای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» همچنین گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز به ترتیب منفی 0.5 و 1.2 درصد بود.

نرخ تورم میانگین، همچنان بالا می‌رود

با وجود کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهیانه، نرخ تورم میانگین همچنان بالا می‌رود. بر طبق آمارهای ارایه شده توسط مرکز آمار نرخ تورم کشور در ماه مرداد به 42.2 درصد رسید که نسبت به تیر افزایش 1.8 درصدی داشت. بیشترین تغییر تورم در فاصله بین تیر و مرداد در گروه کالاهای «خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات» با افزایش 2.3 درصدی رخ داده است.

در این شاخص نیز بیشترین افزایش قیمت برای گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» است که محصولاتی از قبیل نوشیدنی، لبنیات و گوشت حائز بیشترین افزایش قیمت بودند. رتبه بعدی افزایش قیمت‌ها مربوط به گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» است که بیشترین تغییر قیمت مربوط به «شوینده ها» و «پوشاک و کفش» بوده است.

6 درصد، دامنه تغییرات تورم برای دهک ها

دامنه تغییر تورم سالانه در مرداد سال 98 برای تمام دهک‌ها بین 41.9 برای دهک اول و 44.8 درصد برای دهک دهم است. در مرداد‌ماه کمترین تغییر تورم ماهانه مربوط به دهک دهم با 0.29 درصد و بیشترین تغییر نیز به دهک‌های سوم، پنجم و هفتم با تغییری 0.69 درصدی است.

روستاها در صدر شاخص قیمت مصرف‌کننده

بر اساس ارقام ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشور از تیر تا مرداد سال 98 یک واحد رشد داشته و به 180.8 رسید. این در حالی است که همین شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در روستاها نه تنها بالاتر از میانگین کشور است بلکه بالاتر از مقدارش در شهرها نیز هست. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در شهرها در مرداد حدود 180 واحد بود اما در روستاها به بیش از 187 واحد رسید.

با مقایسه درصد تغییرات این شاخص در مناطق شهری و روستایی در ماه مرداد و تیر 98 نسبت به 97، درمی‌یابیم که تغییرات این شاخص در مناطق روستایی نیز بیشتر از مناطق شهری و کل کشور است به نحوی که روستاها در ماه مرداد 98 با افزایشی 46.1 درصدی قیمت‌ها نسبت به مرداد 97 روبه‌رو بودند در حالی که در کل کشور و مناطق شهری تغییرات شاخص CPI به ترتیب 41.6 و 40.8 درصد بوده است.

شکاف بین شاخص قیمت مصرف‌کننده در مناطق روستایی و شهری موضوع جدیدی نیست و در سال‌های اخیر وجود داشته اما عوامل مختلفی مانند هزینه‌های حمل و نقل، بالا بودن هزینه‌های مسکن در شهرها، تفاوت زیر ساخت در کلانشهرها و مناطق روستایی؛ همچنین اختلاف درآمد خانوار شهری و روستایی از جمله مهم‌ترین عوامل وجود شکاف قیمتی بین مناطق شهری و روستایی است.

شاخص قیمت بر مسیر رشد

در بخشی از این گزارش جدولی از شاخص کل قیمت خانوارهای کشور عنوان شده که آمارهای مربوطه از سال 1395 تا مرداد 97 وجود دارد. شاخص قیمت در فروردین سال 95 در حدود 96.5 درصد بود که نرخ تورم دوازده‌ماه منتهی به فروردین هم 10.7 درصد عنوان شد. این شاخص بر مدار افزایشی قرار داشت و تقریبا در تمام ماه‌های منتهی به مرداد 98 با افزایشی هر‌چند کم همراه بود. بیشترین جهش قیمتی شاخص مصرف‌کننده بین دو ماه مرداد و شهریور سال 97 بود که تورم نیز از 9.7 به 11.3 درصد رسید. تورم دوازده ماه منتهی به فروردین 95 در کل کشور نیز 10.6 درصد بود که در مرداد سال جاری به 42.2 درصد رسید.

با وجود آهنگ کند افزایشی شاخص مصرف‌کننده در کل کشور، این شاخص برای خانوارهای روستایی شتاب بیشتری داشت و از حدود 96 واحد در فروردین 95 به 187.1 واحد در مرداد سال جاری رسید. تورم در مناطق روستایی نیز بیشتر از کل کشور است و از 10درصد فروردین 95 به 46.6 درصد در مرداد سال جاری رسید. یعنی بیش از 330 درصد افزایش داشته است.

در مناطق شهری نیز شاخص قیمتی مصرف‌کننده از 97 واحد در فروردین 95 به 180 واحد در مرداد 98 رسید. تورم نیز از 10.8 به 41.4 درصد رسید.