۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

دولت در مدیریت تورم جواب گرفت/ تامین سرمایه در گردش تولید با وقفه در رشد

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبر: 375837
دولت در مدیریت تورم جواب گرفت/ تامین سرمایه در گردش تولید با وقفه در رشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه نقطه اوج تورم شکسته است، گفت: دولت با مدیریت خود در حوزه تورم جواب گرفت.

 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌‌ فرهاد دژپسند امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: عملکرد چند ماهه نشان می‌دهد تورم ماهانه نسبت به تیرماه که 2.2 درصد بود، در مردادماه 0.7 درصد کاهش یافته؛ یعنی رشد تورم به یک‌ سوم رسید و عدد نرخ تورم نقطه‌ای از 52.1 درصد به 46.1 درصد رسید؛ یعنی روند مدیریت تورم جواب داده و دولت در مدیریت تورم جواب گرفته است. اوج نرخ تورم شکسته شده و این با فضای مثبتی است که در مورد نرخ ارز تثبیت شده، البته هنوز این انتظار وجود دارد که نرخ ارز همچنان کاهشی باشد.

دژپسند با اشاره به اینکه مراجعه برای معافیت مالیاتی وجود دارد، گفت: صادرکنندگان غیرنفتی ارز حاصل از صادرات را به کشور برمی‌گردانند و مواد اولیه تولید وارد می‌شود و تولید بهتر شده است و شاخص بیکاری نیز نشان می‌دهد، روند رو به بهبودی وجود دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیکاری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهار امسال را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از 12.1 درصد زمستان سال گذشته به رقم 10.8 درصد عنوان کرد و گفت: بخشی از این کاهش نرخ بیکاری ناشی از نرخ مشارکت اقتصادی است، البته در بهار امسال رونق بخش کشاورزی وجود داشت و دو استان گندم‌خیز خوزستان و گلستان که درگیر سیل شدند، اما رشد مثبت تولید گندم و کشاورزی را داشتند.

وی همچنین گفت: نگرانی در مورد بیکاری فارغ‌التحصیلان وجود دارد که بیکاری آنها 1.5 برابر افراد دیگر است، اما در عین حال رشد شرکت‌های دانش‌بنیان که به 4600 شرکت رسیده است، کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت:‌ اعطای تسهیلات بانکی از 614 هزار میلیارد تومان سال 96 به 770 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسید. البته همه این تسهیلات جدید نیستند و اگر فقط 30 درصد از این رقم هم تسهیلات جدید باشد، نشان می‌دهد دولت در اتخاذ سیاست‌های پولی به گونه‌ای عمل کرده که کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کرده است.

به گفته دژپسند تامین سرمایه در گردش تولید با وقفه در رشد اقتصادی ظاهر می‌شود و از سال 92 تا 96 متوسط رشد حجم تسهیلات بانکی 26.2 درصد بود که این رقم در سال گذشته 26 درصد رشد کرد و در دو ماه اول امسال 92 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها بود که نسبت به سال قبل از رشد 34 درصدی برخوردار شده است.