۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

ضرورت تجدیدنظر در شیوه اصلاح ساختار بودجه/ طرح فعلی تن دادن به عدم تعادل‌های کوتاه مدت در اقتصاد است

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 375741
ضرورت تجدیدنظر در شیوه اصلاح ساختار بودجه/ طرح فعلی تن دادن به عدم تعادل‌های کوتاه مدت در اقتصاد است

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت تجدیدنظر در طرح اصلاح ساختار بودجه شیوه فعلی اصلاح ساختار بودجه را همان تن دادن به عدم‌ تعادل‌های کوتاه مدت در اقتصاد عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ احسان خاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه در علم اقتصاد برای پاسخ به این پرسش که راه رسیدن به تعادل بلندمدت از چه مسیری می‌گذرد مناقشه‌های زیادی وجود دارد، گفت: پاسخ موجه به این سوال این است که ما باید در کوتاه‌مدت به سمت تعادل حرکت کنیم حتی اگر این تعادل حاصل نشود اما همه جهت‌گیری‌ها باید به سمت سیاستگذاری‌های اقتصادی برای رسیدن به نقطه تعادل باشد. در مجموع  این حرکت‌ها می تواند کاری کند که ما پس از گذشت ده سال، در بازارهای نامتعادل فعلی به شرایط تعادلی برسیم.

وی ادامه داد: در موضوع اصلاح ساختار بودجه هم می‌توان از همین قاعده استفاده کرد. اگر پیش از این به دولت‌ها گفته می‌شد که باید وابستگی به درآمدهای نفتی را کم بکنید؛ پاسخ می‌دادند بعد از چندین دهه وابستگی ممکن نیست که این اتکا ناگهان به صفر برسد و از لحاظ تجربی هم این پاسخ، پاسخ غلطی نیست.

خاندوزی افزود: اما زمانی دچار اشتباه می‌شویم که تصمیم بگیریم در کوتاه مدت هم همین مسیر اشتباه را ادامه بدهیم و از دولت‌ انتظار می‌رود حرکت به سوی یک بودجه بدون نفت را از همین زمان شروع کند و باید دقت کرد که اگر ما این اقدامات را از سی سال پیش شروع می‌کردیم، برآیند اقدامات مستمر ما اثر خود را پس از یک دوره بلندمدت در انقطاع وابستگی به نفت نشان می‌داد.

این اقتصاددان با بیان اینکه در شرایط فعلی، انگیزه زیادی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی وجود دارد، گفت: می‌توانیم با اقناع فعالان اقتصادی به سمت کاهش فرارهای مالیاتی، وضع پایه‎های جدید مالیاتی که سال‌ها در اقتصادهای موفق جهانی وجود داشته است و ما از آن بی بهره‌ایم، قطع یارانه‌ای که به طبقات غیرمستحق می‌پردازیم و اصلاح شکل هزنیه‌های دولت برویم.

 وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که زمینه اقناع بازیگران داخلی حول همچین حرکتی کاملا مهیا است و و مردم هم آن را می‌پذیرند. علاوه بر آن نه تنها وجهه داخلی خوبی دارد بلکه از لحاظ منظر خارجی هم اراده جمهوری اسلامی را برای مصون سازی ساختار خود در مقابل تحریم‌ها نشان می‌دهد تا از این پس امکان استفاده از اهرم نفت جهت وارد کردن فشار به ایران برای قدرت‌های خارجی میسر نباشد.

خاندوزی در خصوص پیشنهاد کارشناسان به دولت و مجلس در این حوزه تاکید کرد: دولت باید در بودجه سال 98 هر میزانی که ممکن است از محل اصلاحات مخارج و هزینه‌های خود و مالیات‌ها درآمد کسب کند و برای جبران آن میزان درآمدی که می‌دانیم در یک سال وصول نخواهد شد، به دولت اجازه استقراض کوتاه مدت و انتشار اوراقی که پس از دو یا سه سال که سررسیدش فرا می‌رسد داده شود.

وی افزود: با اتخاذ این روش دولت هم درکوتاه‌‎مدت دچار کسری نمی‌شود و امسال را با موفقیت به پایان می‌رساند هم قدم‌های بزرگی برای قطع وابستگی بودجه به نفت برداشته است و ما به یک تعادل در اقتصاد نزدیک خواهیم شد.

‌این کارشناس در پایان با بیان طرح فعلی اصلاح ساختار بودجه در واقع تن دادن به همان عدم تعادل‌های کوتاه‌مدت همیشگی اقتصاد است، ادامه داد: امیدواریم اینکه با اصلاح مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران بتوانیم گامی برای رسیدن به اصلاح ساختار بودجه در شرایط فعلی و تبدیل یک تهدید به فرصت برداریم.