۰ نفر

۹۰ درصد پزشکان کمتر از ۵ میلیون مالیات داده‌اند!

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲
کد خبر: 375090
۹۰ درصد پزشکان کمتر از ۵ میلیون مالیات داده‌اند!

هر چند مسئولان سازمان صنفی نظام پزشکی در اعتراض به طرح الزام نصب کارتخوان در مطب پزشکان می‌گویند پرداخت مالیات ربطی به نصب کارتخوان ندارد و اتفاقاً پزشکان از منظم‌ترین و خوش‌حساب‌ترین مؤدیان مالیاتی هستند، اما آمار و ارقام مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد این ادعا چندان هم منطبق با واقعیت نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان، براساس این آمار‌ها ۱۰ درصد پزشکان از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ‌گونه مالیاتی نداده‌اند و کمتر از ۱۲ درصد آن‌ها مالیات بیش از ۵ میلیون تومان را پرداخته‌اند. به عبارت دیگر، حدود ۹۰ درصد پزشکان در این بازه زمانی کمتر از ۵ میلیون تومان مالیات داده‌اند و چنین مالیاتی با درآمد آن‌ها چندان همخوانی ندارد.

تکانه‌های ماجرای تفاهمنامه اخیر سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی و الزام پزشکان برای نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌هایشان همچنان ادامه دارد و پس از ماجرای طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه‌ها، این پربحث‌ترین رخدادی است که بخش قابل توجهی از جامعه پزشکی را آشفته کرده است. مقاومت عجیب برخی از اعضای جامعه پزشکی در برابر نصب کارتخوان و ربط دادن موضوع به تخریب پزشکان و تبعیض میان اقشار مختلف جامعه برای این الزام، در حالی است که برخی پزشکان همین حالا هم در مطبشان کارتخوان دارند. در عین حال محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «پزشکانی که در بخش دولتی خدمات ارائه می‌دهند، بیش از هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند و پزشکان در بخش خصوصی هم از منظم‌ترین مؤدیان مالیاتی هستند.»، اما آماری که جهانگیری درباره پرداخت مالیات پزشکان ارائه می‌کند، با آماری که کارشناسان اقتصادی در این‌باره می‌دهند، تفاوت معناداری دارد. وقتی اعتراضات گسترده سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور به تفاهمنامه نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی را در کنار این تناقض آماری می‌گذاریم، بهتر دستمان می‌آید که کدام آمار می‌تواند درست‌تر باشد و این همه پریشانی برای نصب یک دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان برای چیست!

نظارت بر درآمد با دستگاه‌های پوز و صندوق‌های فروشگاهی

اگر به سراغ گزارشات کارشناسان اقتصادی بروید، متوجه خواهید شد انگار تنها قشری که پیش از آنکه خودشان به حقوقشان دسترسی داشته باشند و مالیات آن پرداخته می‌شود کارمندان و کارگران هستند! اما بسیاری از مشاغل دیگر فرار گسترده مالیاتی دارند. براساس آمار و ارقامی که احمد جانجان کارشناس اقتصادی می‌دهد، پزشکان و گروه‌های پزشکی هم در گروه‌هایی جا می‌گیرند که از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.

به گفته وی، ۲۱ درصد مشاغل پردرآمدی نظیر آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند؛ ۲۸ درصد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، ۳۰ درصد بین ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان و مابقی نیز بیش از ۵ میلیون تومان مالیات پرداخته‌اند. جانجان با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد آموزشگاه‌های علمی آزاد نیز تاکنون هیچ‌گونه مالیاتی نداده‌اند، می‌افزاید: «۲۲ درصد این مشاغل کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ درصد کمتر از ۵ میلیون تومان و فقط ۷/۰ درصد بیش از ۵ میلیون تومان مالیات پرداخته‌اند.»

وی معتقد است به هیچ عنوان نمی‌توان درآمد مشاغلی همچون آموزشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را دقیق به‌دست آورد. از نگاه این کارشناس اقتصادی این مسئله راهکار دارد. «باید با استفاده از دستگاه‌های پوز و صندوق‌های فروشگاهی بر جریان مالی این مشاغل نظارت داشت که البته باید زیرساخت‌های نیز آماده شود.»

به گفته وی ۱۰ درصد پزشکان از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ گونه مالیاتی نداده‌اند و کمتر از ۱۲ درصد آن‌ها مالیات بیش از ۵ میلیون تومان را پرداخته‌اند. به عبارت دیگر، حدود ۹۰ درصد پزشکان در این‌بازه زمانی کمتر از ۵ میلیون تومان مالیات داده‌اند. نکته قابل توجه در این بین تفاوت معنادار میان این آمار و آماری است که معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی می‌دهد و می‌گوید: «پزشکان تنها در بخش دولتی بیش از هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند»!

همه اقشار پردرآمدی که مالیات نمی‌دهند!

جانجان درباره فرار مالیاتی سایر مشاغل نیز حرف‌های جالبی دارد و می‌گوید: «کمتر از ۳ درصد بنکداران مالیات بیش از ۵ میلیون تومان می‌پردازند. معاملاتی نظیر آهن فروشی وجود دارد که از پشت تلفن انجام می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را شناسایی کرد و از آن‌ها مالیات گرفت. تنها ۵/۰ درصد مشاغل آرایشی و بهداشتی بیش از ۵ میلیون تومان مالیات می‌دهند. دفاتر اسناد رسمی هم کمتر از ۶ میلیون تومان مالیات می‌دهند. این در حالی است که طبق قانون بانک‌ها باید گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان را گزارش کنند که اکثر بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید به بانک‌ها متصل باشند تا به طور دقیق این‌گونه حساب را کنترل کنند.»