۰ نفر

سخنگوی دولت؛

پذیرش دفن پسماندهای هسته‌ای صحت ندارد

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲
کد خبر: 373480
پذیرش دفن پسماندهای هسته‌ای صحت ندارد

سخنگوی دولت گفت:کنوانسیون پسماندهای هسته ای صیانتی است، اینگونه نیست که تصویب آن به مثابه پذیرش پسماندهای هسته ای باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اواخر تیرماه بود که نمایندگان مجلس با الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مشترک مدیریت و امنیت پسماندهای هسته ای موافقت کردند. مصوبه ای که اخیرا مورد انتقاد یکی از فقهای شورای نگهبان قرار گرفت. آیت الله یزدی از فقهای شورای نگهبان ابهاماتی را متوجه این کنوانسیون کرد و گفت: «اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد. این طرح عبارت است از آنکه دولت‌های استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب مانده دفن می‌کند و همه می‌دانیم که اشعه‌های این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت. مجلس تصویب کرده بود که توافق نامه صورت گرفته، پسماندهای سوخت اتمی می‌تواند در کشور دفن شود، اما بنده اعلام کردم که این مورد خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف مصلحت است و سایران نیز این را پذیرفتند.»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با رد پذیرش پسماندهای هسته ای، گفت:« ظاهرا سوء تفاهمی پیش آمده است. من از سوی آیت الله یزدی شنیدم که گویا در این لایحه اجازه داده شده است که کشورهای استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفع کنند. این در حالی است که در مواد 11 و 12 مقدمه این لایحه به صراحت آمده است هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را وادار کند که پسماندش در آن کشور دفع شود. ما انتظار داریم عزیزان در شورای نگهبان مطالعه‌ای دقیقتری انجام دهند ما دو سال و نیم در رابطه با این لایحه با کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی، حقوقدانان و اعضای دولت صحبت کردیم و این لایحه به راحتی در مجلس تصویب شد اما نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است که در رابطه با ماده‌ای از این لایحه که به آن اشاره شده درست برعکس آن قلمداد شده است. »

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در واکنش به نگرانی ها در این خصوص عنوان کرده بود«  این کنوانسیون هیچ بندی مبنی بر التزام سیاسی دولت ها ندارد و برای کاهش ریسک نگهداری از پسماندهای هسته ای در کشور امری ضروری است. »

در همین رابطه علی ربیعی سخنگوی دولت نیز امروز در نشست خبری که با رسانه ها داشت در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره انتقادات آیت الله یزدی از کنوانسیون مشترک مدیریت و امنیت پسماندهای هسته ای، گفت: کنوانسیون پسماندهای هسته ای صیانتی است، اینگونه نیست که تصویب آن به مثابه پذیرش پسماند های هسته ای باشد.

وی تاکید کرد: چنین چیزی مطرح نیست و در هیچ یک از مفاد این کنوانسیون هم اشاره ای به اینکه کشورهای عضو ملزم به پذیرش پسماندها از کشورهای دیگر باشند دیده نمی شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: امیدوارم که ابهامی که پیش آمده مجلس برطرف کند. بنابراین پذیرش دفن پسماندها را تکذیب می کنم.