۰ نفر

نرخ بیکاری در روستاهای کشور ۲درصد کاهش یافت

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 372595
نرخ بیکاری در روستاهای کشور ۲درصد کاهش یافت

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: با توجه به ارائه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نرخ بیکاری در روستاهای کشور ۱.۹ درصد کاهش یافت و از ۸.۹درصد به ۷درصد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور امروز در نشست خبری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر کشور اظهار کرد: از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نرخ بیکاری در روستاهای کشور 1.9 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: سهم اشتغال روستایی در کل اشتغال کشور در سال 97 از محل این تسهیلات 23 درصد افزایش یافته است و استقبال خوبی در فعالیت‌های اقتصادی در روستاها با بهره‌گیری از این تسهیلات شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: این تسهیلات از مناسب‌ترین تسهیلاتی به‌حساب می‌آید که به فعالیت‌های اقتصادی در کشورمان داده می‌شود زیرا حداقل سود و بازپرداخت بلندمدت دارند.

امید تصریح کرد: زمان بازپرداخت این تسهیلات می‌تواند تا 8 سال امتداد یابد و در نقاط مرزی کشورمان سود این تسهیلات تا 4 درصد کاهش می‌یابد.

وی گفت: براساس آمار اولیه سازمان برنامه و بودجه کشور مهاجرت معکوس در روستاهای کشورمان در حال انجام است یعنی پدیده برگشت مردم را به روستاها شاهد هستیم و تعداد برگشت به روستاها از تعداد مهاجرت از این مکان‌ها بیشتر شده است که بعد از پیروزی انقلاب امری نادر به‌حساب می‌آید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور  اضافه کرد: 26 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند که شامل 21 میلیون نفر می‌شود که این رقم در اوایل پیروزی انقلاب نیز همین تعداد بود اما باید توجه داشت که در مقایسه با نسبت جمعیت تغییر کرده است.

امید یادآور شد که قبل از پیروزی انقلاب 65 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دادند که اکنون به 26 درصد کاهش یافته و امیدواریم که این رقم تا 30 درصد افزایش یابد.

وی تأکید کرد که یکی از دلایل کاهش جمعیت روستایی کشور تبدیل شدن روستاها به شهرها است به‌طوری که هر روستای بالای 3 هزار نفر جمعیت تقاضای تبدیل شدن به شهر را دارد و ما با پدیده‌ای به‌عنوان زایش روستاهای جدید مواجه نیستیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: 45 درصد از جمعیت روستایی کشور شغل کشاورزی دارند و مابقی آنها در مشاغلی مانند خدمات و فعالیت‌های جدید مشغول به کار هستند.

امید در ارتباط با دلیل عدم خدمات‌رسانی کامل به بعضی از روستاهای کشور گفت: روستاهایی وجود دارند که کمتر از 20 تا 30 نفر خانوار دارند که تعداد آنها در مجموع 500 هزار خانوار است و ثبات جمعیتی در آنها پایین است به همین منظور ممکن است تمام امکانات در اختیار آنها قرار نگرفته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "چه برنامه‌هایی برای روستاهایی که از نعمت آب کافی برای کشاورزی برخوردار نیستند دارید؟" گفت: سعی شده است که در این روستاها مشاغل به‌سمت خدمات گردشگری و صنایع دستی برود حتی مشاغل کشاورزی نیز مانند نوغان‌داری و زنبورداری که دارای کمترین مصرف آب هستند مورد توجه است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از طرفی نیز وزارت جهاد کشاورزی موضوع افزایش بهره‌وری آب را در دستور کار دارد که همین امر نیز باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی و در عین حال عدم توسعه اراضی کشاورزی شده است.

امید در پاسخ به سؤال دیگر که آیا اهالی غیر از روستا هم می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره روستایی و عشایری استفاده کنند گفت: در صورتی که منطقه جغرافیایی مورد نظر ما که همان روستا است رعایت شود افراد شهرنشین نیز می‌توانند به روستاها مراجعه و اشتغال جدید ایجاد کنند زیرا این تسهیلات مختص به جغرافیای روستا است نه مردم آن روستا.

وی تأکید کرد که این تسهیلات اما شامل شهرک‌های صنعتی نمی‌شود اما شهرک‌های کشاورزی را در بر می‌گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین در ارتباط با وضعیت بیمه روستایی و عشایری گفت: در این ارتباط سازمان مستقلی داریم که هماهنگ با ما در حال انجام فعالیت است و ما معتقدیم که باید سطح تعهدات بیمه روستایی و عشایری افزایش یابد.

امید ادامه داد: بخشی از منابع بیمه روستایی را دولت از محل یارانه‌ها پرداخت کرده است اما برای توسعه این بیمه تلاش می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت‌های جدیدی نیز ایجاد شود.

نسبت به اشتغال روستایی کم‌لطفی شده است

وی گفت: در اهداف انقلاب بحث ایجاد عدالت همواره مطرح بوده است و ما باید امکانات را حتی به روستاهای کم‌جمعیت ببریم اما در این سال‌ها نسبت به اشتغال روستایی کم‌لطفی شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: در هر فضایی اشتغال ایجاد شود مردم تقاضا برای حضور در‌ آنجا دارند که بازگشت اخیر مردم به روستاها به‌خاطر همین افزایش اشتغال در روستاهای کشور است.

بنابراین گزارش چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر کشور 24 تا 27 مرداد 98 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در 10 سالن (سالن‌های 7،8،9،10،11،12،13،،15،28 و 28) به‌مساحت 26 هزار مترمربع برگزار می‌شود. همچنین فضای بیرونی نیز با مساحت 40 هزار مترمربع برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

بخش‌های مهم این نمایشگاه شامل نمایشگاه‌های استانی با رویکرد طرح‌ها و پروژه‌های موفق تولیدی و اشتغالزا، بازیابی و تجاری‌سازی تولید روستایی، سالن کسب‌وکارهای آینده روستا، ایل نمادین، مؤسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، اجرای زنده موسیقی و آوازهای بومی و محلی (کنسرت)، معرفی و اجرای بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سفره‌خانه و چایخانه سنتی و سالن اجرای مراسم است.