۰ نفر

حذف صفر دوای درد اقتصاد نیست

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 372502
حذف صفر دوای درد اقتصاد نیست

درپی تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، یک اقتصاددان اظهارکرد: ایناقدام هیچ مشکل اساسی اقتصاد کشور از جمله تورم، قدرت خرید مردم، اشتغال، تولید ملی، رشد اقتصادی و ... را حل نمی‌کند و دوای درد اقتصاد نیست، بلکه فقط تغییر مبنای محاسباتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا شکیبایی، در خصوص حذف صفر از پول ملی، گفت: در شرایط تحلیل اقتصادی (رفرم اقتصادی) که تورم‌های شدید و کاهش قدرت خرید مردم در بر دارد، یکی از راهکارها برای حل بخشی از این مشکلات، حذف چند صفر از پول ملی است.

وی با تاکید برآنکه حذف چند صفر از پول ملی جنبه آرامش‌بخشی و روانی در جامعه دارد، اظهار کرد: با این اقدام مقداری از احساس کاهش ارزش پول ملی کم خواهد شد و معمولا تجربه‌های بین‌المللی برای این کار نشان داده است که در کشورهای متعددی همچون؛ ترکیه، هلند و ... که با تورم شدید مواجه شده بودند، حذف چند صفر از واحد پولی‌شان، آرام کننده وضعیت اقتصادی حاکم بر آن کشور شده بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه هزینه چاپ یک اسکناس در کشور ۸۰ تومان است و معمولا ما در نگهداری اسکناس خوب عمل نمی‌کنیم و عمر اسکناس در جامعه، کمتر از سه سال است، اظهار کرد: یکی از مزایای این حذف، در این است که حجم اسکناس در مبالات کاهش پیدا می‌کند. باید مدنظر داشت که چاپ اسکناس برای دولت‌ها هزینه دارد، لذا باعث کاهش هزینه تولید اسکناس برای بانک مرکزی در برخواهد داشت.

وی ادامه داد: سهولت در مبادلات و محاسبات از دیگر مزایای این اقدام خواهد بود به‌طور مثال گفته می‌شود برای خرید یک کالا باید با یک گونی پول وارد یک فروشگاه شوید تا بتوانید یک کالا خریداری کنید در صورتی که چند صفر حذف شود به پول کمتری برای خرید کالا نیاز دارید و معاملات و محاسبات راحت‌تر خواهد شد.

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان از مضرات حذف چند صفر از پول ملی نیز سخن به میان آورد و گفت: سیستم‌های حسابداری، کامپیوترها و نرم‌افزارها همه بر مبنای واحد پول قبلی تنظیم شده است وقتی که این تغییر پول رخ می‌دهد بروزرسانی آنها طول می‌کشد و معمولا دچار مشکل می‌شوند که باید برای این موضوع از حالا تدابیری اتخاذ شود.

وی افزاد: قرار نیست که با حذف چند صفر از پول ملی، تورم نیز کاهش یابد بلکه فقط تغییر شکل ظاهری معاملات از یک شکل به شکل دیگری رخ خواهد داد این در حالی است که زمانی که به‌طول مثال تورم ۲۰ درصدی برای کشور اعلام می‌شود یعنی قدرت خرید مردم ۲۰ درصد کاهش یافته و حذف صفر از پول ملی تاثیری در این موضوع نخواهد داشت.

شکیبایی حذف صفر از پول ملی را یک نوع تغییر واحد محاسباتی دانست و بیان کرد: با تغییر این واحد محاسباتی، قرار نیست که تاثیر خیلی فاحشی در اقتصاد کشور رخ دهد.

این اقتصاددان بیان کرد: برداشتن چند صفر از پول ملی، هیچ مشکل اساسی اقتصاد کشور از جمله تورم، قدرت خرید مردم، اشتغال، تولید ملی، رشد اقتصادی و ... را حل نمی‌کند و این فقط تغییر مبنای محاسبه است و وظیفه اصلی دولت با انجام کارهای اساسی، کنترل تورم، کاهش قیمت‌ها، کنترل نرخ است که باید در صحنه اقتصاد انجام دهند و با برداشتن صفرها قرار نیست مشکل اساسی از اقتصاد کاهش یا اضافه شود.

وی حذف صفر از پول ملی را راهکار ندانست و تصریح کرد: وقتی تورم شدید می‌شود، برداشتن چند صفر از پول ملی به عنوان یک مسکن تجویز می‌شود و اشکالی هم ندارد و این موضوع الزام اقتصاد است، زیرا در معاملات اسکناس کمتری به‌کار خواهد رفت اما قطعا حلال وضعیت کنونی اقتصاد کشور نخواهد بود.

شکیبایی تثبیت نرخ ارز را تنها کار مثبت اقتصادی دولت در این چند وقت اخیر دانست و اظهار کرد: دولت مقداری نرخ ارز را تثبیت و آرامشی به این بازار داده است، اما در مباحث دیگر اقتصاد تغییر جدی در رویکرد دولت نمی‌بینیم و دولت بیشتر تمرکز خود را روی مباحث تحریم‌ها گذاشته است و تغییر جدی در ساختارهای اقتصادی از جمله مالیات، گمرک، نظام توزیع یارانه‌ها و ... دیده نمی‌شود.