۰ نفر

زنان قربانیان اول کار در منزل

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبر: 371683
زنان قربانیان اول کار در منزل

با توجه به افزایش آمار بیکاری در جامعه و همچنین نامناسب‌شدن شرایط اقتصادی شاهده راه‌اندازی کانال‌ها و یا پیج‌هایی در شبکه‌های اجتماعی با مضمون «کارآفرینی» و یا «کار در منزل» هستیم که این خود می‌تواند برای افراد جویای کار بسیار وسوسه‌کننده و فریب‌دهنده باشد، این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد سوءاستفاده افراد سودجو در این زمینه هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، با نگاهی گذرا به تبلیغات گسترده کارآفرینی و یا کار در منزل به این مهم دست می‌یابیم که برخی آگهی‌دهنده‌ها با دریافت مبلغی پول هرچند اندک اقدام به جذب نیروی کار می‌کنند که البته در بسیاری از موارد به بهانه‌های واهی تنها پول اولیه بابت آموزش از آنها گرفته می‌شود و در مقابل کاری برای آنها ارسال نمی‌شود که این خود می‌تواند مصداق صریح کلاهبرداری و سوءاستفاده از افراد جویای کار باشد.

تبلیغات اغواگر

متاسفانه چندسالی است که شاهد رواج بیش از اندازه تبلیغات کار در منزل در برخی شبکه‌های اجتماعی هستیم؛ مشاغلی که تنها با دریافت مبالغی هرچند اندک از تعداد بسیاری از افراد جویای کار هستند و در مقابل هنگام ارسال کار با ایرادات غیرواقعی از واگذاری کار به آنها سر باز می‌زنند که این مهم با توجه به حجم بسیار گسترده افراد ثبت‌نام‌شده می‌تواند مبلغ هنگفتی باشد. شگرد این نوع از کلاهبرداران بدین شکل است که در ابتدا مبالغی به‌عنوان حق عضویت یا شرکت در کلاس‌های آموزشی دریافت می‌کنند و بعد از مدتی به بهانه خرید مواد اولیه وجوه دیگری را اخذ می‌نمایند. اما کارجویان بعد از اتمام کار موردنظر و ارائه آن به کارفرما برای دریافت حق‌الزحمه خود، با این بهانه از سمت کلاهبرداران مواجه می‌شوند که کار یا محصول ارائه‌شده کیفیت مناسب را نداشته و از تحویل‌گرفتن آن سر باز می‌زنند. در واقع به علت اینکه افراد زیادی در سطح جامعه جویای شغل هستند و تعدادی از آنها مشکلاتی دارند که ترجیح می‌دهند به صورت پاره‌وقت و در منزل فعالیت داشته باشند، نسبت به این موضوع اشتیاق نشان داده و برای کسب درآمد اقدام می‌کنند.

زنان؛ بیشترین مالباختگان

آنچه مسلم است متاسفانه بسیاری از مالباختگان این نوع از کلاهبرداری‌ها را بیشتر زنان تشکیل می‌دهند که تمایل دارند در کنار خانه‌داری بتوانند کمک‌خرج زندگی نیز باشند. از این‌رو به‌راحتی به آگهی‌های کار در منزل اعتماد می‌کنند و اقدام به واریزکردن مبلغی به حساب شخصی فردی با عنوان مدیریت مجموعه تنها به بهانه ارسال مواد اولیه و یا فیلم‌های آموزشی و همچنین بازگرداندن پول پس از سفارش اول می‌کنند، این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد این مبالغ نه‌تنها بازگشت داده نمی‌شود بلکه به بهانه‌های واهی کار فرد نیز مورد قبول قرار نمی‌گیرد که این خود جای بسی تأمل دارد. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد متاسفانه به دلیل پایین‌بودن مبالغ و همچنین اینکه بسیاری از مالباختگان را زنان تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه شکایتی علیه کلاهبرداران صورت نمی‌گیرد که این خود می‌تواند عاملی تاثیرگذار برای رواج این نوع کلاهبرداری‌ها با طعم کاریابی باشد، چراکه انتظار می‌رود با شکایت و یا انجام آموزش‌های لازم مانع از فعالیت هرچه بیشتر افراد سودجو شد تا شاید از این طریق زنان کمتری از نظر مالی و یا زمانی مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

اهمیت نظارت و اطلاع‌رسانی

بدیهی است نبود نظارت کافی بر انجام تبلیغات در سایت‌ها و یا روزنامه‌ها را می‌توان یکی از مهمترین دلایل رواج قارچ‌گونه تبلیغات گسترده کار در منزل دانست، چراکه طی چندسال گذشته و با وجود آمار به نسبت بالای شکایت از این نوع کلاهبرداری‌ها هنوز آگهی‌هایی با مضمون کار در منزل و آموزش به چشم می‌خورد و متاسفانه هنوز افراد به این نوع آگهی‌ها اعتماد می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از عدم اطلاع‌رسانی کافی باشد، چراکه انتظار می‌رود در سایه اطلاع‌رسانی و همچنین مقابله جدی با این دسته از افراد دیگر بساط این نوع سودجویی‌ها برچیده شود. باید به خاطر داشت ادامه‌داشتن این روند خود می‌تواند اعتماد اجتماعی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد؛ اعتمادی که در صورت از دست رفتن آسیب‌های اجتماعی بسیاری را نیز به دنبال خواهد داشت.

ایرادات واهی برای ردکردن متقاضیان

شایان ذکر است که متاسفانه در بسیاری از موارد باوجود اینکه کار ارسالی افراد متقاضی با مشکلی مواجه نیست، افراد سودجو سعی بر گرفتن ایرادات بی‌مورد از کار می‌کنند؛ ایراداتی که متاسفانه در برخی از موارد توسط خود آنها بر روی کار اعمال می‌شود. به‌عنوان مثال برش‌هایی که توسط دستگاه لیزر خورده می‌شود از فرد متقاضی کار می‌خواهند که این خود به‌یقین به دقت و ظرافت دستگاه لیزر نخواهد بود، همچنین در صورت نیافتن ایراد از کار متقاضی نیز با مخدوش‌کردن کار و عکس‌گرفتن از آن و همچنین ارسال ایرادات به فرد متقاضی سعی بر توجیه سوءاستفاده خود دارند که این موارد را می‌توان در زمره روش‌های نوین کلاهبرداری افراد سودجو عنوان کرد.

استخدام به همراه آموزش

یکی دیگر از نکات قابل توجه در آگهی‌های کار در منزل را می‌توان استخدام به همراه آموزش عنوان کرد، چراکه در بسیاری از این آگهی‌ها سی‌دی‌های آموزشی نیز برای فرد متقاضی ارسال می‌شود؛ آموزش‌هایی که نه‌تنها از کیفیت تصویری بالایی برخوردار نیستند بلکه تمام موارد و نکات کار در آن آموزش داده نشده که این نیز می‌تواند مصداق صریح سوءاستفاده از افراد به دنبال کار باشد.

در نهایت...

باید یادآور شد که در این نوع از آگهی‌ها در روزنامه‌ها و یا سایت‌های رسمی و همچنین کانال‌های کاریابی نمی‌تواند مبین قانونی‌بودن آنها باشد. بنابراین انتظار می‌رود افراد قبل از واریز هرگونه مبلغی برای این سودجویان نسبت به کار اطمینان لازم را کسب کنند در غیر این صورت به‌یقین به دام کلاهبرداران خواهند افتاد؛ هرچند انتظار می‌رود که مسئولان نیز با انجام نظارت‌های لازم و همچنین اعمال قوانین سختگیرانه تا حد زیادی مانع از فعالیت افراد سودجو به بهانه کاریابی شوند.