۰ نفر

سهم زنان از اشتغال تنها ۱۹ درصد مردان ۸۱ درصد!

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴
کد خبر: 371257
سهم زنان از اشتغال تنها ۱۹ درصد مردان ۸۱ درصد!

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در سال گذشته سهم زنان از تمام مشاغل مزد و حقوق بگیری تنها ۱۹ درصد و مردان ۸۱ درصد بوده است که این امر نشان می‌دهد مردان و زنان دسترسی بسیار نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری در کشور دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در طول چند دهه گذشته موضوع اشتغال به یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین موضوعات تاثیرگذار در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیرهای کلان کشور تبدیل شده است. در این بین به دلیل آنکه اشتغال دارای ابعاد گسترده‌ای بوده، زنان به لحاظ اشتغال آسیب‌پذیری بیشتری داشته‌اند.

در حال حاضر سهم اشتغال زنان در اغلب کشورهای در حال توسعه کمتر از مردان است این در حالی است که شکاف جنسیتی اشتغال در کشورهای توسعه یافته کمتر است. به تردید اشتغال مزد و حقوق‌بگیری می‌تواند تصویر روشن‌تری از اشتغال رسمی در کشور را ارائه کند.

منظور از مزد و حقوق بگیر، مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی است و غیر مزد و حقوق بگیر در برگیرنده کارفرما، کارکن مستقل و کارکن فامیلی بدون مزد است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، بررسیهای انجام شده از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در ارتباط با اشتغال مزد و حقوق بگیری در ایران نشان می‌دهد طی سال ۱۳۹۷ حدود ۵۳.۹ درصد از کل شاغلان مزد و حقوق بگیر (مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی) و حدود ۴۶.۱ درصد غیر مزد و حقوق بگیر (کارفرما، کارکن مستقل و کارکن فامیلی بدون مزد) بوده‌اند.

اگرچه تعداد شاغلان و به تبع آن مزد و حقوق بگیران طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷رو به افزایش بوده ولی سهم شاغلان مزد و حقوق بگیر، طی دوره مذکور رو به کاهش است که این امر می‌تواند بیانگر کم شدن گرایش به اشتغال مزد و حقوق بگیری به ویژه در مردان باشد.

این گزارش حاکی از آن است که در طول سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷،  سهم اشتغال مزد و حقوق بگیری زنان از ۵۵.۵ درصد به ۵۶ درصد رسیده این در حالی است که سهم خود اشتغالی میان شاغلان مرد از ۴۵.۱ درصد به ۴۶.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

به ازای هر زن ۴ مرد در کشور مزد و حقوق بگیر هستند

با نگاه به نسبت جنسی مزد بگیری می‌توان اینطور برداشت کرد که نسبت جنسی مزد و حقوق بگیری در سال گذشته ۴۲۷ بوده و به ازای هر زن نزدیک به چهار مرد در کشور مزد و حقوق بگیر هستند. نتایج این گزارش بیانگر آن است که مردان و زنان دسترسی نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری دارند به نحوی که طی سال گذشته مردان ۸۱ درصد و زنان تنها ۱۹ درصد از تمام مشاغل مزد و حقوق بگیری را اشغال کرده‌اند.

نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که در بهار امسال از مجموع ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر شاغل و ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر بیکار بوده‌اند.

در حالی که تعداد شاغلان مرد در بهار امسال، ۱۹ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۸۸۵ نفر بوده، تعداد شاغلان زن به چهار میلیون و ۴۶۲ هزار و ۸۵۸ نفر رسیده است. به موجب این گزارش،   ۹۳۲ هزار و ۸۸۱ نفر از جمعیت بیکار کشور در بهار ۹۸ را زنان و دو میلیون و ۲۳ هزار ۸۰۶ نفر را مردان تشکیل داده‌اند.