۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

حذف 4صفر در شرایط فعلی ضرورتی ندارد/ حداقل فایده این کار، سهولت خواندن و نوشتن اعداد است

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبر: 370984
حذف 4صفر در شرایط فعلی ضرورتی ندارد/ حداقل فایده این کار، سهولت خواندن و نوشتن اعداد است

یک اقتصاددان با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور حذف صفرهای پول ملی ضرورتی ندارد، افزود: این کار ممکن است سردرگمی‌هایی را ایجاد کند.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ جعفر خیرخواهان در خصوص حذف 4صفر از پول ملی گفت: این اتفاق از بی‌عملی و اینکه دولت هیچ کاری نکند بهتر است اما وقتی مشکلات اساسی داریم و کسی به دنبال حل آنها نیست و حذف 4صفر نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولین به دنبال راه‌حل‌های اساسی تری بروند اما می‌توان گفت حداقل فایده این کار آسان‌تر شدن شمارش و خواندن اعداد خواهد بود و اعداد بزرگی مثل رقم بودجه برای مردم قابل فهم‌تر می‌شود و کار حسابداران شرکت‌های مختلف هم راحت‌تر خواهد بود.

خیرخواهان با بیان اینکه هر تغییری برای جامعه در ابتدا هزینه‌ای دارد، افزود: همگام شدن با تغییرات برای جامعه سخت است و باید به آن توجه شود و شاید بتوان گفت در شرایط فعلی انجامش ضرورتی نداشته باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این کار نوعی فریب افکار عمومی است تا اعدادی مثل نقدینگی را کوچکتر کند، گفت: این ادعا درست نیست زیرا اگر به این صورت بود بسیاری از کشورها نقدینگی خود را زیاد می‌کردند و با کاهش صفر پول‌های ملی خود وضع را بهبود می‌بخشیدند ولی این کار اثر چندانی بر این موضوع ندارد نباید به آن اینگونه نگاه کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات اتخاذ این سیاست را ایجاد سردرگمی برای کسانی که به خارج از کشور می‌روند، عنوان کرد و ادامه داد: تشخیص این که این کالاها گران یا ارزان هستند خصوصا برای کسانی که چندان درگیر حساب و کتاب نیستند مشکل‌تر خواهد شد.