۰ نفر

آیا برنامه حذف چهار صفر از پول ملی تورم را کاهش می‌دهد؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲
کد خبر: 370952
آیا برنامه حذف چهار صفر از پول ملی تورم را کاهش می‌دهد؟

درپی تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اعلام اینکه این اقدام تاثیری در بورس ندارد، گفت: اکنون زمان این اقدام نیست و حذف صفر از پول ملی به عنوان آخرین مرحله ترمیم اقتصادی باید انجام شود و اکنون مسئولان باید به جای حذف صفر نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آلبرت بغزیان ، در پاسخ به اینکه حذف چهار صفر از پول ملی چه تاثیری بر بازار های مالی می‌گذارد، اظهار کرد: حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تاثیر بلند مدت یا میان مدتی در بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه ندارد.

وی ادامه داد: شاید حذف چهار صفر از پول ملی در کوتاه مدت در همه بازارها تاثیری روانی داشته باشد، چراکه امکان دارد مردم از بابت اینکه این اقدام چه تاثیری بر شرایط خواهد داشت، نگرانی یا ابهام داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به قول‌هایی که موافقان این طرح داده‌اند امکان دارد مردم فکر کنند که کالاها ارزان‌تر خواهد شد، اما مردم بعد از اجرایی شدن این طرح خواهند فهمید که هیچ تاثیری در اقتصاد و بورس ندارد و اتفاق خاصی نمی‌افتد.

بغزیان با اشاره به تجربه دیگر کشورها گفت: کشورهایی که صفرهای پول ملی را حذف کرده‌اند کشورهای محدودی هستند که در زمان این اقدام ابرتورم داشتند، نه تورم ۳۰ - ۴۰ درصدی که ایران دارد. کاهش ارزش پول ملی آن کشورها خیلی شدیدتر از ما بود. برای آن‌ها با حذف شش صفر شرایطی به وجود آمد که با توجه به اقتصادشان، وضعیت معقولی بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در کنار این موضوعات کشورهایی که اقدام به حذف صفرهای پول ملی کرده‌اند در مرحله اول، تورم را کنترل و تثبیت کردند و بعد از فراهم شدن بستر، به سمت تغییر واحد پولی رفته‌اند.

حذف صفر باید آخرین مرحله ترمیم اقتصادی باشد

بغزیان ادامه داد: تصمیمی که برای اقتصاد کشور ما گرفته شده مانند خانه‌ای است که هنوز گچ‌کاری و لوله‌کشی‌اش به اتمام نرسیده و می‌خواهند کاغذ دیواری نصب کنند. باید تاکید کنم که حذف صفر از پول ملی باید آخرین مرحله ترمیم شرایط اقتصادی باشد.

وی بیان کرد: این اقدام در بورس تاثیری نخواهد گذاشت مگر اینکه بعد از اجرای کاملِ طرح، بازار تحت شرایط روانی، شاهد رونقی آن هم کمتر از یک هفته‌ای شود و این موضوع اتفاق خاصی برای بورس نیست. احتمال هم دارد به دلیل ابهاماتی که در ذهن عامه مردم در این رابطه است یک رکود چند روزه در بازارها داشته باشیم.

به جای حذف صفر، قیمت‌ها را پایین بیاورید

بغزیان افزود: اکنون زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست، چراکه اقدامات اولیه مثل مهار تورم برای آن انجام نشده است. هنوز برخی از کالاها با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد و با دلار ۱۲ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود. اگر جلوی این اختلاس‌ها و دزدی‌ها گرفته شود قیمت کالاها پایین می‌آید؛ بنابراین باید اول به این موضوعات رسیدگی کرد و بعد به دیگر مسایل از جمله حذف صفر از واحد پول ملی پرداخت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فرض کنید یک برنامه تلویزیونی پخش می‌شود که فیلم اصلی برنامه بی‌کیفیت است. اگر ما بهترین تلویزیون‌ها را هم برای دیدن آن برنامه خریداری کنیم باز هم آن فیلم بی کیفیت پخش می‌شود، چون مشکل از نمایشگر نیست بلکه مشکل ریشه‌ای و از خودِ فیلم است.

بغزیان افزود: پس اولا برای تغییر واحد پول ملی زمان مناسبی نیست و موضوع دیگر اینکه من نیازی برای این اقدام احساس نمی‌کنم. اگر چهار صفر برداشته شود ذهن مردم بی علت درگیر می شود و احتمال دارد اشتباهاتی رخ دهد که به راحتی قابل جبران نباشد. مثلا در پرداخت‌های اینترنتی امکان دارد با توجه به پیش زمینه فکری قبلی که برای مردم وجود دارد اشتباهات بزرگی رخ دهد. در صورت اجرایی شدن این طرح باید برای این اشتباهات احتمالی راه چاره ای جست. حتی همین الان برخی  در پرداخت ها بین تومان و ریال اشتباه هایی صورت میگیرد و بعضی ها یک صفر بیشتر یا کمتر می گذارند حالا اگر چهار صفر حذف شود و شخصی اشتباها چهار صفر اضافه بگذارد امکان دارد سوء استفاده های جبران ناپذیری رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این هم بحث حذف صفر از پول ملی مطرح بود، افزود: ظاهرا بانک مرکزی فقط مکلف بوده که برای صفرها فکری کند بدون اینکه توجه داشته باشد که هنوز صنعت و کشاورزی و وضعیت ارز ما در شرایطی نیست که درگیر تغییر واحد پول شویم. تجربه‌ای که کشورهای مشابه در این مورد داشتند متفاوت بود. مسئولان باید ببینند آن ها که تجربه چنین اقدامی را داشتند چطور این راه را پیش برده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید دید که بانک مرکزی می‌خواهد کاری پایه‌ای و بنیه‌دار انجام دهد یا از سیاست راه بنداز و جابنداز استفاده کند. البته من منتقد این موضوع نیستم ولی معتقدم که اکنون نه زمان این اقدام است و نه نیازی به این اقدام وجود دارد.

بغزیان در پاسخ به اینکه آیا این که مثلا با برداشتن چهار صفر، صورت‌های مالی راحت‌تر می‌شود و می‌تواند دلیلی برای برداشته شدن چهار صفر از پول ملی باشد، گفت: این موضوع اگر هم درست باشد محصول اصلی برداشت چهار صفر از پول ملی نیست. باید به فکر محصول اصلی بود. به نظر من هدف از این تغییر واحد پول آن هم الان این است که دولت می خواهد تکلیفی را به بانک مرکزی بدهد. دوم اینکه ما می‌خواهیم از کشاندن این صفرهای اضافی خلاص شویم.

حذف صفر فقط تاثیر روانی دارد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید دقت کنیم این موضوع نه قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و نه اشتغال ایجاد می‌کند. همچنین برداشتن صفرهای پول ملی باعث به وجود آمدن ثبات قیمت و رونق اقتصادی نمی‌شود. اگر هم این موضوعات مقطعی و کوتاه مدت رخ دهد مربوط به مسائل روانی است.

وی ادامه داد: ثبات نرخ ارز، افزایش اشتغال، افزایش سرمایه گذاری از لازمه های اقتصاد ماست که باید اول به آن ها رسیدگی شود. ما کلی اطلاعات آماری داریم اگر برداشتن صفرهای پول ملی عملی شود وقتی یک محقق بخواهد برای تحقیقی آمار و ارقام را جمع کند با مشکلاتی مواجه می شود. در نتیجه تحقیقات اقتصادی با مشکل بر می خورد. آیا مرکز آمار، بانک مرکزی و دیگر ارگان ها می‌توانند که تمام آن آمارها را به واحد پول جدید تبدیل کنند و در آرشیو بگذارند؟ باید به جای این اقدام که مضرات خاص خود را دارد قیمت کالاها را کاهش دهند.

هفته گذشته در جلسه هیات دولت مصوبه حذف چهار صفر تصویب شد که در این صورت، هر ۱۰ هزار ریالی یک تومان جدید خواهد بود. در این حالت ۵۰۰ هزار ریال ۵۰ تومان، ۲۰۰ هزار ریال ۲۰ تومان، ۱۰ هزار ریال یک تومان و ۵۰ هزار ریال پنج تومان جدید در واحد پول ملی ایران می‌شود. البته این موضوع باید برای نهایی شدن در مجلس نیز به تصویب برسد و پس از آن در دستور کار قرار گیرد.