۰ نفر

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه:

توزیع اعتبارات مستلزم پیگیری و تلاش است

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبر: 370674
توزیع اعتبارات مستلزم پیگیری و تلاش است

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: ما توزیع اعتبارات را نه به استحقاق استان‌ها بلکه به قدر پیگیری و تلاش مدیران استانی انجام می‌دهیم تا استان‌های فعال بیشترین بهره را از این منابع ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدحمید پورمحمدی در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های کشور در اردبیل، اظهار کرد: سفر مدیران عامل بانک‌های کشور به استان اردبیل در نوع خود بی‌نظیر و دارای اهمیت است و این سفر به سه دلیل انجام شده است.

وی به سفر قبلی نوبخت به استان اردبیل و وعده حمایت از توسعه این استان اشاره و خاطرنشان کرد: قرار شد در این جلسه هماهنگی بانک‌ها با محوریت اقتصاد مقاومتی و طرح‌های توسعه‌ای مورد بررسی قرار گیرد تا در آستانه سفر رئیس جمهور به استان اردبیل جذب اعتبارات برای اجرا و تکمیل این پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه افزود: تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ملت ایران بیشترین دغدغه و نگرانی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده و در سال رونق تولید تمام متولیان به ویژه سازمان برنامه و بودجه و بانک‌های عامل تلاش می‌کنند تا گره‌گشای مشکلات تولید داخلی باشند تا به نوعی این عناد و کینه‌توزی دشمنان بی‌اثر شود.

پورمحمدی دلیل سوم برای حضور در این استان را به همراه مدیران عامل بانک‌ها جهد و تلاش استاندار اردبیل در ماه‌های اخیر برای جذب منابع بیشتر توصیف کرد و گفت: بدون اغراق و سیاسی‌کاری اعلام می‌کنم که بهنامجو موثرترین و پرتلاش‌ترین استاندار در بین استان‌های کشور است که با یک روحیه کاری مضاعف سعی دارد تا گره‌گشای مشکلات اقتصادی و صنعتی استان باشد که در کنار او فرزند برومند این استان مدیرعامل بانک ملی که از شان و اعتبار خاص در نظام مالی و پولی برخوردار است در برگزاری این جلسه نقش مهم و موثری داشته است.

وی بیان کرد: در این بین تلاش و پیگیری نمایندگان استان اردبیل نیز ستودنی است چرا که این نمایندگان بیشتر تعامل و ارتباط با با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها دارند.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه به ویژگی‌های استان اردبیل از حیث مذهبی، مدنیت، تاریخ پرافتخار و همچنین آثار باستانی به جای مانده از دوران تاریخی متعدد اشاره کرد و گفت: شهر مقدس اردبیل اولین شهری بوده که در ایران دارای شبکه آب شرب و دومین کتابخانه در کشور در این شهر احداث شده است به طوری که این شهر در دوران صفوی به عنوان حکومت منسجم شیعی جایگاهی بی‌نظیر داشته است.

پورمحمدی ادامه داد: این استان در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت روبرو بوده به طوری که مهاجرت از روستاها به شهرها آسیب‌هایی را در حوزه توسعه‌ای به همراه داشته است چنانچه سهم اردبیل در تولید ناخالص داخلی کشور ۱.۱ درصد و درآمد سرانه پائین همچنان این استان را با دغدغه‌هایی روبرو کرده است.

وی ضرورت حضور بخش خصوصی را در ایجاد تحولات اقتصادی در این استان یادآور شد و اظهار کرد: در بلندمدت باید به دنبال صنایع خلاق و هم‌پیوند با محیط کشاورزی و گردشگری باشیم و در کنار آن این استان باید به مهمترین قطب گردشگری سلامت در کشور تبدیل شود.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در افق بلندمدت اردبیل جزو پنج قطب گردشگری کشور لحاظ شده به طوری که در سند آمایش به این ظرفیت توجهی جدی شده است.

پورمحمدی ظرفیت این استان را در تولید محصولات ارگانیک کشاورزی و نقش مهم ارتباط ایران با جمهوری آذربایجان و همچنین توجه به قابلیت صادراتی این استان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: بانک‌های عامل باید در بازپرداخت تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی صبر و تحمل را در این شرایط اقتصادی در پیش بگیرند تا بعد از به ثمر رسیدن طرح‌ها این بازپرداخت‌ها انجام شود.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه به دستاورد حضو مدیران عامل بانک‌ها در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: قرار شد بانک سپه و کشاورزی برای پایاب سد گیوی ۲۲۰ میلیارد تومان، بانک ملت و مسکن برای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل و نمین ۱۶۰ میلیارد تومان و بانک صادرات و رفاه به تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی به تعداد ۱۸ مورد ۲۵۰ میلیارد تومان اختصاص دهند که البته دولت نیز با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب زمینه را برای تکمیل ۱۸ مجتمع آبرسانی در این استان فراهم می‌آورد.

پورمحمدی اضافه کرد: موسسه اعتباری ملل، بانک کشاورزی و توسعه تعاون برای احداث ۳۵۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای تسهیلات پرداخت خواهند کرد و در کنار آن بانک توسعه تعاون ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به پایاب سد سبلان اختصاص می‌دهد تا ۳ هزار هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل شود.

وی اظهار کرد: موسسه ملل برای ساخت هتل و مجموعه آبدرمانی در مشگین‌شهر ۳۰۰ میلیارد تومان، پست بانک برای احداث کارخانه کریستال با اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر منابعی را اختصاص خواهد داد و بانک پارسیان نیز برای ساخت هتل پنج ستاره سرعین تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بانک ملی از سال قبل با اختصاص ۷۵۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی به کمک تکمیل راه آهن اردبیل – میانه شتافته تا در سه سال این پروژه تکمیل شود و در کنار آن قرار است بانک ملی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به سرمایه‌گذاران پرداخت کند.

پورمحمدی ادامه داد: در مجموع با همراهی بانک‌های سپه، ملت، صادرات، پست بانک، موسسه ملل، مسکن، پارسیان و کانون بانک‌های خصوصی کشور بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا زمینه رونق تولید و حمایت از واحدهای تولیدی فراهم آید.

وی گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان را نیز سازمان برنامه و بودجه به استان اردبیل اختصاص می‌دهد تا طرح‌های توسعه‌ای و در آستانه تکمیل به بهره‌برداری برسند.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه به رکود ۶۳ پروژه تولیدی در استان اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال با همراهی بانک‌های عامل باید ۷۰ درصد این واحدها به چرخه تولید بازگردند و در کنار آن پروژه‌هایی با پیشرفت ۷۰ درصد مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند تا با تزریق تسهیلات بانکی به سرانجام برسند.

پورمحمدی در مورد تزریق منابع سرمایه در گردش برای طرح‌های نیمه تمام و در آستانه تکمیل بیان کرد: ما در توزیع اعتبارات بین استان‌ها هیچ توجهی را به استحقاق استان‌ها نمی‌کنیم بلکه هر مدیر و استانداری که بیشتر پیگیری کند و در گرفتن اعتبار سماجت و جد و جهد داشته باشد قطعا از این منابع بیشتر بهره می‌برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنر مدیران این است که در پیگیری و دریافت منابع توسعه‌ای جاذبه ایجاد کنند و کلید رسیدن به این منابع ملی جهد و تلاش بیشتر است که ما از استاندار اردبیل و مدیران این استان بیشترین پیگیری‌ها و تلاش‌ها را شاهد هستیم.