۰ نفر

قیمت تولید‌کنندگان در مسیر صعودی

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۵:۳۵
کد خبر: 370485
قیمت تولید‌کنندگان در مسیر صعودی

گزارش شاخص قیمت تولید‌کننده در بخش خدمت و صنعت که روز گذشته از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، نشانگر آن است قیمتی که تولید‌کنندگان برای تولید کالا و خدمات پرداخت می‌کنند، روند صعودی داشته است، به صورتی که شاخص کل قیمت تولید بخش خدمات معادل 9/5 درصد و شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ١٣.٧ درصد در تیرماه نسبت به خرداد ماه افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  شاخص قیمت تولید‌کننده یک شاخص راهبردی برای مدیران و سیاستگذاران اقتصادی محسوب می‌شود، چرا که هنگامی که این شاخص در حال رشد است نمی‌توان عنوان کرد طی ماه‌های آینده نرخ تورم روند نزولی خواهد یافت، چون که وقتی بهای تولید‌کننده در حال افزایش است، به نوبت خود شاخص قیمت مصرف‌کننده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این قیمت عمده‌فروشی کالاها یا قیمت‌های تولیدکننده محاسبه می‌شود؛ به‌همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می‌دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده‌فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می‌کند. در ادبیات اقتصادی از این شاخص به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر یاد می‌شود؛ به این معنی که با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم آتی اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود. در واقع روند نزولی و صعودی قیمت‌ها در پایان مرحله تولید و در کارخانه می‌تواند با یک تأخیر زمانی در شاخص قیمت مصرف‌کننده اثر داشته باشد. حال بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت تولید‌کننده بخش‌های خدمات در فصل بهار١٣٩٨ برابر است با 347.8که نسبت به فصل قبل٥.٩ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت تولید‌کننده بخش‌های خدمات مشتمل بر هشت بخش است که عبارتند از: «تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت، کالاهای شخصی و خانگی»، «هتل و رستوران»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «واسطه گری‌های مالی (بیمه)»، «مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی». شاخص گروه «خدمات تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت، کالاهای شخصی و خانگی» در فصل بهار١٣٩٨برابر است با 431.0، که نسبت به فصل قبل ٦.٨ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات هتل و رستوران» در فصل بهار١٣٩٨برابر است با 539.3 که نسبت به فصل قبل ١٣.٦ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» در فصل بهار ١٣٩٨برابر است با 435.9که نسبت به فصل قبل ٧.٣ درصد افزایش یافته است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت

افزون براین، در گزارش مرکز آمار شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار ١٣٩٨ به عدد 545.4 رسید که نسبت به شاخص فصل قبل١٣.٧ درصد افزایش داشته است. شاخص قیمت تولیدکننده در زیربخش «صنایع تولید زغال سنگ - پالایشگاه‌های نفت» با 10.5 درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ٥٣٨.٢ به ٥٩٤.٦ رسید و بیشترین تأثیر در افزایش شاخص کل فصل بهار را داشته است. رشته فعالیت «تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده» با ١٠.٥ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تأثیر را در افزایش شاخص این زیربخش داشته است.

در فصل مورد بررسی، شاخص قیمت تولیدکننده «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌­تریلر» با 21.0 درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل و رسیدن به عدد 487.2، رتبه دوم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص کل تولیدکننده بخش صنعت داشته است. رشته فعالیت‌های «تولید وسایل نقلیه موتوری» با ٢١.٠ درصد،» تولید قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها» با ١٥.١ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تأثیر را در افزایش شاخص این زیربخش داشته‌اند.