۰ نفر

تعیین مجازات‌های جدید برای خرده فروشان موادمخدر

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹
کد خبر: 370340
تعیین مجازات‌های جدید برای خرده فروشان موادمخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به وجود حدود ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور که از بهمن سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از­ آنان جمع آوری شده و مراحل درمان را طی می کنند گفت: هشت تا ۱۰ هزار نفر از این معتادان بیماری هایی مانند زخم باز اچ آی وی یا هپاتیت دارند که وزارت بهداشت تا دو ماه آینده باید ساز و کاری برای ایجاد مکان‌های ویژه‌ای برای نگهداری و درمان­ آنها­ ایجاد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسکندر مومنی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه سیما با بیان اینکه در تهران ۲۰۰۰ و در کشور بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر از این معتادان بیماری‌هایی همچون زخم باز اچ آی وی یا هپاتیت دارند که وزارت بهداشت تا دو ماه آینده باید ساز و کاری برای ایجاد مکان‌های ویژه‌ای برای نگهداری و درمان­ آنها­ ایجاد کند افزود: خانواده ۳۰ درصد ازمعتادان متجاهر جمع آوری شده نیز با دیدن وضع و مهارت آموزی آنها دوباره این­ افراد را به خانواده بازگردانده و تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

به گفته مومنی براساس قانون معتادان متجاهر یک ماه تا سه ماه و حداکثر شش ماه نگهداری دوباره رها می شوند اما در این مدت درمان نمی شوند و مجبورند برای کسب درآمد سرقت، کلاهبرداری یا­ زورگیری ­کنند اما با اصلاح قانون دستگاه‌های مرتبط تا زمانی که مطمئن نشوند معتاد متجاهر درمان نشده و مهارت نیاموخته است وی را آزاد نمی کنند.

بنابر اظهارات دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر سن اعتیاد در کشور به طور میانگین ۲۴ سال و چند ماه است و بر اساس بررسی‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال ۸۶ تا ۹۷ به طور میانگین ۵ درصد رشد مصرف مواد مخدر از نظر کمی افزایش یافته و از نظر کیفی نیز از سنتی به صنعتی تغییر کرده است.

وی گفت: در خوشبینانه ترین حالت ۲۰ درصد معتادان پس از درمان به چرخه اعتیاد باز نمی گردند اما با راه اندازی اردوگاه هایی معتادان متجاهر و آموختن یک مهارت به آنها درصد کسانی که به چرخه باز نمی گردند بیشتر می شود این در حالیست که بیش از ۵۰ درصد معتادان شاغل بوده اند و باید اعتماد به نفس آن ها بازگرداند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه میزان شیوع مواد مخدر درکشور را به طور میانگین 5.4 درصد اعلام کرد که استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس ، خراسان شمالی و مرکزی در بیش از این میانگین قرار دارند.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار نرخ شیوع­ در میان دانش آموزان 2.1 درصد است اظهار کرد: این روند افزایشی نیست. همچنین تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز و خوزستان در رتبه‌های نخست این آمار هستند.

به گفته مومنی نرخ شیوع در دانشجویان4.7 درصد است و ­استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، مرکزی، تهران و سمنان بیشترین این نرخ را دارند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:­­۵۴  درصد مواد مخدر مصرفی درکشور تریاک، ۱۲ درصد مربوط به ماری جوآنا، گل، حشیش و علف و هشت درصد مربوط به شیشه و هفت درصد مربوط به هروئین است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۰ میلادی­ ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شد اما اکنون به ۹ هزار تن رسیده است. قاچاق شیشه کنترل شده و کشفیات ما دراین زمینه ده برابر شده است.  در چهار ماه سال گذشته ۵۰۰ کیلو شیشه کشف کرده‌ایم اما امسال­ و در این مدت پنج هزار کیلو شیشه کشف کرده‌ایم. این در حالیست که به دلیل چند برابر شدن لابراتوارهای تولید شیشه و افزایش بسیار زیاد ورود پیش سازه های مواد صنعتی مخدر از هند و پاکستان به افغانستان هزینه‌های تولید شیشه با افزایش تولید کاهش یافته است.

مومنی افزود: این موضوع موجب کاهش قیمت شیشه در کشور ما شده­ است اما بقیه مواد مخدر روند افزایشی قیمت دارند. همچنین شیوع مواد روان گردان افزایش نیافته و آهنگ رشد آن کنترل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاقچیان­ ضربه به بنیان های اقتصادی آن‌هاست افزود: اینکه براساس قانون باید اموال ناشی از این جرم از قاچاقچیان مصادره شود کار را برای ضابطان بسیار سخت کرده است. این قانون باید برعکس شود و قاچاقچی ثابت کند اموالی که دارد از قاچاق نیست. خواستار این قانون شده‌ایم اما برای تثبیت باید مراحل اجرایی آن طی شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هم مجازات قاچاقچیان باید بازدارنده شود و هم بنیان های مالی آنها­­ به نفع کشور مصادره شود. البته دستگاه قضایی از همه ظرفیت‌های خود استفاده می کند اما قانون باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه ۴۵ تا ۵۰ درصد کل مواد مخدر افغانستان از ایران عبور می کند و اگر جمهوری اسلامی با آن مقابله نکند اروپا ضربات سختی می‌خورد گفت: زمانی که محموله‌هایی از قاچاقچیان مواد مخدر کشف می شود مسئولان کشور مقصد را دعوت می کنیم و به آنها نوع محموله و مقصد آن را اعلام می کنیم و از آنها می خواهیم با توزیع کنندگان این محموله ها در کشورشان برخورد کنند و به ما گزارش دهند اما نه تنها گزارشی داده نمی‌شود بلکه چند ماه­­ بعد می بینیم دوباره محموله به همان مقصد ارسال شده است که این نشان دهند ضعف کشورها در مقابله با قاچاق مواد مخدر است.

مومنی گفت: قرار است مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اصلاح قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود زیرا قوانین گذشته را نیز مجمع تصویب کرده است. برای خرده فروشان نیز قرار شده جرائم مناسبی تعیین شود و آنها در اردوگاه‌های معتادان متجاهر قرار بگیرند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه مقابله با قاچاق مواد­ مخدر مجاهدت‌های بسیار انجام و سه هزار شهید داده‌ایم و در حوزه درمان نیز درمنطقه سرآمد هستیم اما در پیشگیری از مصرف مواد مخدر غفلت کرده‌ایم. در طرح یاری گران که در آن اولویت آموزش و پرورش قرار داده شده­ است­ زمینه‌های ایجاد کرده‌ایم­ که این طرح از مهر آغاز می شود. بهبود سبک زندگی، پرهیز از رفتارهای پر خطر و توجه به ورزش برنامه‌های پیش بینی شده برای گروه های هدف در آموزش و پرورش است؛ در سال نخست اجرای این برنامه ۱۰ هزار مدرسه را در کل کشور تحت پوشش قرار می دهیم.

وی با بیان­ اینکه صدا وسیما نقش بسیار مهمی در ایجاد جریان رسانه‌ای برای مقابله با مصرف مواد مخدر را دارد گفت: سامانه ملی اطلاعات طراحی شده که به دستور رئیس جمهور در سه ماه آینده همه دستگاه های مرتبط با مسئله اعتیاد و مواد مخدر باید به این سامانه بپیوندند و اطلاعات خود را در آن قرار دهند.