۰ نفر

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس؛

مجلس همواره کنار وزارت بهداشت است

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 369783
مجلس همواره کنار وزارت بهداشت است

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در افتتاحیه اولین سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران اقدامات ۳۰ سال اخیر وزارت بهداشت را بسیار موثر دانست و گفت: همان گونه که شعار سازمان بهداشت جهانی است پیشگیری بر درمان مقدم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نوبخت گفت: من شما را به ۳۰ سال پیش می‌برم تا ببینیم الان در کجای مسیر قرار گرفته‌ایم؛ زمانی که دکتر نمکی معاون بهداشت بود و بنده نیز در معاونت درمان خدمت می‌کردم ایشان غمی نداشتند مگر مبارزه با بیماری‌های واگیر در نقاط مرزی کشور. زمانی که ما برای تعویض دریچه قلب با مشکل رو به رو بودیم و مجبور بودیم ۳۰ هزار دلار خرج کنیم تا  افراد به خارج از کشور بروند. همچنین آن زمان پزشکانی از کشورهای دیگر در کشور ما خدمت می‌کردند. اما در حال حاضر خوشبختانه توانسته‌ایم به اندازه کافی نیروی متخصص تربیت کنیم و می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم اکنون بیش از ۴۵ هزار مورد پیوند کلیه در ایران انجام شده است. البته نمی‌توان در این زمینه از کمک کارشناسان سازمان بهداشت جهانی غافل بود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: بعد از مدتی که طب پیشرفت کرد متوجه شدیم تعداد زیادی از مردم زیر بار گران درمان کمر خم کرده‌اند و لذا به فکر افتادیم تا بیشتر افراد تحت پوشش سلامت و بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. همان گونه که شعار سازمان بهداشت جهانی بر لزوم پیشگیری بر درمان تاکید می‌کند ما نیز اقداماتی در این زمینه انجام دادیم.

وی افزود: برخی موضوعات که ما در مجلس هم در قانون ششم توسعه به آن اشاره کرده بودیم در حوزه وزارت بهداشت پیگیری شد یکی از این اقدامات پرونده الکترونیک سلامت و شروع به کار پزشک خانوار بود تا از این طریق بتوانیم از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم.

نوبخت با ابراز خرسندی از افتتاح سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در کشور گفت: قطعا استفاده از چنین سامانه‌ای و سیاست گذاری بر مبنای آنها می‌تواند باعث بالا رفتن شاخص امید به زندگی افراد شود. ما در مجلس فکر می‌کنیم  که چگونه می‌توانیم در ابعاد مختلف به وزارت بهداشت کمک کنیم تا خلائی در اقدامات اجرایی آنها وارد نشود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم جلوی سکته‌های مغزی و قلبی را بگیریم راهش این است از برنامه‌ای که امروز افتتاح شد حسن استفاده را بکنیم. وزارت بهداشت تاکنون اقدامات مناسبی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر که سردسته آنها فشار خون است و می‌توان از آن به عنوان ام الفساد یاد کرد داشته است و قطعا آیندگان به خاطر دستاوردهای امروز به ما افتخار می‌کنند.