۰ نفر

کاهش بودجه دولت و حذف بودجه اختصاصی المپیک

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰:۵۲
کد خبر: 369450
کاهش بودجه دولت و حذف بودجه اختصاصی المپیک

به دلیل کاهش بودجه دولت در سال 98به نظر می‌رسد سهم میلیاردی المپیک توکیو از محل تامین درآمد دولت حذف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بودجه کمیته ملی المپیک در لایحه ارائه شده به مجلس برای سال 98 حدود 74 میلیارد تومان تصویب شد که مسئولان کمیته ملی المپیک اول خرداد با دریافت بودجه 20 میلیاردی، حدود 12 میلیارد تومان، نخستین مرحله بودجه فدراسیون‌ها را واریز کردند.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور در حالی که پیش از این کمیته ملی المپیک به صورت فصلی بودجه خود را دریافت می‌کرد، به نظر می‌رسد از این پس بودجه به صورت یک دوازدهم به کمیته ملی المپیک داده شود هرچند رئیس کمیته ملی المپیک در تلاش است تا بتواند مبلغ بیشتری را گرفته و در اختیار فدراسیون‌ها قرار دهد.

به دلیل اوضاع اقتصادی، یک سوم از بودجه 20 میلیاردی تخصیص دوم به علاوه یک میلیارد و 800 میلیون تومان از حقوق کارکنان که در مجموع 8 میلیارد بوده به حساب کمیته ملی المپیک واریز شده که کمیته با این واریزی جدید 12 میلیارد تومان طلبکار است. در صورتی که مسئولان کمیته بتوانند این مبلغ را دریافت کنند، بخشی از بودجه به حساب فدراسیون‌ها واریز می‌شود.

 حذف بودجه اختصاصی المپیک توکیو از منابع دولت

بعد از تصویب بودجه کشور در سال 98، ضمیمه‌ای هم وجود داشت که از مبلغ 43 هزار میلیاردی درآمدها، کمیته ملی المپیک بتواند 18 میلیارد و 400 میلیون تومان را برای المپیک توکیو جذب کند اما با توجه به جلسه سران اقتصادی و حذف 43 هزار میلیارد، این چالش به وجود آمده که دیگر این بودجه 18 میلیاردی به المپیک هم اختصاص پیدا نمی‌کند.

بودجه مصوب دولت در سال 98 مبلغ 407 هزار میلیارد تومان بود که مجلس 43 هزار میلیارد را به عنوان جدول ضمیمه در صورت افزایش منابع دولت اضافه کرد اما به دلیل محدودیت منابع و شرایط اقتصادی موجود این 43 هزار میلیارد حذف شد.

با توجه به اینکه فروش نفت به صفر رسیده، بودجه دولت به مرز 384 هزار میلیارد تومان رسید که دولت در آخرین مصوبه 30 درصد بودجه اولیه را کاهش داد به طوری که بودجه سال 98 به مبلغ 310 هزار میلیارد تومان رسیده است.

با وجود این شرایط اقتصادی، مسئولان کمیته ملی المپیک نگران تامین بودجه المپیک 2020 توکیو نیستند و با توجه به تخصیص‌هایی که کمیته داشته، سیدرضا صالحی‌امیری به دنبال راهکارهایی برای تامین بودجه المپیک است.

کمیته ملی المپیک همچنین برای جذب اسپانسر مرحله اول فراخوان را آگهی کرده و مرحله دوم نیز به زودی آگهی می‌شود. مسئولان کمیته ملی المپیک از مدت‌ها پیش به دنبال جذب اسپانسر برای حضور در المپیک 2020 توکیو هستند.