۰ نفر

امان از تعداد بالای مجوزهای کسب و کار در ایران

۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۶
کد خبر: 369009
امان از تعداد بالای مجوزهای کسب و کار در ایران

دبیر اجرایی مرکز پایش ملی بهبود فضای کسب و کار گفت: اگر یک ایرانی بخواهد همه ۱۵۸۲ عنوان مجوز کسب و کار را بگیرد باید ۱۰ هزار و ۵۹۸ مدرک جمع کند یعنی به ازای هر مجوز ۷ مدرک نیاز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی فیروزی در شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی لرستان با اشاره به مجوزهای مورد نیاز کسب و کار اظهار کرد: ما در ایران یک موتور مقررات سازی داریم که باید تا جای ممکن آن را خاموش کنیم یا بتوانیم یک جایی مقررات اصلی را کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: هیأت مقررات زدایی از سال ۱۳۹۴ بنا به قانون تشکیل شد. در این هیأت در پایش های انجام شده بر اساس اطلاعات ارسالی دستگاه‌ها ۲۱۱۱ عنوان مجوز احصا شد که به سراغ حذف برخی از آنها رفتیم و توانستیم ۵۰۰ مجوز را حذف کنیم و در حاضر ۱۵۸۲ عنوان مجوز رسمی در کشور داریم و اگر یک ایرانی بخواهد همه ۱۵۸۲ عنوان مجوز کسب و کار را بگیرد باید ۱۰ هزار و ۵۹۸ مدرک جمع کند یعنی به ازای هر مجوز ۷ مدرک نیاز است .

فیروزی تصریح کرد: باید بگویم که تعداد مجوزهای موجود در کشور دو یا سه برابر این رقم است و دلیل آن کم اظهاری دستگاه‌ها است.

 دبیر اجرایی مرکز پایش ملی بهبود فضای کسب و کار گفت: در جهاد کشاورزی به تنهایی بیش از ۸۰۰ مجوز وجود دارد.

وی افزود: بالا بودن تعداد مجوزها به خودی خود منجر به نامطلوب شدن فضای کسب و کار نمی‌شود بلکه زمانبر بودن آنها یک آسیب است. زمانبر بودن اخذ مجوز سم برای بخش خصوصی است.  

فیروزی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در لایه مجوز گیر کرده‌ایم، باید وارد فاز کسب و کار عملی شویم .