۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

افزایش تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه و کاهش تورم نقطه‌‌ای به چه معناست؟

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴
کد خبر: 368702
افزایش تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه و کاهش تورم نقطه‌‌ای به چه معناست؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ تورم سالانه نگران کننده نیست، گفت: آنچه اهمیت دارد تورم نقطه به نقطه است که دو ماه است روند کاهشی را طی می‌کند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ تیمور رحمانی با بیان اینکه نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار مطابق پیش‌بینی‌های ما بوده است، افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه دومین بار است که در گزارش‌های اعلام شده توسط مرکز آمار کاهش یافته است و آنچه اهمیت دارد نرخ تورم نقطه به نقطه است زیرا به درستی نشان می‌دهد که تورم چه مسیری را طی می‌کند.

رحمانی ادامه داد: کاهش 2.4درصدی تورم نقطه به نقطه نشان که شوک تورمی در حال پشت سر گذاشته شدن است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نرخ تورم سالانه چون حافظه قبلی را دارد و متوسط 12ماه قبل را نشان می‌دهد همچنان در حال افزایش است. چون ما در پاییز و زمستان تورم‌های نقطه به نقطه شدیدی داشتیم هنوز در محاسبه این متوسط خود را نشان می‌دهد.

 وی با تاکید بر اینکه تثبیت بازار ارز نقش زیادی در تثبیت انتظارات تورمی و کاهش تورم نقطه به نقطه داشته است، گفت: این کاهش ادامه دار خواهد بود مگر اینکه اتفاق عجیب و غریبی رخ بدهد؛ اگر شرایط همین طور ادامه یابد طبیعی است که نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش بیابد.

رحمانی یادآور شد: تورم سالانه تا مدتی افزایشی خواهد بود اما اگر تورم نقطه به نقطه کاهش بیابد به مرور زمان تاثیر خودش را در نرخ  تورم سالانه هم نشان می‌دهد.