۰ نفر

شبیه‌سازی عروسی چند؟

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 368652
شبیه‌سازی عروسی چند؟

یک تعریف پیچیده می گوید "شبیه‌سازی یا سیمولاسیون، تقلید یک چیز واقعی یا وضعیت اجتماعی یا یک فرایند است و معمولاً متضمن وانمایاندن شماری ویژگی‌ها یا رفتارهای کلیدی در یک سامانه فیزیکی یا انتزاعی است و انواعی همچون شبیه سازی فیزیکی و شبیه سازی در علوم کامپیوتری، تعلیم و تربیت، پزشکی و نظایر آنرا داراست، اما اینروزها اگر به آتلیه ها سری بزنید با نمونه جدیدی از شبیه سازی مواجه می شوید: شبیه سازی عروسی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، برگزاری جشن عروسی سالهاست که مسئله ساده‌ای نیست، این مراسم که برای بسیاری از جوانان مهمترین رویداد زندگی مشترک محسوب می شود، متشکل از بخش هایی با رقم‌های درشت است که سال به سال درشت‌تر می‌شوند و عملا این مراسم را از یک جشن شادی‌آفرین به یک مراسم پر از استرس و نگرانی برای عروس و داماد و خانواده‌هایشان تبدیل می کند.

منطقه مرکزی، چیدن بساط مراسم ازدواج برای زوج‌های جوان و حتی خانواده‌های آنها گاه آنقدر اهمیت پیدا می کند که حتی گاه‌ موجب می‌شود، شروع زندگی مشترک ماه‌ها به تعویق بیفتد!

این روزها هزینه‌های برگزاری این مراسم بسیار سرسام‌آور است و یکی از گران‌ترین بخش‌های این مراسم آتلیه و فیلمبرداری و عکس و امثالهم است. گاه با رقم‌هایی که از سوی آتلیه‌دارها و فیلمبردارها برای این بخش مطالبه می شود می توان یک جشن عروسی ساده را برگزار کرد.

فیلمبرداری و عکاسی از مراسم عروسی به لحاظ ثبت خاطره این شب مهم و به یاد ماندنی اهمیت بسیاری دارد، اما وقتی پای آیتم های عجیب و غریب به این بخش باز می شود، گاه بنظر می رسد مراسم عروسی با صحنه فیلمبرداری یک سریال یا آئین برگزاری یک همایش اشتباه گرفته شده است.

اشتیاق جوانان به فیلمبرداری و عکاسی از عروسی شان( در کشوری که از عکاسی در آن درآمد چندانی حاصل نمی شود و مردم تمایلی به خرید آثار هنری آنهم از نوع عکس حرفه ای نشان نمی ددهند) موجب ورود بسیاری از فعالان این حوزه به این عرصه شده و با وجود انواع و اقسام آتلیه ها، انتخاب یک فیلمبردار و عکاس حرفه ای که بتواند مراسم شما را به خوبی و البته مطابق با میل شما ثبت کند باید به دقت انجام شود و برای آن باید وقت گذاشت.

تابستان که می رسد، بازار عروسی داغ می شود و یکی از مشاغلی که کارش با داغ شدن این بازار رونق بیشتری می گیرد، آتلیه داری است و امروز که فضای مجازی بخش مهمی از زندگی مردم را به خود اختصاص داده، یکی از فعالیت های مستمر آتلیه ها معرفی و تبلیغ خود و خدماتشان در فضای مجازی است.

آن چه در کانال ها و شبکه های مجازی دیده می‌شود، دعوت از زوج های جوان است که با لباس های مختلف عروس و آرایش های گوناگون و متنوع، در لوکیشن های مختلف عکس بگیرند و پس از چاپ عکس ها، بهترین گزینه را برای روز عروسی انتخاب کنند.

شبیه سازی کنید!

یکی از خدماتی که چند وقتی است آتلیه دارها به زوج های در آستانه عروسی معرفی می کنند، "شبیه سازی عروسی" شما یا به قول خودشان "فرمالیته" است.

در واقع شاید یکی از مهمترین دلایل معرفی این خدمت به عروس و دامادها تب و تاب و شلوغی و گرفتاری روز عروسی باشد که عموما ثبت عکس های ویژه از زوج جوان آنهم در فیگورها و موقعیت های زیبا و ویژه را به امری زمانبر و پر استرس تبدیل کرده و همواره زمانبندی مراسم را تحت تاثیر قرار می دهد و همه کارها را به تاخیر می اندازد.

یکی از آتلیه‌دارها می‌گوید عکاسی و فیلمبرداری "فرمالیته" در واقع همان شبیه سازی روز عروسی شماست، شما در یک روز که نه خبری از فامیل و آشنا هست و نه درگیری جشن و پذیرایی از مهمان و هزار و یکجور مشغله مرتبط با عروسی، به آرایشگاه می روید، لباس عروسی و دامادی می پوشید و دقیقا هر کاری که روز عروسی انجام می دهید را چند روز قبل مو به مو در مقابل دوربین های عکاسی آتلیه انجام می دهید که اینکار از ۱۰ صبح تا غروب آفتاب که بهترین زمان برای عکاسی است طول می‌کشد.

یکی دیگر گفت: شما در عکاسی فرمالیته این فرصت را دارید که آرایش و لباس عروسی تان را امتحان کنید. شاید آرایشی که برای شما توسط میکاپ آرتیستتان در نظر گرفته شده مورد پسند نباشد، پس شما زمان دارید که همه چیز را تغییر دهید.

بر اساس این گزارش، از زمان ورود به یک آتلیه اولین چیزی که به چشم می خورد، عکس‌های متفاوتی بر در و دیوار است که بوسیله آنها کیفیت کار آتلیه نمایش داده می شود، از عکس بچه ها در لباس ها، فیگورها و آرایش هایی که تناسبی با سن و سال شان ندارد تا عکس هایی از دامادها و عکس های خانوادگی و ... (عکس عروس ها را هم که طبعا نمی توان به در و دیوار زد.(

 آنها در ادامه شما را دعوت می کنند که پشت یک کامپیوتر بنشینید و نمونه های کار آنها از عکاسی و فیلمبرداری مراسم عروسی را ببینید و شما نمی دانید مجوز لازم برای نمایش عکس و فیلم عروسی که به شما نشان می دهند، از عروس و داماد اخذ شده یا خیر، البته اگر سوال کنید قطعا جواب خواهید شنید که "بله".

این روزها تمام آتلیه‌دارها از پکیج‌های مختلف برای ارائه کارشان صحبت می‌کنند و قیمت هر پکیج بسته به تعداد دوربین فیلمبرداری، تعداد برگ آلبوم انتخابی شما، اتومبیل، دسته گل، تعداد عکس های مراسم، عکاسی درون باغ، کنار ماشین، آتلیه و سایز عکس ها متفاوت است و معمولا در اراک از دو میلیون و 500 هزار تومان شروع می شود و در بعضی از آتلیه ها تا 10 یا 15 میلیون هم می رسد.

آمار ازدواج در این سال‌ها چندان مطلوب نیست، اما باز هم آتلیه‌های مختلف می توانند با ارائه خدمات متنوع و جدید و بسته به سطح کاری که برای خود تعریف کرده اند، از این علاقمندی عموما گریزناپذیر زوج های جوان درآمدی کسب کنند.

بعضی آتلیه ها خدمات گرانقیمت تری شامل فیلمبرداری از عروس و داماد در برخی شهرهای زیبای کشور یا حتی صحراهای کشورهای همسایه ارائه می دهند که هزینه های این بخش را از مرز 15 میلیون هم می گذراند.

از نظر آتلیه‌دارها این هزینه‌ها بیهوده نیست چراکه تنها چیزی که سال‌های بعد، از مراسم عروسی به یادگار می‌ماند همین عکس و فیلم است و هرچه برای این بخش هزینه شود، طبیعی است.

وارد یکی از آتلیه‌ها می شوم و در مورد خدمات عکاسی و فیلمبرداری می پرسم. خانم جوانی که پشت یک میز نشسته می پرسد "شما عروسی؟" و وقتی با پاسخ مثبتم روبرو می شود، با استقبال گرم او مواجه می شوم.

قرار شد چند لحظه ای در سالن انتظار در نوبت بنشینم. پس از چند دقیقه به اتاقی راهنمایی می شوم و وقتی می گویم "یک کار خاص می‌خوام، قیمتش هم اصلا مهم نیست" به عنوان یک مهمان ویژه پذیرایی می شوم.

عکس‌ها و فیلم‌های عروسی‌های قبلی را برایم نمایش می دهند و پیشنهادات جالبی هم ارائه می کنند مثلا اینکه برای عروس و داماد‌ها پکیج ویژه سفر به شمال یا کیش دارند فقط باید صابون هزینه های چنین خدماتی را به تنمان بمالیم و در خرج کردن خساست به خرج ندهیم.

خانمی که خدمات آتلیه را برایم توضیح می دهد، می گوید: تعدادی از عروس و دامادها تمایل دارند کلیپ‌های "فرمالیته" در عمارت ها و باغ‌های تهران، شمال یا کیش ضبط شود که البته با "هزینه مجزا" این تصویربرداری‌ها را با بهترین کیفیت انجام می‌دهیم.

مسئول آتلیه مدعی است که آتلیه آنها تنها آتلیه‌ای در شهر است که عمارت و باغ اختصاصی ویژه خود دارد و می گوید: هیچکدام از همکاران اجازه استفاده از باغ ما را ندارند اما در شهر 5 باغ مشترک برای استفاده تمام آتلیه‌ها وجود دارد.

او می گوید: آتلیه ما ویژگی‌هایی دارد که در هیچکدام از آتلیه‌های اراک مشاهده نمی‌کنید و اگر به ما اعتماد کنید بهترین و بی نظیرترین کار عروسی را به شما تحویل می‌دهیم.

آتلیه‌های بعدی با همان تعریف و تمجیدها و آپشن‌های کم یا زیادتر نمونه کارهای مختلفی را نشانم می دهند و تنها تفاوت واقعی در قیمت‌هایی است که در برخی موارد سر به فلک می‌کشد.

تفاوت قیمت ها سوال برانگیز است و سوال دیگری که مطرح می شود در خصوص مجاز یا غیرمجاز بودن نمایش تصاویر خصوصی جشن های عروسی برای مشتریان توسط آتلیه هاست.

صمدی رئیس اتحادیه آتلیه داران و عکاسان اراک  به این سوالات پاسخ می دهد و با بیان اینکه خدمات عکاسی جزو کالاهای گروه دو بازرگانی محسوب می شود، اظهار کرد: یک سری از خدمات عکاسی از نرخ گذاری معاف هستند؛ اما این بدان معنا نیست که هرکسی می تواند برای خود نرخی را تعیین کند، بلکه هر آتلیه با توجه به امکانات و تجهیزات و مهارت عکاس می تواند قیمت را مشخص کند ولی باید عرف را رعایت کند و در این چارچوب قیمت گذاری کند. تمام مراکز عکاسی تحت نظر اتحادیه فعالیت می کنند و هیچ کدام از نرخ گذاری ها خارج از عرف نیست.

وی افزود: درخصوص یک سری از خدمات عکاسی مانند عکس های پرسنلی، عکس های 3 در 4، عکس های 6 در 4 و عکس های 10 در 15 که بطور مستقیم به مصرف مشتری می رسند، قیمت های ارائه شده به طور کامل آنالیز و رصد می شوند و این قیمت ها پس از ارجاع به کمیسیون نظارت که متشکل از نماینده اصناف، نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان، نماینده کمسیون نظارت و بازرگانی و نماینده اتحادیه است، با دفاعیه رئیس یا نماینده اتحادیه مصوب می شوند و در نهایت خروجی این کمیسیون به عنوان نرخ مصوب به مراکز خدماتی ابلاغ می شود.

قیمت خدمات جشن عروسی توافقی است

وی با اشاره به اینکه عکس هایی که در ابعاد بزرگ به چاپ می رسند از قیمت گذاری معاف هستند، خاطرنشان کرد: در این موارد معمولا قیمت نهایی با توافق مشتری حاصل می شود که در چنین شرایطی نیز قیمت های ارائه شده نباید خارج از عرف معمول باشند. خدمات عکاسی جشن های عروسی نیز با توجه به خدمات ارائه شده از سوی آتلیه، کاملا توافقی هستند و هر مشتری با توجه به بضاعت مالی خود از خدمات متنوع تری می تواند بهره مند شود. این خدمات گاه از شبی در حدود 500 هزار تومان تا شبی در حدود 13 یا 14 میلیون تومان متغیر هستند.

صمدی در ادامه افزود: در حال حاضر 283 آتلیه عکاسی در سطح شهرستان اراک وجود دارد که از این تعداد، 244 آتلیه هم اکنون فعال هستند و مابقی آتلیه ها نیز به دلایل و مشکلاتی فعلا در حوزه عکاسی فعالیتی ندارند.

رئیس اتحادیه آتلیه داران و عکاسان استان مرکزی با بیان اینکه از سال 96 تا کنون تعداد 97 پروانه کسب این واحد صنفی ابطال شده است، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، در دو سال گذشته تعدادی از فعالان این صنف تقاضای ابطال پروانه کسب واحد صنفی خود را داشته اند که این مهم نشان می دهد این کسب و کار علیرغم گذشته خود که از شرایط مطلوب تری برخوردار بوده است، امروزه توجیه اقتصادی چندانی ندارد. به جرئت می توان گفت در حال حاضر 10 یا 15 آتلیه در سطح شهرستان خوب کار می کنند و مابقی صرفا تنها می توانند از پس هزینه های خود بربیایند و بعضا برخی از فعالان این صنف نیز برای جبران هزینه های خود به شغل دوم متوسل می شوند.

ممنوعیت نمایش تصاویر یا فیلم های شخصی مردم به سایر مشتریان

وی با تاکید بر اینکه هیچ آتلیه ای صرفا به علت محدودیت در نحوه ارائه خدمات خود، حق نشان دادن تصاویر و یا فیلم های شخصی مردم را به سایر مشتریان ندارد، تصریح کرد: در این خصوص دستورات قضایی و تذکرات لازم به واحدهای مختلف داده شده است و در کمیسیون بازرسی نیز تعداد 13 بازرس، متشکل از تعدادی خانم، به صورت محسوس یا نامحسوس از مراکز مختلف بازدید می کنند و گزارش های لازم از هر واحد صنفی را صورت جامع ارائه می دهند. ما از معاونت دادستانی استان دستور قضایی لازم را در اختیار داریم و در صورت مشاهده چنین مواردی، به عنوان یک تخلف کاری با آنان برخورد می کنیم.

 فارغ از اینکه ماندگار کردن خاطرات جشن عروسی بعنوان مهمترین واقعه در زندگی افراد، چیزی نیست که بتوان از آن گذشت، اما این بخش جذاب مراسم عروسی همچون تمامی بخش های دیگرش همواره گرفتار چشم و هم چشمی بوده و اینروزها اگر در عروسی شرکت کنید که بخشی از آن به نمایش فیلم حاصل از شبیه سازی عروسی بگذرد، در رفتار و گفتار و حرکات عروس و داماد و خانواده هایشان می توانید نشانه های برتری جویی، تبختر و تکبر را مشاهده کنید بدون آنکه بدانید در برخی از این عروسی ها برای تولید چنین محصولی چه فشارها که از سوی خانواده ها به دو طرف و البته عروس و داماد تحمیل نشده و چه خون ها که عروس و داماد برای هزینه کرد تولید چنین محصولی به دل پدر و مادرها نکرده اند.

قیمت پکیج‌های دو آتلیه عکاسی در اراک برای نمونه در این بخش درج شده است(نوع و برند دوربین در تعیین قیمت پکیج ها تاثیرگزار است):

آتلیه اول

پکیج اول:

دو دوربین فیلمبرداری و یک دوربین عکاسی(دوربین های عکاسی فول فریم DSLR کانن، دوربین های فیلمبرداری FullHD سونی)

عکاسی و فیلمبرداری باغ و آتلیه و مجلس در روز مراسم

عکاسی و فیلمبرداری تمامی بخش‌های مراسم و میهمانان

مونتاژ و تدوین فیلم به صورت FULL HD

هزینه ایاب و ذهاب داخل شهر

۴ عدد شاسی 30 در 40

۱ عدد شاسی 100 در 70

20 عدد عکس 16 در 21

۴۰ عدد لیت هدیه

تحویل فایل اصلی تمامی عکس‌ها و فیلم‌ها در سایز واقعی و بدون علامت استودیو

قیمت نهایی: 2.500.000 تومان

 

پکیج دوم:

عکاسی و فیلمبرداری باغ و آتلیه و مجلس در روز مراسم(تمامی بخشهای مراسم و میهمانان(

فیلمبرداری با دو دوربین Full HD و عکاسی با دو دوربین

دوربین های عکاسی فول فریم DSLR کانن

دوربین های فیلمبرداری FullHD سونی

تصویربرداری با کرین برای باغ عکاسی عروس

تصویربرداری با رونین در تالار عروسی

تصویر برداری با هلی شات

مونتاژ و تدوین حرفه ای فیلم به صورت FULL HD

تدوین فیلم مراسم به صورت اختصاصی و کلیپ به کلیپ شامل کلیپ های آماده شدن، ورود، سفره عقد، میهمانان، شام و ...

عکاسی عروس در آتلیه

عکاسی عقد

آلبوم نفیس دیجیتال ایتالیالی 20 صفحه ای سایز 40 در 80 بهمراه کیف چرمی مخصوص و طراحی اختصاصی

آلبوم عروسی 30 در 60

دو عدد تابلو (شاسی) 100 در 70

دو عدد شاسی 40 در 80 برای خانواده ها

8 عدد شاسی ۴۰*۳۰

۱ عدد شاسی ۷۰*۱۰۰

40 عدد عکس ۲۱*۱۶

70 عدد لیت هدیه

تحویل فایل اصلی تمامی عکس‌ها و فیلم‌ها در سایز واقعی و بدون علامت استودیو

ایاب و ذهاب داخل شهر

قیمت نهایی: 4.000.000 تومان

 

آتلیه دوم

پکیج اول:

فیلمبرداری با دو دوربین Full HD

فیلمبرداری کلیپ‌های سر فیلم

تصویربرداری با کرین برای باغ عکاسی عروس

تصویربرداری با هلی شات

تدوین حرفه ای و میکس و مونتاژ سینمایی

ساخت 8 کلیپ روز عروسی

دو عدد تابلو (شاسی) 100 در 70

دو عدد شاسی 40 در 80 برای خانواده ها

عکاسی عروس در آتلیه

آلبوم عروسی 30 در 60

آلبوم جیبی با عکس

عکاسی به سه سبک رئال، کلاسیک و دیتیل

قیمت نهایی: 4.500.000 تومان

 

پکیج طلایی:

3 دوربین فیلمبرداری + ۲ دوربین عکاسی

دوربین های عکاسی فول فریم DSLR کانن

دوربین های فیلمبرداری FullHD سونی

مونتاژ و تدوین فیلم به صورت FULL HD

کارگردانی، سناریو پردازی و ساخت کلیپ اختصاصی در روز مراسم یا فرمالیته در باغ و عمارت

پخش کلیپ در روز مراسم، درصورت ساخت کلیپ در روز فرمالیته

استفاده از هلی شات در ساخت کلیپ

تدوین فیلم مراسم به صورت اختصاصی و کلیپ به کلیپ شامل کلیپ های آماده شدن، ورود، سفره عقد، میهمانان، شام و ...

عکاسی و فیلمبرداری باغ و آتلیه و مجلس در روز مراسم و تمامی بخش‌های مراسم و میهمانان

عکاسی عقد

آلبوم نفیس دیجیتال ایتالیالی 20 صفحه ای سایز بزرگ 50 در 75 عمودی، بهمراه کیف چرمی مخصوص و طراحی اختصاصی

8 عدد شاسی ۴۰ در۳۰

2 عدد شاسی ۷۰ در۱۰۰

50 عدد عکس ۲۱ در ۱۶

70 عدد لیت هدیه

تحویل فایل اصلی تمامی عکس‌ها و‌ فیلم‌ها در سایز واقعی و بدون علامت استودیو

ایاب و ذهاب داخل شهر

قیمت نهایی: 6.500.000 تومان

 

پکیج اختصاصی:

3 دوربین فیلمبرداری + 3 دوربین عکاسی

استفاده از action camera

استفاده از دوربین BlackMagic

دوربین های عکاسی فول فریم DSLR کانن

دوربین های فیلمبرداری 4K سونی

عکاسی و فیلمبرداری باغ و آتلیه و مجلس در روز مراسم

عکاسی عقد

عکاسی و فیلمبرداری مستند حاشیه ای مراسم

پوشش هوایی مراسم

صدابرداری حرفه ای مراسم بوسیله بوم صدا و تجهیزات سینمایی

عکاسی و فیلمبرداری تمامی بخش‌های مراسم و میهمانان

مونتاژ و تدوین فیلم به صورت 4k

کارگردانی، سناریوپردازی و ساخت کلیپ اختصاصی در روز مراسم

کارگردانی، سناریو پردازی و ساخت کلیپ سینمایی در روز فرمالیته

پخش کلیپ در روز مراسم، درصورت ساخت کلیپ در روز فرمالیته

استفاده از هلی شات در ساخت کلیپ

استفاده از کرین در مراسم

تدوین فیلم مراسم به صورت اختصاصی و کلیپ به کلیپ شامل کلیپ های آماده شدن ، ورود، سفره عقد، میهمانان، شام و ...

آلبوم نفیس دیجیتال ایتالیالی 20 صفحه ای سایز بزرگ 50 در 75 عمودی، بهمراه کیف چرمی مخصوص و طراحی اختصاصی

آلبوم فوتوبوک 20 صفحه ای اسپرت 30 در 40، بهمراه کاور و طراحی اختصاصی

8 عدد شاسی ۴۰ در۳۰

2 عدد شاسی 100 در 70

50 عدد عکس ۲۱ در 16

70 عدد لیت هدیه

تحویل فایل اصلی تمامی عکسها و فیلمها در سایز واقعی و بدون علامت استودیو

قیمت نهایی: 12.500.000 تومان

البته قیمت‌هایی که گفته ‌شده تنها برای فیلمبرداری در شهر است و در صورتی که عروس و داماد تمایل به ساخت کلیپ در شهرهای دیگر داشته باشند، باید هزینه‌های اضافه‌تری به صورت توافقی پرداخت کنند که گاه بسته به نوع سفر تا 10 میلیون تومان نیز هزینه پشت دست داماد می گذارد.

با احتساب این قیمت‌ها به نظر می‌رسد به صورت میانگین برای تصویربرداری ساده یک شب عروسی حدود 3 میلیون تومان هزینه لازم است در حالی که تمامی مراسم را در ازدواج های آسان، اینروزها با هزینه هایی در همین حدود انجام می دهند.