۰ نفر

جزئیات همکاری نکردن دستگاه‌ها با سازمان امور مالیاتی

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 363882
جزئیات همکاری نکردن دستگاه‌ها با سازمان امور مالیاتی

پیشتر مسئولان وزارت اقتصاد از همکاری دستگاه‌ها در راستای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای اخذ اطلاعات هویتی عملکردی و مالی آنها خبر داده بودند اما با حضور پارسا در راس این سازمان مشخص شد که همچنان دریافت اطلاعات با اما و اگرهای فراوانی روبرو است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پیشتر سیدکامل تقوی نژاد و برخی مسئولان وزارت اقتصاد از همکاری دستگاه‌ها در راستای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای اخذ اطلاعات هویتی عملکردی و مالی آنها خبر داده بودند اما با حضور پارسا در راس این سازمان مشخص شد که بعد از گذشت سه سال از تصویب قانون مالیات‌های مستقیم همچنان دریافت اطلاعات با اما و اگرهای فراوانی روبرو است.

در همین راستا، متن کامل نامه امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی به جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ 26 خردادماه که اخیرا توسط برخی نمایندگان مجلس در توئیتر رسانه ای شده، به شرح زیر است:

بازگشت به نامه شماره 93/50540 مورخ 1398/3/20  موضوع اعلام لیست سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که با عدم ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور، مانع عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی شده‌اند، همانگونه که مستحضرید در اجرای احکام موضوع مواد (120) قانون برنامه پنجم توسعه کشور و (169) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 به منظور شفافیت اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیائی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد گردیده است و اشخاص دارنده اطلاعات اعم از کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه، بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات مذکور را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل در آمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌آورند و نیز کلیه اشخاص و مراجعی که در جریان عملیات مربوط به مالکیت، نگهداری، انتقالات، خدمات بیمه ای و معاملات دارایی‌ها، اموال و املاک و همچنین نقل و انتقال آن‌ها می‌باشند، مکلفند اقلام اطلاعاتی مورد نیاز سازمان را مطابق بسته‌های اطلاعاتی تعریف شده از طریق بسترهای معین در اختیار پایگاه مذکور قرار دهند.

با عنایت به اینکه اطلاعات دریافتی مبنای شناسایی و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی می‌باشد، این سازمان از ابتدای تکلیف مقرر، ضمن ابلاغ آئین نامه اجرایی موضوع تبصره (5) ماده (169) مکرر و تعامل با تمامی مشمولین موضوع، با اولویت بندی دستگاه‌های اجرایی از منظر اهمیت اطلاعات مورد نیاز نسبت به برگزاری جلسات کارشناسی و انجام مکاتبات متعدد اقدام نموده و علاوه بر پیگیری دریافت و تکمیل اطلاعات از (10) دستگاه با اولویت برتر در سال 1396 و همچنین (10) دستگاه اجرایی حائز اهمیت و اولویت دارند. اطلاعات در سال1397 (تصاویر پیوست)، پیگیری جدی دریافت اطلاعات از سایر اشخاص دارنده اطلاعات مشمول نیز در دستور کار قرار دارد . بدین ترتیب ظرف دو سال از اجرایی شدن قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 علیرغم و موانع متعدد موجود، دریافت اطلاعات از قریب (50) دستگاه اجرایی مشمول، موضوع نهایی شده و یا در دست پیگیری می‌باشد.

در همین راستا با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، در خصوص آخرین وضعیت همکاری دستگاه‌ها به منظور اجرای تکالیف در تکمیل و استقرار پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی موضوع اجرای تبصره (5) ماده (169) مکرر قانون یاد شده ، فهرست شماری از دارندگان اطلاعات پایگاه مذکوره به تکالیف خود عمل ننموده و با همکاری آن‌ها به نتیجه مطلوب ختم نشده است به انضمام آخرین وضعیت تبادل اطلاعات بین سازمان امور مالیاتی کشور و اشخاص یاد شده جهت استحضار ایفاد می‌گردد:

فهرست دستگاه‌هایی که همکاری لازم و کافی را با سازمان امور مالیاتی کشور ندارند، عبارت‌اند از:

1- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

2- وزارت صنعت، معدن و تجارت،

3- شهرداری تهران،

4-سازمان ثبت احوال ،

5- اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیک (PSP) شامل شرکت‌های:

(پرداخت الکترونیک پاسارگاد، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، داده ورزی سداد، الکترونیک کارت دماوند، آسان پرداخت پرشین، تجارت الکترونیک پارسیان، مبنا کارت آریا، سایان کارت، پرداخت نوین آرین، کارت اعتباری ایران کیش، فن آوا کارت)،

6- شرکت‌های مخابرات و همراه (شامل: همراه اول، ارتباطات سیار ایران و رایتل)،

7- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل: سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، بنیاد بازی‌های رایانه ای، سازمان حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت امور هنری، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال،

8- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و سازمان تأمین اجتماعی،

9-  زیر مجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل: سازمان غذا و دارو و معاونت درمان،

10-  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،

11- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،

12- مرکز آمار قوه قضاییه،

آخرین وضعیت تبادل اطلاعات سن سازمان امور مالیاتی کشور و اشخاص یاد شده:

1- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران:

به منظور اطمینان از صحت اطلاعات محل فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی برخط به اطلاعات ابرازی و به روز از الزامات سیستم مالیاتی می‌باشد. لذا لازم است شرکت مذکور اطلاعات مربوط به کد پستی و همچنین و گشت پستی کلیه اماکن در تمامی استان‌های کشور را به روز رسانی و در اختیار سازمان قرار دهد. هرچند که اطلاعاتی در این خصوص به سازمان ارائه شده است ولی تا این تاریخ شرکت فوق از امضاء تفاهم نامه همکاری با گشت پستی سازمان امور مالیاتی خودداری نموده ، لذا همکاری کامل در خصوص تبادل اطلاعاتی از قبیل شرکت‌های طرف قرارداد با پست ، GNAF و به صورت نمی‌گیرد. لازم به توضیح است که شرکت مذکور ارائه برخی از اطلاعات به سازمان را منوط به پرداخت هزینه از طرف سازمان اعلام نموده است.

2-  وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت):

وزارت مذکور می‌بایست اطلاعات مجوزهای صادره وزارت صمت و زیر مجموعه‌ها، اطلاعات قراردادهای منعقده وزارت صمت و تمامی زیر مجموعه‌های آن، اطلاعات سامانه تدارکات دولت و اطلاعات نقل و انتقال اموال غیرمنقول را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. با عنایت به گذشت زمان زیادی از انعقاد تفاهم نامه تبادل اطلاعات (طی نامه شماره 200/12777 مورخ 1397/06/14 ) و باتوجه به اینکه ارتباط برخط در بستر بیتا پیاده‌سازی شده و و آماده بهره‌برداری می‌باشد ولی اطلاعات مجوزها یک بار و اطلاعات دارندگان مجوز نماد الکترونیک دو بار به صورت غیر برخط برای سازمان ارسال شده است و عملاً تمامی مجورهای صادره ظرف سنوات گذشته در اختیار این سازمان نمی‌باشد. همچنین یکی از نیازهای اطلاعاتی این سازمان دریافت اطلاعات واردات خودرو از دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و اقلام اطلاعاتی مورد درخواست از دفتر امور خدمات بازرگانی می‌باشد.

3- شهرداری تهران:

تفاهم نامه همکاری بین این سازمان با شهرداری تهران پس از صرف مدت زمان طولانی ( قریب به 30 ماه ) در اواخر مهر ماه سال 1397 طی نامه شماره 200/15931 مورخ 1397/07/21 منعقد گردید و علی رغم برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تبیین ضرورت و لزوم تأمین اقلام اطلاعاتی مورد نیاز این سازمان مشتمل بر «اطلاعات موضوع تبصره (3) ماده (7) ق.م.م، اطلاعات مهندسین ناظر، اراضی بایر (ملک و مالک)، اطلاعات ملک و مالکین و واحدهای کسبی (اطلاعات کسب و پیشه مالک، مستاجر و ملک)،  اطلاعات مجوزهای صادره و اطلاعات سازمان‌ها و مؤسسات وابسته»، تاکنون اطلاعاتی از شهرداری در یافت نگردیده است و علیرغم پیگیری‌های مکرر مرکز فاوای این سازمان، سرویس دریافت اطلاعات پایان کار و مجوزهای صادره از سوی شهرداری تهران (موضوع تبصره 3 ماده 77 ق.م.م) همچنان عملیاتی نشده است.

4- سازمان ثبت‌احوال:

به منظور بررسی اطلاعات هویتی ارسال کنندگان مربوط به فهرست اطلاعات معاملات لازم است تا با استفاده از شماره ملی افراد اطلاعات هویتی آنان در سامانه‌های سازمان بارگذاری شود. در حال حاضر این امر با استفاده از حداقل دو قلم اطلاعاتی (کد ملی و سال تولد) انجام می‌شود که اطلاعات مربوط به تاریخ و با سال تولد افراد در اختیار نمی‌باشد. لذا عملاً امکان اعتبار سنجی افراد در زمان اطلاعات میسر نمی‌گردد و از این محل اطلاعات ناصحیح قابل توجهی به سامانه‌های سازمان ارسال می‌گردد . همچنین سرویس دریافت اطلاعات متوفیاندر انتظار تعیین تکلیف و نهایی سازی می‌باشد.

5- اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمت به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیکی (PSP) :

اطلاعات قراردادهای منعقده فی‌مابین شرکت‌های P.S.P و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت درگاه پرداخت (webgate) و دستگاه کارتخوان می‌بایست در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد. در حال حاضر تفاهم نامه مربوطه برای کلیه شرکت‌های مذکور ارسال و اقلام اطلاعاتی مورد نیاز این سازمان درخواست گردیده است لیکن علیرغم پیگیری‌های متعدد از شرکت‌های مزبور (به استثناء شرکت فن آوا کارت که تفاهم نامه را امضا کرده است) تفاهم نامه را امضاء ننموده و معتقدند اقلام اطلاعات موردنظر سازمان مالیاتی می‌بایست با هماهنگی بانک مرکزی و سیستم شاپرک دریافت شود. با توجه به عدم موافقت شرکت‌ها به ارسال اطلاعات، تاکنون بستری برای برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات پیش‌بینی نشده و اطلاعاتی دریافت نگردیده است. در این زمینه جلسات متعددی با مرکز شاپرک بانک مرکزی و با حضور این قبیل شرکت‌ها برگزار شده است ولی تا این تاریخ این شرکت‌ها حاضر به همکاری نشده‌اند.

6- شرکت‌های مخابرات و همراه (شامل: همراه اول، ارتباطات سیار و رایتل):

شرکت‌های مذکور می‌بایست اطلاعات مجوزهای صادره، اطلاعات قراردادهای مبتنی بر محتوا، اطلاعات هویتی خریداران حق امتیاز خطوط تلفن همراه، اطلاعات هویتی و اقتصادی فعالان در فضای مجازی و شماره تلفن فعال مشترکین به منظور پیام رسانی به مؤدیان را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. به استثناء شرکت ایرانسل، سایر شرکت‌های فوق الذکر از امضای تفاهمنامه خودداری نموده و اذعان داشتند: «ملزم به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشند لذا اطلاعات مورد نظر می‌بایست از سازمان مذکور دریافت گردد». با عنایت به امتناع شرکت‌های مذکور انجام تکالیف قانونی مقرر، تاکنون ارتباط برقرار نگردیده و اطلاعاتی دریافت نشده است.

7- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزارت مذکور می‌بایست اطلاعات مجوزهای صادره و اطلاعات بقاع متبرکه را در اختیار این سازمان قرار دهد. در حال حاضر تفاهم‌نامه فی مابین با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هر یک از زیر مجموعه‌ها تنظیم و ارسال شده  لیکن به استثناء تفاهم‌نامه فی مابین سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سایر تفاهم نامه‌ها منعقد نگردیده است. شایان ذکر است تاکنون به استثناء دریافت اطلاعات از سازمان اوقاف و امور خیریه و دریافت فهرست موسسات فرهنگی قرآن و عترت از معاونت قرآن و عترت به صورت غیربرخط، از سوی سایر نهادهای زیرمجموعه وزارت مذکور اطلاعاتی دریافت نشده است. همچنین این سازمان در انتظار دریافت اطلاعات فعالان فضای مجازی نیز می‌باشد.

8- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و سازمان تأمین اجتماعی

اطلاعات مجوزهای صادره و قراردادهای هریک از سازمان‌ها و معاونت‌ها و اطلاعات درآمدی پزشکان طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی می‌بایست به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال گردد. تاکنون به استثناء تفاهم نامه‌های منعقده فی مابین با سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، معاونت روابط کار و معاونت امور تعاون ، لیکن اطلاعات مناسبی تاکنون ارسال نشده است. سایر تفاهم نامه‌ها مشتمل بر معاونت توسعه کارآفرین اشتغال و سازمان تأمین اجتماعی منعقد نگردیده است. همچنین به دلیل عدم برقراری ارتباط تبادل  سودمند اطلاعات فی مابین تاکنون میسر نشده است.

9-  زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل: سازمان غذا و دارو، معاونت درمان:

زیرمجموعه‌های وزارت مذکور می‌بایست اطلاعات مربوط به مجوزهای صادره (از قبیل مجوزهای تأسیس درمانگاه، مطب، داروخانه و...)، قراردادهای منعقده فی مابین زیر مجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان غیر مستخدم در خصوص و ارائه خدمات درمانی و قراردادهای منعقده فی مابین زیر مجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر اشخاص در خصوص اجاره بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و .... را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نمایند. در حال حاضر پیش نویس تفاهمنامه فی مابین برای معاونت درمان و سازمان غذا و دارو ارسال شده لیکن تاکنون هیچیک از تفاهم نامه‌ها منعقد نگردیده و علی رغم اعلام معاون محترم درمان مبنی بر ارسال اطلاعات کلیه موافقت‌های اصولی و مجوزهای صادره تا پایان سال (1396) به این سازمان، تاکنون هیچگونه اطلاعاتی دریافت نگردیده است.

10- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:

سازمان مذکور می‌بایست اطلاعات شماره تلفن‌های همراه صادر شده توسط اپراتورهای زیر مجموعه را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. لیکن نمایندگان سازمان مذکور با استناد به اصل(25) قانون اساسی و لزوم صیانت از اطلاعات شخصی افراد اعلام نمودند که پس از استعلام از مراجع ذیصلاح و در صورت کسب مجوز نسبت به ارسال بانک اطلاعاتی مورد بحث به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام خواهند نمود.

11-  نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران:

آن نیرو مکلف است مجموعه اطلاعاتی مورد نیاز این سازمان از قبیل شماره شناسایی (VIN) خودرو، اطلاعات دفاتر خدمات الکترونیک پلیس 10+ و تالارها و اماکن به انضمام مجوزهای صادره جهت تأسیسی آموزشگاه‌های رانندگی را در اختیار این سازمان قرار دهد. لیکن علیرغم جلسات برگزار شده و گذشت بیش از 2 سال از پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی و توافقات کتبی میان نمایندگان این سازمان و زیر مجموعه‌های آن نیروی محترم، تاکنون تفاهم نامه فی‌مابین به دلیل خواسته‌های آن نیرو در مقابل ارائه اطلاعات منعقد نشده و با عنایت به عدم برقراری ارتباط،  اطلاعاتی نیز دریافت نگردیده است. ضمن اینکه سازمان همچنان در انتظار دریافت اطلاعات واردات خودرو برای سنوات 1394 لغایت شش ماهه نخست سال جاری به ازای هر خودرو می‌باشد.

12-  مرکز آمار قوه قضائیه

علیرغم برگزاری جلسه هم اندیشی فی مابین که مقرر گردیده بود: «اطلاعات مجوزهای صادره جهت تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در قالب اقلام اطلاعاتی مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور برای عملکرد سال‌های 1395 و 1396 به صورت متمرکز و در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال گردد»، لیکن تاکنون اطلاعات مورد نظر این سازمان تأمین نگردیده است.

در همین راستا با عنایت به ارائه اطلاعات و همکاری سازمان بورس اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق اهداف این سازمان و تشکیل پایگاه اطلاعات مودیان خاطر نشان می‌سازد تاکنون بستر ارتباطی مناسبی با مراجع اخیرالذکر مهیا نگردیده است.

zMIR6SSon0p6

y1XwAW9S4mf3

WUiBRSbIXa7j

GTzc0s08KPau

00iGG5Uu8ufv

UHhX2RUgRHeS