۰ نفر

رییس مجلس شوراى اسلامى:

براى صیانت از رونق تولید نگاه عمل گرایانه داشته باشیم/ امروز زمان آن است که نشان دهیم ایرانى با غیرت هستیم

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۷
کد خبر: 363609
براى صیانت از رونق تولید نگاه عمل گرایانه داشته باشیم/ امروز زمان آن است که نشان دهیم ایرانى با غیرت هستیم

رییس مجلس شوراى اسلامى گفت:برخى کشورها تلاش کرده اند نقش میانجى گرى در روابط ایران و آمریکا داشته باشند، ما از پیشنهاداتى که مطابق با منافع ایران باشد استقبال خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی لاریجانی صبح امروز (دوشنبه، 10 تیرماه) در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که در اجلاس سران مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به صنعتگران و تولیدکنندگان گفت: جلسه امروز باشکوه است حتی از نظر فکری نیز پیام دارد؛ حضور صنعتگران، آقای غلامی وزیر علوم و تحقیقات و آقای امیری حاتمی وزیر دفاع در این جلسه  نشان از یک همبستگی و مقاومت در شرایط امروز است. این نشان از این دارد که امروز ما تا کارگاه‌ها و دانشگاه‌ها همه با هم هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در راه که می آمدم سخنان آقای ظریف در مراسم امروز را شنیدم، نکات خوبی گفتند، شرایطی که آمریکایی ها ایجاد کردند به هم ریختگی در نظام بین المللی است و مختص ایران نیست.

وی اظهار کرد: موجود بدخیم حاکم در آمریکا هر منطقه را با رفتارهای غیرقابل پیش بینی سرگرم کرده است، یک روز توافقنامه آب و هوای پاریس را بر هم می زند و روز دیگر با روس ها، چینی ها و اتحادیه اروپا رفتار متفاوتی دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور خاطرنشان کرد:  این فردی که در آمریکا حاکم است با رفتارهای غیر قابل پیش بینی شده در منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است. روزی یک توافق را با یک کشوری به هم می‌زند و یک روز دیگر با یک کشور دیگر یک رفتار دیگری دارد. شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای این فرد علیه ایران به کار برد. 

دکترلاریجانی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا رفتارهای رذیلانه ای از خود نشان می دهد و در صحنه های بین المللی فرد بی آبرویی است، نوع ادبیات او نشان دهنده این موضوع است.

وی با بیان اینکه نباید تردید کرد که این دوره گذرا است، بیان کرد: این شرایط نمی تواند ادامه دار باشد چرا که ایران دست بسته نیست و کشورهای دیگر نیز این وضعیت را تحمل نمی کنند.

رئیس قوه مقننه اذعان کرد: مشاهده می کنیم کسانی از دول دیگر میدان داری می کنند تا موضوع حل شود، ما از پیشنهاد سازنده ای که بتواند منافع ملی کشور را حفظ و صیانت کند استقبال می کنیم اما بازیچه دست دیگران نمی شویم، ما تشخیص می دهیم این پیشنهادات کدام قابلیت اجرایی دارد و کدام ندارد.

مسئله اصلی کشور در حال حاضر تولید و رونق تولید است

دکترلاریجانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نام نهادند، اگر به کُنه این مصاف نیز توجه شود مشخص است که مسئله اصلی کشور در حال حاضر تولید و رونق تولید است، تردیدی نیست که تولید در شرایط متعارف  بدون مناسبات و تعاملات بین المللی رونق پیدا نمی کند اما شرایط کنونی کشور در صادرات، واردات و مسائل مالی و بانکی متعارف نیست.

وی با بیان اینکه باید برای دوره خاص، شرایط، مقررات و ساز وکار خاصی در نظر گرفته شود، تاکید کرد: در قانون برنامه توسعه ممنوعیت واردات حذف شد چرا که اگر به دنبال این هستیم که تولید سبقه جهانی پیدا کند باید قابل رقابت با همتایان خود باشد اما امروز نمی توان این قانون را اجرایی کرد چرا که شرایط ما از نظر تحریم ها متفاوت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به صحبت های آقای شافعی اشاره کرد و گفت: برخی مسائل مطرح شده توسط ایشان را تائید می کنم، اخیرا نیز برنامه اتاق بازرگانی برای رونق تولید را دیدم و آن را به مرکز پژوهش ها و کمیسیون های مربوطه و آقای نهاوندیان دادم که در شورای هماهنگی سران قوا از آن بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه از نظرات اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استقبال می کنیم، یادآور شد: به منظور استفاده از صحبت ها و نظرات کارشناسی اتاق بازرگانی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس قانون را تغییر داد تا به موجب قانون جدید نماینده اتاق بازرگانی بتواند در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی مجلس حاضر شود و نظرات تخصصی خود را بیان کند.

اشکالات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور

رئیس نهاد قانونگذاری مجلس با بیان اینکه رونق تولید، موضوع مهمی است و باید بر روی آن کار شود، ادامه داد: جدا از تحریم های کذایی آمریکا که با مقاصد مختلف دنبال می شود ما اشکالات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور داریم، در واقع همه مسائل مربوط به تحریم نیست.

دکترلاریجانی ادامه داد: آقای شافعی و آقای مرتضوی درباره قوانین در رابطه با تسهیل تولید مطالبی مطرح کردند. قانون تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت زیادی برای بهبود شرایط دارد و در اینجا تاکید می کنم که همه بخش های آن اجرایی نشده است.

وی با اشاره به گزارش نظارتی مجلس درباره نحوه اجرای قانون تسهیل فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: این قانون 29 ماده و 53 حکم دارد که تنها 9 حکم آن کاملا اجرایی شده است، 19 حکم به صورت ناقص اجرا شده و 25 حکم دیگر نیز اجرا نشده است. از آقای امیری معاون پارلمانی مجلس می خواهم نظارت های لازم برای اجرای این قانون را انجام دهند.

قانون تسهیل فضای کسب و کار اجرایی شود

رئیس نهاد قانونگذاری کشور، با بیان اینکه قانون برای اجرا نوشته می شود، اظهار کرد: تعلل در اجرای قوانین درست نیست باید به نگرانی صنعتگران احترام گذاشت و قانون تسهیل فضای کسب و کار را اجرایی کرد.

دکترلاریجانی با بیان اینکه قانون تسهیل فضای کسب وکار با مطالعات زیاد و کمک صنعتگران تدوین شده است، خاطرنشان کرد: دولت باید مشکلات اجرایی این قانون را رفع کند، ما نظارت های لازم برای تحقق این امر را پیگیری می کنیم.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: قوانین در سال های مختلف بنا به دلایل متفاوت تدوین شده است در نتیجه در حال حاضر باید قوانین تنقیح و برخی از آن ها که نسخ شده را کنار گذاشته تا کمبودها مشخص شود.

وی با بیان اینکه به معاونت قوانین مجلس تاکید کردم قوانین بخش تولید در صنعت و کشاورزی را در اولویت قرار دهد، گفت: معاونت قوانین نیز این ماموریت را انجام داد و گزارش مربوطه را به هیات رئیسه ارائه کرد، این گزارش برای بررسی به کمیسیون مربوطه ارسال شده تا پس از بررسی در صحن مجلس مطرح و تصمیمات لازم در مورد آن اخذ شود.

دکترلاریجانی خاطرنشان کرد: به خانم جنیدی عرض کردم بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آئین نامه ها زیاد است و باید برای ساماندهی بخش تولید اقدام مناسبی صورت گیرد.

اصلاح ساختار بودجه در دستورکار شورای هماهنگی سران قوا

رئیس قوه مقننه یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه، اصلاح ساختار بودجه را تهیه کرده و در دستورکار شورای هماهنگی سران قواست. این اصلاح ابعاد مختلفی مانند بانک ها، صندوق بازنشستگی، نظام یارانه ای و نظام مالیاتی دارد.

در زد و بندهای تجاری مالیات به حق گرفته نمی‌شود

وی با اشاره به اشکالات موجود در نظام مالیاتی، گفت: در بخش های تولیدی و فضاهایی که افراد حقوق ثابت دارند، مانند تدریس در دانشگاه ها، معلمان، ادارات و ...، مالیات دقیق و روشن اخذ می شود اما در زد و بندهای تجاری مالیات به حق گرفته نمی شود به همین دلیل سوق دادن نقدینگی به سمت تولید مشکل است و برای رفع این مشکل باید نظام مالیاتی اصلاح شود.

دکترلاریجانی ادامه داد: اگرچه اصلاح ساختار اقتصادی پیچیدگی هایی دارد اما ضروری است، برای تحقق این امر تلاش های خوبی صورت گرفته و من از این بابت تشکر می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمنان به دنبال به هم ریختگی برنامه ها در کشور بودند و تلاش کردند با بی ثباتی در نرخ ارز تولید را مختل کنند اگرچه شتاب هایی در تورم ایجاد شد اما آن ها نتوانستند به هدف های خود دست یابند چرا که برای جلوگیری از اقدامات دشمن تدبیر و فکر شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارز نابه سامانی گذشته را ندارد، یادآور شد: وضعیت کنونی از ابتدا اینگونه نبود بلکه با اتخاذ تصمیمات مناسب و تدبیر و فکر بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی مجلس، دبیرخانه شورای عالی سران سه قوا و مرکز پژوهش ها وضعیت تا حدودی ساماندهی شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در توصیه به وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: باید متناسب با شرایط امروز مقررات خاص برای تولید در نظر گرفته شود، من مخالف استراتژی صنعتی نیستم، از این نوع سندها در کشور زیاد نوشته شده است اما این استراتژی ها برای شرایط عادی مناسب است.

دکترلاریجانی با بیان اینکه استراتژی صنعتی می تواند دورنمای خوبی برای کشور داشته باشد، گفت: از تدوین این استراتژی توسط اتاق بازرگانی استقبال می کنم اما در حال حاضر با مسائل روزمره شدیدتری در حوزه صنایع و تولید روبه رو هستیم  که باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی اقتضا می کند برای موضوعات فوری فکری شود، افزود: این موضوع به این معنا نیست که نگاه بلند مدت نداشته باشیم اما در حال حاضر بیشتر وقت باید برای حل مشکلات اصلی صرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به ضرس قاطع می گویم ما برای صیانت از تولید و زنده نگه داشتن ظرفیت تولید به ساز وکار مناسب نیاز داریم، ادامه داد: بسیاری از مسائل به قانون نیاز ندارد بلکه باید برای آن تدبیر شود، به طور مثال زمانی که بحث اخذ مالیات بر ارزش افزوده مطرح می شود چرا به سراغ پرونده های 10 سال گذشته می روید آیا شرایط کنونی زمان مناسبی برای این کار است، این نوع برخورد باعث آزار بخش تولید می شود.

دکترلاریجانی با بیان اینکه شنیدم آقای جهانگیری طی بخشنامه‌ای مقرر کرده است که این موضوع فقط برای یک سال قبل بازنگری شود، گفت: باید قبول کرد که اگر تولید محور توسعه و صنعت پیشران توسعه کشور است، همه باید به کمک این بخش بیاییم.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: اگرچه در پاسخ صحبت من مسئولان مطالبی همانند اینکه در حال حاضر مشکل ارز داریم و اقتصاد متکی بر دریافت مالیات است، مطرح می کنند اما باید بگویم زمانی که مطرح می کنیم همه باید پشتیبان تولید باشند یعنی به همان میزان که وزیر صنعت به دنبال رونق تولید است وزیر صنعت و بانک مرکزی نیز باید به دنبال تحقق این امر باشند چرا که تولید پیشران اقتصاد کشور است.

وی بیان کرد: مالیات دریافت کنید اما از هر فردی به اندازه وسع او مالیات دریافت شود زمانی که مطرح می شود باید برای شرایط خاص، تصمیمات خاص گرفته شود منظور اینگونه رفتارها است، امروز باید برای رفع مشکلات تدبیر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله برای سازمان تامین اجتماعی نیز وجود دارد، نباید موضوعات مربوط به 10 سال پیش پیگیری شود باید به آن ها تنفسی داده شود، اگرچه دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و این سازمان نیز باید سرپا بماند اما ما برای همه صندوق ها در قانون ظرفیتی ایجاد کردیم که در حال حاضر باید از این ظرفیت استفاده شود.

دکتر لاریجانی ادامه داد: اگرچه باید بدهی دستگاه‌های تولیدی از آنها اخذ شود اما نباید به آنها سخت گرفت. باید برای رونق تولید اقدامات لازم انجام شود. وقتی امکانات از آنها گرفته شود آنها بیشتر در مشکل فرو می‌روند. باید به آنها کمک کرد.

دستگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های آقای شافعی مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی برای فعالیت به پول نیاز ندارند، گفت: شاید این صحبت‌ها آقای همتی را خوشحال کرده باشد اما باید بدانیم که بسیاری از دستگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند.

وی بیان کرد: از آقای همتی تشکر می‌کنم چرا که ایشان مطرح کردند تسهیلاتی برای زنجیره تولید در نظر گرفته شده است. این کار به معنای همکاری برای رونق تولید داخل و پیدا کردن حلقه‌های مفقوده این امر است؛ زودتر این موضوع را اعلام کنید تا عزیزان از این ظرفیت استفاده کنند.

دکتر لاریجانی خطاب به آقای همتی گفت: در قانون آمده است سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی 40 درصد است اما بر اساس گزارش ارائه شده مشخص شد تسهیلات هم اکنون تنها 27 درصد به بخش خصوصی پرداخت می‌شود که این امر خلاف است. اگرچه بانک‌ها به دنبال کار تجاری و پروژه‌های زودبازده هستند اما بانک مرکزی باید برای تخصیص این اعتبارات سختگیرانه عمل کند تا اعتبارات به سمت بخش‌های تولیدی روانه شود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: آقای همتی دستور دادند 20 درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن اختصاص داده شود، این کار عاقلانه بود و آن را تقسیم می‌کنم.

وی با بیان اینکه آنچه قانون است باید اجرا شود، گفت: آقای همتی باید توجه کند برخی از بنگاه‌های تولیدی معوقاتی دارند که این معوقات برای برخی از آنها بدون دلیل است که باید به آنها سختگیرانه برخورد شود اما معوقات برخی از آنها به دلیل شرایط روزگار است چرا که ارز از 3 هزار تومان به 12 هزار تومان افزایش پیدا کرد در نتیجه معوقات بنگاه‌های تولیدی زیاد شد. در این شرایط بانک مرکزی با آنها سختگیرانه برخورد می‌کند و برخی از امکانات را از آنها سلب می‌کند.

بانک مرکزی به واحدهای تولیدی کمک کند

دکتر لاریجانی ادامه داد: زمانی که امکانات از بنگاه‌های تولیدی گرفته می‌شود این واحدها بیشتر در مشکلات فرو می‌روند، می‌توان این موضوع را تدبیر کرد و بانک مرکزی به واحدهای تولیدی کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای همتی در یک سال گذشته برای حل مسائل کارها را با تدبیر پیش برد، گفت: باید برای حل مشکل واحدهای تولیدی نیز تدبیر شود.

وی پیشنهاد داد: فرض بر این باشد که شرایط فعلی دوران محدودی است و این شرایط نمی‌تواند ماندگاری داشته باشد، بسیاری از کشورها به ما کمک می‌کنند تا سد شکسته شود، گام‌های خوبی برداشته شده و فضایی که آنها فکر می‌کردند فروش نفت را صفر می‌کنند و روابط تجاری را قطع می‌کنند، موفق نبوده و برخی از کشورهای بزرگ و همسایه با ما در این زمینه همکاری می‌کنند که از آنها تشکر می‌کنیم.

شرایط کنونی دوره محدودی است

دکتر لاریجانی با بیان اینکه شرایط کنونی دوره محدودی است، گفت: دشمنان متوجه می‌شوند که باید به گونه دیگری رفتار کنند اما ما می‌توانیم برای این دوره محدود ساز و کار خاصی در نظر گیریم تا مشکل تولیدکنندگان حل شود.

رئیس قوه مقننه به پنجره واحد اشاره کرد و گفت: آقای کلانتری گفتند "ما در بخش محیط زیست این زمان را کاملاً کوتاه کردیم" از آقای کلانتری تشکر می‌کنیم، ایشان از افرادی بودند که در تولید کشور نقش داشتند.

وی گفت: وزارت صنعت موظف است اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند نیازی به پوشیدن کفش آهنی نداشته باشد بلکه این وزارتخانه اقدامات لازم را برای تحقق این امر انجام دهد. امور دیوانی ما مشکلاتی دارد که وزارت صمت باید بخشی را متولی این کار کند تا زمانی که فردی درخواست تأسیس واحد تولیدی را دارد چه مدت به طول می‌انجامد تا این امر محقق شود، ملاک شما برای ارزیابی دستگاه‌های زیرمجموعه باید این موضوع باشد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: اگرچه امروز ما در درون مشکل هستیم اما کلام معصوم را به یاد داشته باشیم عیار انسان‌ها در شرایط سخت سنجیده می‌شود و ما اگر می‌خواهیم ایرانی با غیرت باشیم، امروز باید آن را نشان دهیم. ایرانیان در طول تاریخ نشان دادند می‌توانند ضربات بسیار سخت و شرایط وحشیانه‌تری را هضم کنند  چرا که همبستگی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چند روز پیش صحبت‌های یکی از مسئولان کشورها را می‌خواند که بیان کرده بود در همه فشارهایی که بر ایران اعمال می‌شود، یک نکته برای ما عجیب است و آن اینکه در طول روش‌های مختلف فشار بر ایران همبستگی ملی آنها از بین نمی رود، بلوچ، کرد، ترک، عرب، همه با هم هستند و ما نتوانستیم در آنها رخنه ایجاد کنیم. این موضوع به تمدن و ریشه دار بودن ایران برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ایرانیان هزاران سال در این سرزمین بودند و سختی کشیدند، گفت: امروز برای همه دوران سختی است اما باید همه همبسته باشیم و بر اندیشه مقاومتی درست، ایستادگی کنیم، این مقاومت امروزه رونق تولید است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: روزنامه‌ها و سایت‌ها مسائل فرعی را برجسته کرده و مشاجرات بلاوجه در کشور ایجاد می‌کنند، این نفهمی است و رهبری معظم انقلاب بارها فرمودند بر مسائل اصلی بایستید نه مسائل فرعی.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشخص است در کشور بزرگی مانند ایران اختلاف نظر وجود دارد، گفت: آیا امروز، روزی است که فرعیات را بزرگ کنیم یا بدانیم که دشمن موجود، دشمن همه است.

وی با بیان اینکه باید همه با هم باشیم، گفت: صنعتگر باید احساس کند وزارتخانه‌های مختلف، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون پشتیبان او هستند و احساس تنهایی نکند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه امیدوارم آقای رحمانی و دوستان دولت کمک کنند تا از رونق تولید صیانت شود، بیان کرد: باید نگاه عملگرایانه‌ای داشته باشیم وبه مشکلات این بخش توجه شود تا این بخش بتواند تولید را افزایش دهد و روی پای خود بایستند.

حلقه‌های مفقوده تولید باید ساماندهی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حلقه‌های مفقوده تولید باید ساماندهی شود، تصریح کرد: باید صادرات به کشورهایی که برای ما مقدور است، انجام شود و با پیگیری‌ها ان‌شاء الله سال آینده شرایط بهتر شود، از خداوند توفیق سعادت برای همه شما آرزومندم، امیدوارم امسال رونق تولید در عمل محقق شود.