۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهبود فضای کسب‌وکار باعث افزایش رشد اقتصادی می‌شود/ مجوزها زنجیری بر پای فعالان اقتصادی هستند

۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 363405
بهبود فضای کسب‌وکار باعث افزایش رشد اقتصادی می‌شود/ مجوزها زنجیری بر پای فعالان اقتصادی هستند

​وزیر اقتصاد با تاکید بر هوشمندسازی اقتصاد قوانین و مقررات مزاحم را در برخی مواقع عامل توقف کسب‌وکارهای جدید عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، فرهاد دژپسند در آیین رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور گفت: بهبود فضای کسب‌وکار یک امر چند بخشی است و به دست یک بخش اجرایی به سرانجام نمی‌رسد و متناسب با اثر گسترده خود نیازمند مشارکت گسترده هم است.

وی ادامه داد: این موضوع که هر یک درصد بهبود در فضای کسب و کار ۰/۰۶ درصد رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشد شاید به نظر بی‌اهمیت بیاید اما به ما می‌گوید که اگر از قبل فضای کسب و کار بخواهیم یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم باید حدود ۱۶ یا ۱۷درصد رشد در فضای اقتصادی را تجربه کنیم.

دژپسند افزود:اینکه رتبه ما الان ۱۲۸ است به این معناست که سرمایه‌گذار خارجی بعد از ۱۲۸ کشور به سراغ ما خواهد آمد. اگر بتوانیم وضعیت خود را ۲۲ رتبه بهبود ببخشیم باید یک درصد به رشد اقتصادی غیر نفتی ما اضافه شود و در شرایطی که ما با تنگنگا مواجه هستیم یکی از بهترین راهبردهای ما می‌تواند همین باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این مقدار افزایش  در سه سال باقی مانده برنامه توسعه ششم ادامه یابد در پایان برنامه میتوانیم به رتبه ۷۰ در برنامه دست پیدا بکنیم.

دژپسند با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار نباید تنها به حوزه مجوزها محدود شود، گفت: اما اهمیت مجوزها در این است که در بسیاری از اوقات این مجوزها نقش زنجیر را بر پای فعال اقتصادی بازی می‌کند.

وزیر اقتصاد قوانین و مقررات مزاحم را  در برخی مواقع عامل توقف بخشی از کارها عنوان کرد.

دژپسند یادآور شد: ما که با انواع و اقسام محدودیت‌ها مواجه هستیم باید برای سرمایه‌گذار خارجی انگیزه ایجاد کنیم و نشان دهیم که روند کارها در ایران راحت است و سرمایه‌ها را به کشور جذب کنیم.

وی با تاکید بر هوشمتدسازی اقتصاد گفت: بخش دیگر کار ما شکل گیری اقتصاد هوشمند است. باید سالانه ۲۷۰هزار مجوز صادر شود که ۵۵درصد آن در این محیط هوشمند حل می‌شود.

دژپسند افزود: اگر ما علاوه بر محدودیت مکانی محدودیت زمانی را هم برداریم در این مسیر بهتر حرکت خواهیم کرد و با رفتن به سمت اقتصاد هوشمند به طور خودکار هزینه مبادله کاهش یافته و دیوارها شیشه‌ای می‌شود و یک فعال اقتصادی دیگر لازم نیست بسیاری از هزینه‌های اضافی را پرداخت بکند.

وی تصریح کرد: در این مسیر صنوف و بنگاه‌های کوچک از سود زیادی برخوردار می‌شوند و باید اذعان کنیم واحدهای صنفی آنگونه که باید و شاید مورد حمایت نیستند که یکی از راه‌های این حمایت همین است.