۰ نفر

پورابراهیمی مطرح کرد:

وقت کشی یک ساله اروپایی‌ها به بهانه اجرای SPV/ اروپا هزینه برجام را بپردازد

۹ تیر ۱۳۹۸، ۸:۲۰
کد خبر: 363304
وقت کشی یک ساله اروپایی‌ها به بهانه اجرای SPV/ اروپا هزینه برجام را بپردازد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اینستکس» تعهد تقلیل یافته و بی خاصیتی است،گفت: اروپایی‌ها باید هزینه باقی ماندن ایران در برجام را بپردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به بیانیه نشست پایانی کمیسیون مشترک برجام مبنی بر عملیاتی شدن «اینستکس» گفت: تعهدات طرف‌های اروپایی بر اساس مفاد متن برجام در ارتباط با موضوعات اقتصادی کاملاً مشخص و واضح است و نیاز به هیچ توضیحی ندارد.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها از ابتدا در ارتباط با مراودات بانکی و تجاری در برجام تکلیف قانونی داشتند، افزود: طبق برجام اروپایی‌ها مکلف بودند مراودات تجاری خود را با جمهوری اسلامی ایران برقرار کنند و اجازه دهند مراودات بانکی نیز در شبکه بانکی، اروپایی شکل بگیرد. پس از اجرای برجام، اروپایی‌ها به این دو تعهد عمل نکردند.

اروپا از اجرای برجام شانه خالی کرد

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: پس از برجام، ایران نتوانست به نقل و انتقال تجاری و پولی و بانکی در ارتباط با اروپا دست یابد، اروپا قبل از خروج آمریکا از برجام به بهانه‌های مختلف به تعهدات خود در مورد برجام عمل نکرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها دو محور اساسی اقتصاد ایران را هدف گیری کردند، اول: محور تجارت بین الملل و دوم: مراودات بانکی بین المللی، پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها نیز بهانه‌ای برای عدم اجرای برجام پیدا کردند.

وی افزود: اروپا از یک سو به جمهوری اسلامی ایران فشار می‌آورد که از برجام خارج نشود و از سوی دیگر به بهانه اینکه بخش خصوصی اروپا از آمریکا می ترسد و دولت‌های اروپایی نمی‌توانند در این خصوص کاری انجام دهند، از اجرای برجام شانه خالی کرد.

وقت کشی یک ساله اروپایی‌ها به بهانه اجرای SPV

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تعهدات برجام، تعهدات تضمینی است و بخش خصوصی اقتصاد اروپا باید در قالب تعهدات دولت‌ها عمل کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها اعلام کردند که تحت عنوان «اس پی وی» عملیات اقتصادی و مراودات بانکی با ایران را انجام می‌دهیم، یادآور شد: چند ماه جمهوری اسلامی را مجبور کردند در قبال طرحی که هدف گذاریِ عملیاتی نشده بود، در قبال برجام تصمیم گیری نکند و هر روز به بهانه‌های مختلف اجرای این ساز و کار را به تعویق انداختند.

وی گفت: کار به جایی رسید که موضوع «اس پی وی» کلاً منتفی شد و اروپایی‌ها سازوکار جدیدی در رابطه با تعهدات برجامی خود تقلیل یافته تر از «اس پی وی» تحت عنوان «اینستکس» طراحی کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اروپایی‌ها در ابتدا تعهدات عام خود در برجام در ارتباط با تعهدات تجاری و بانکی را به «اس پی وی» تقلیل دادند، اس پی وی هم اجرا نشد و پس از آن تعهدات خود را به «اینستکس» تقلیل دادند.

پورابراهیمی با بیان اینکه «اینستکس» در واقع مراودات بانکی در قالب خرید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی است که توهین به ملت ایران است، اظهار داشت: نحوه اقدام اروپایی‌ها در قالب «اینستکس» قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: با این حال دولت اعلام کرد اروپا اگر «اینستکس» را اجرا کند ایران در برجام می‌ماند اما اینستکس نیز تا ابتدای سال ۲۰۱۹ هم اجرایی نشد. به جایی رسید که تصمیم مهم شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام اتخاذ شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: بر اساس این تصمیم مقرر شد در دو بازه ۶۰ روزه اقدامات متقابل در خصوص مفاد برجام اجرایی شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در طول هفته‌های اخیر وقتی عزم جمهوری اسلامی ایران را دیدند رفتار خود را عوض کردند، تاکید کرد: فرمایشات مقتدرانه مقام معظم رهبری در دیدار با «آبه» نخست وزیر ژاپن به عنوان فرستاده ترامپ به ایران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ترامپ را شایسته مذاکره نمی‌داند موجب عزت جمهوری اسلامی ایران شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از این ماجرا، ساقط کردن پهپاد آمریکایی معادله آمریکایی‌ها را تغییر داد. یک زمانی آنها هواپیمای ما را زدند و ما صدایمان درنیامد، امروز ما پهپاد آمریکایی را ساقط کردیم و آمریکا صدایش درنیامد.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در نتیجه این اقدامات و موضع گیری ها، اروپایی‌ها احساس کردند باید هزینه‌ای که موجب باقی ماندن ایران در برجام شود را بپردازند، لذا اعلام کردند که «اینستکس» اجرایی شده است اما این سازوکار ارتباطی با تعهدات برجامی ندارد و شاید بتواند آغازی برای اجرای برجام باشد.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه اروپا باید تعهدات برجامی خود را در بخش تجاری و بانکی برای باقی ماندن ایران در برجام انجام دهد، گفت: فروش نفت ایران و کالاهای صادراتی ایران از مفاد مهم برجام است.

مشکلات اقتصادی با «اینستکس» حل نمی‌شود

وی تاکید کرد: اروپایی‌ها باید برنامه زمانبندی برای اجرای آن ارائه دهند، اجرای این تعهدات در قالب اینستکس قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه «اینستکس» تعهد تقلیل یافته و بی خاصیتی است که مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌ها را حل نمی‌کند، گفت: اروپا باید به تعهدات خود در برجام برگردد، زیرا «اینستکس» هیچ اثری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

پورابراهیمی با بیان اینکه هیچکس در جمهوری اسلامی ایران اجازه ندارد ذره‌ای از منافع ملی اقتصاد را فدای مذاکرات غیرمنطقی کند، افزود: مجلس در مقابل این موضوع محکم خواهد ایستاد.

وی گفت: منافع جمهوری اسلامی ایران، اجرای کلیه تعهدات طرف‌های اروپایی در برجام است که آغاز آن می‌تواند با «اینستکس» باشد اما پایان آن تجارت بین الملل و روابط بانکی بین المللی است.